قدس آنلاین: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دیشب در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، توجه به حاشیه شهر مشهد را از جمله ملاحظات در تعیین بودجه این منطقه دانست.

۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان صرف بهسازی حاشیه مشهد می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تا پایان مرداد ماه سال جاری، ۹۷ میلیارد و ۶۱ میلیون تومان از اعتبارات عمرانی استان خراسان رضوی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پرداخت شده و لازم به ذکر است که در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی خراسان رضوی پرداخت شد و پیش بینی می شود که این میزان برای سال ۹۴ بیشتر شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ۹۳ درصد از پرداختی های کل کشور توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت گرفته و ۸۶ درصد از این تخصیص ها نیز به خزانه دولت واریز شده است و در تلاش هستیم تا سایر پرداختی ها نیز صورت بگیرد.

وی در ارتباط با حاشیه شهر مشهد خاطر نشان کرد: حاشیه هیچ یک از کلان شهر ها به اندازه حاشیه شهر مشهد دارای مشکلات نیست و باید توجه داشت که این حاشیه شهر در خور کرامات انسانی افراد نیست، ضمن آن که زیبنده بارگاه نور رضوی هم نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیرامون تخصیص بودجه های ویژه شهر جدید گلبهار یادآور شد: ۲۰ میلیارد تومان در اختیار شرکت توانیر خراسان رضوی قرار داده شد تا مسئله روشنایی شهر جدید گلبهار حل شود و در تلاش هستیم تا ابتدای سال ۹۵ تکمیل شود؛ هم چنین منطقه گلبهار نیاز به فضاهای آموزشی دارد و در تلاش هستیم قبل از مهر ۹۵ بتوانیم ۶ واحد آموزشی را تکمیل کنیم.

وی در زمینه دیدار ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری تصریح کرد: به مناسبت هفته دولت، دیداری مابین دولت تدبیر و امید و رهبر معظم انقلاب صورت گرفت که در این دیدار، مقام عظمای ولایت از اقدامات قابل توجه دولت نظیر ثبات اقتصادی،  مهار نرخ تورم از بالای ۴۰ درصد به زیر ۱۴ درصد، ارتقای رشد منفی ۶.۸ درصد اقتصاد و رسیدن به رشد مثبت ۳ درصدی و ارزانی خدمات بهداشت و درمان تقدیر به عمل آوردند.

رئیس سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشور تنش آبی در استان خراسان رضوی را قابل تامل دانست و بیان کرد: استان خراسان رضوی از نظر وضعیت آبی، در تنشی بسیار جدی قرار دارد و زمینه های انتقال اب باید فراهم شود و لازم به ذکر است که تعادل بخشی سفره آب زیر زمینی این استان در دستور کار قرار دارد.

نوبخت از آغاز مطالعات پیرامون انتقال آب از دریای عمان خبر داد و گفت:با توجه به اینکه ۸ شهرستان مهم استان خراسان رضوی برای تامین آب خود با مشکلات فراوانی مواجه هستند، اعتباری مناسب جهت انجام مطالعات پیرامون انتقال آب از دریای عمان به شرکت اب منطقه ای استان داده می شود.

معاون رئیس جمهور در زمینه طرح های آبیاری تحت فشار تاکید کرد: آبیاری تحت فشار زمین های کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع مالی آن امکان پذیر نیست و تاکید بر روی اصلاح الگوی کشت و کشت گلخانه ای به صرفه تر است.

وی در خصوص تفاهم نامه ۳ جانبه برای گسترش کشت گلخانه ای گفت: .قراردادی ۳ جانبه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت جهادکشاورزی و برخی از بانک ها انجام شده که در این قرارداد به دلیل عدم بودجه کافی، بانک ها  تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان قرار دهند تا اصلاح الگوی کشت انجام شود و کشت گلخانه ای گسترش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیرامون ارائه بخش نخست برنامه ششم  به دولت و مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بخش نخست برنامه ششم توسعه در ۲۳ شهریور سال جاری به دولت تدبیر و امید ارائه شد و پس از آن در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

هم چنین نوبخت در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۶ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و تامین شبکه آبرسانی خانوارهای شهر جدید گلبهار تصویب شده است.

