وزیرنفت با اشاره به ذخیره سازی ۶۰میلیون بشکه میعانات گازی ایران، از تبدیل ایران به دومین کشور بزرگترین تولیدکننده نفت در اوپک دردوران پساتحریم خبردادوگفت: ایران به‌زودی ازقطر در پارس جنوبی جلو می‌زند.

دومین غول نفتی اوپک می‌شویم/ ایران از قطر درپارس جنوبی جلو می‌زند

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی «تیتر امشب» با بیان اینکه سال گذشته با بهره برداری از فاز ۱۲ و بخش هایی از فاز ۱۵، ۱۶ و ۱۷ در مجموع حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده شد، گفت: پرونده توسعه فازهای پارس جنوبی تا سال ٩٥ بسته می شود و تنها اجرای فاز ١٤ به سال بعد از ٩٦ یا ٩٧ موکول می شود که آن هم به دلیل عقب ماندگی در بخش دریاست.

وزیر نفت با اعلام اینکه ١٥ فاز جدید تا اواسط سال ٩٦ وارد مدار خواهند شد، تصریح کرد: به این ترتیب از اواسط سال ٩٦، در مجموع ٢٥ فاز پارس جنوبی روزانه بیش از ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز  و یک میلیون بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک تولید خواهند کرد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امیدهدف از اولویت بندی فازهای پارس جنوبی را تامین گاز مورد نیاز کشور و برداشت هرچه سریع تر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی اعلام کرد و اظهار داشت: در طول سال های گذشته تاکنون عقب ماندگی جدی در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به قطریها داشته ایم.

این مقام مسئول افزود: ایران در حال حاضر نیز کمتر از قطری‌ها از میدان گازی پارس جنوبی برداشت می کند، اما پیش بینی می شود تا دوسال آینده در مقدار روزانه برداشت با قطری ها برابر شویم.

وزیر نفت همچنین درباره صادرات نفت ایران با بیان این که تحریم نفت ایران در این مدت کاهش نیافته و همچنان ادامه دارد، بیان کرد: با وجود پابرجا ماندن تحریم ها، صادرات نفت ایران در چهارماه ابتدای سال ٩٤ در مقایسه با چهار ماه ابتدای سال ٩٣ رشدی ١٥ درصدی را نشان می دهد.

۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی بدون مشتری ماند

زنگنه با رد هر گونه ذخیره سازی نفت خام ایران در دریا، تبیین کرد: هم اکنون ٦٠ میلیون بشکه ذخیره میعانات گازی داریم زیرا نمی توانیم به دلیل تولید گاز، میعانات گازی تولید نکنیم واگر بخواهیم میعانات گازی تولید نکنیم باید گاز هم تولید نکنیم و ما ناچار به ذخیره شدیم.  

این مقام مسئول با اشاره به این که آمادگی داریم که بعد از پساتحریم تولید نفت مان را به دوران قبل از تحریم برگردانیم، تاکید کرد: در مرحله نخست ٥٠٠ هزار بشکه و در مرحله دوم که تا پایان سال خواهد بود ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عده ای معتقدند اجرای این سیاست ایران تاثیر منفی بر روی قیمتها می گذارد و حتی من را به مفت فروشی نفت متهم کردند، گفت: ما نمی توانیم تولید نفتمان را افزایش ندهیم، ما تحریم ها را موضوع ظالمانه ای می دانیم و هر زمان که بتوانیم نفت مان را تولید و صادر می کنیم.

دومین غول نفتی اوپک می شویم

وزیر نفت با بیان اینکه برای تعادل قیمت، بازار نفت و اعضای اوپک باید تولید شان را متعادل کنند و با این که درخواست نشست فوق العاده داده شده و ما هم مشکلی با این نشست نداریم، گفت: همان طور که می دانید نتایج جلسه های اوپک باید با اجماع اعضا باشد که به نظر من برخی اعضا موافق قیمتهای بالای نفت نیستند و می خواهند با قیمتها پایین به بعضی کشورها ضربه وارد کنند.

زنگنه با یادآوری اینکه ایران می خواهد با همه اعضای اوپک دوست باشیم و یک رابطه درست