معاون رئیس جمهور در خصوص  احداث خط راه آهن گلبهار-چناران خاطر نشان کرد: خط راه آهن گلبهار-چناران به طول ۴۰ کیلومتر احداث می شود که شهر مشهد هم در مسیر این خط ریلی قرار دارد و باید توجه داشت که برای بازگشایی و تامین اراضی خط راه آهن گلبهار-چناران مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وجود یک دستگاه اجرایی برای بهساز سکونت گاه های حاشیه شهر را ضرورری دانست و بیان کرد: برای بهسازی سکونت گاه های حاشیه شهر مشهد ۲ هزار و چهل میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که وجود یک دستگاه اجرای برای عملیاتی کردن این طرح ضروری است.

وی از اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان برای بهسازی کال کشف رود خبر داد و افزود: برای بهسازی حاشیه کشف رود نیز اعتبار ۱۶۰ ملیارد تومان در نظر گرفته شده است و در تلاش هستیم تا بخشی از این اعتبار را تا پایان سال ۹۴ پرداخت کنیم.

نوبخت در ارتباط با بودجه زیارت تاکید کرد: در ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه تکلیفی برای اعتبارات بودجه زیارت تعریف شده و ردیف اعتباری خاصی نیز برای آن در نظر گرفته شده و در حال حاضر نیز این بودجه از برنامه توسعه پنجم تنفیذ شده و به برنامه ششم انتقال یافته است.

معاون رئیس جمهور در خصوص تکمیل پروژه آبرسانی روستایی سراسر کشور خبر گفت: ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی جهت تکمیل پروژه آبرسانی روستاهای سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

علیرضا رشیدیان فر در ادامه این جلسه اظهار کرد:  کشورهای رقیبی همچون اسپانیا، افغانستان، تاجیکستان و...وارد عرصه تولید زعفران شده اند  که برندینه کردن صنعت زعفران خراسان رضوی ضروری است.

استاندار خراسان رضوی در ارتباط با آبیاری تحت فشار بیان کرد: آبیاری تحت فشار استان خراسان رضوی از متوسط کشوری پایین تر است و احداث ۲ هزار کیلومتر آب جهت انتقال آب نیز در دستور کار قرار دارد و این آب ها به زمین های کشاورزی هدایت می شود.

وی مدیریت جهادی را از منویات مهم مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: تمامی پروژه ها و برنامه ها باید بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و در راستای تحقق مدیریت جهادی باشد تا دلگرمی های بیشتری برای فعالیت بیشتر دولت فراهم شود.

رشیدیان فر، در حاشیه جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستگاه اتوبوس از مجموع هزار و ۵۰۰ دستگاه پیش بینی شده برای کشور به شهر جدید گلبهار اختصاص می یابد تا سهولت در حمل و نقل صورت بگیرد.

استاندار خراسان رضوی از اختصاص ردیف بودجه برای ساخت مراکز درمانی شهر جدید گلبهار خبر داد و افزود: وزیر بهداشت برای حل مشکلات درمانی و بهداشت این شهر، ردیف بودجه ای تعیین کرده که به تصویب سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشور می رسد.

در ادامه این نشست خبری، محسن نریمان، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، اظهار کرد: تا کنون ۴۰ هزار مسکن مهر در شهر جدید گلبهار ساخته شده که با تکمیل این واحدها، جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر به این شهر افزوده می شوند.

وی ادامه داد: مسکن مهر گلبهار از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و تا پایان سال جاری، ۶ هزار مسکن مهر دیگر نیز در این شهر ساخته می شود.

معاون وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت گسترش حمل و نقل در حاشیه شهر ها و شهر های جدید تاکید کرد و گفت: برای حل معضل حاشیه نشینی مشهد، باید شبکه های گسترده حمل و نقل ایجاد شود تا با برنامه ریزی های صحیح مردم  از حاشیه شهر ها به شهرهای جدید هدایت شوند.

در ادامه این نشست خبری، رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی اظهار کرد: میزان منابع آبی تجدید شونده استان ۷.۳ میلیارد متر مکعب است، در حالیکه میزان مصرف بیش از ۸ میلیارد متر مکعب بوده که با کسری ۱.۲ میلیارد متر مکعبی آب رو به رو هستیم.

وی پیرامون سکونت گاه های غیر رسمی بیان کرد:۱۰ درصد از سکونت گاه های کل کشور در استان خراسان رضوی قرار دارد که شامل ۵ هزار هکتار می شود و این سکونت گاه ها جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در خود جای داده اند.

جمشیدی در خصوص دشت های ممنوعه خراسان رضوی یادآور شد: ۳۴دشت از مجموع دشت های سراسر استان به علت کم آبی بیش از حد، در دسته دشت های ممنوعه قرار گرفتند و ۲۸ شهرستان نیز برای تامین آب خود با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در ارتباط با  ظرفیت های هوایی و ریلی استان خراسان تصریح کرد: ۶ درصد بار ریلی، ۵۱ درصد صادرات ریلی و ۹ درصد بارهای هوایی در استان خراسان رضوی انجام می شود.

در ادامه این جلسه، محمد حسین جعفری، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: بیش از ۳۴ آبخوان استان به تنش آبی دچار شده اند که با نشست ۱ متری زمین در این مناطق مواجه هستیم و تبخیر و تعدیل ۷۶ درصد از منابع آبی استان نگران کننده است.

وی ضمن ابراز نگرانی از برداشت بی رویه آب های زیر زمینی در خراسان رضوی، افزود: در حال حاضر ۷۸ درصد از مصارف آبی استان از منابع زیر زمینی و ۲ ۲ درصد آن ها از منابع آبی سطحی تامین می شود؛ در حالیکه ۵۵ درصد از مصارف آبی کشور توسط منابع زیر زمینی و ۴۵ درصد آن ها از اب های سطحی است.

جعفری وی پیرامون نیاز آب شرب مشهد خاطر نشان کرد: نیاز آب شرب مشهد در حال حاضر ۳۹۶ میلیون متر مکعب برآورد شده است که این رقم در افق ۱۴۰۴ به بیش از ۱ میلیارد متر مکعب می رسد.

وی در خصوص اعتبارات منابع آبی خراسان رضوی تصریح کرد: اعتبارات منابع آبی خراسان رضوی در سال گذشته، ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است که در حال حاضر این اعتبارات به ۲۳ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در زمینه تجهیز چاه های کشاورزی به کنتور های هوشمند یادآور شد: ۹ درصد از چاه های کشاورزی سراسر استان به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند.

در ادامه این نشست خبری، محمد مقدوری، معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: برای حل مشکلات حاشیه نشینی در مشهد نیاز به ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان داریم که بخشی از این مبلغ را شهرداری و بخشی دیگر را شرکت های خدماتی همچون برق، گاز و آب و فاضلاب شهری و روستایی پرداخت می کنند.

وی پیرامون احداث خطوط راه اهن جدید منتهی به مشهد یادآور شد: قطار گلبهار-مشهد و مشهد- زاهدان و هم چنین برقی کردن قطار مشهد-تهران از جمله طرح های ریلی است که در استان عملیاتی می شوند.

مقدوری در ارتباط با تاسیس خانه های بهداشت و پاسگاه در حاشیه شهر مشهد خاطر نشان کرد:  ۱۳ خانه بهداشت و چندین پاسگاه را در حاشیه شهر مشهد تاسیس می کنیم که نیروی انتظامی استان تامین کننده هزینه های مربوط به ساخت پاسگاه ها است.

در ادامه این نشست خبری، مجتبی مزروعی، مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: : ۱۴ درصد از کسری مخازن کشور متعلق به خراسان رضوی است و آبیاری تحت فشار در کشور ۱۶ درصد و در استان خراسان رضوی ۱۲.۸ درصد صورت پذیرفته است.

وی اتکای بالای خراسان رضوی به اشتغال کشاورزان را نوید بخش دانست و تصریح کرد: اتکای خراسان رضوی به اشتغال کشاورزان بالاتر از میانگین کشوری است که برای احیای اشتغال در استان، نوید بخش است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در زمینه با سهم کشاورزی خراسان رضوی از کل تولیدات کشور بیان کرد: بیش از ۷ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را استان خراسان رضوی تامین می کند و تخصیص ۵ درصد از منابع مالی کشاورزی کشور به این استان بی انصافی است.

در ادامه این نشست خبری، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد اظهار داشت: در بسته پیشنهادی استانی، ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان در بازده زمانی۳ ساله برای حل مشکلات حاشیه شهر مشهد تصویب شده است این اقدامات را تا انتهای برنامه ششم توسعه به اتمام می رسانیم.

در حاشیه جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی، سعید سرابی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: در تعیین بودجه و اعتبارات برای استان خراسان رضوی، توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ ضروری است و این مسئله یک پارامتر ویژه برای شهر مشهد به شمار می رود.

مدیر کل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی خراسان رضوی نیاز به زیر ساخت های فرهنگی در حاشیه شهر مشهد را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: مشکلات حاشیه شهر مشهد باید فصل بندی شوند تا زمینه توسعه شاخص های فرهنگی و زیر ساخت های مورد نیاز فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.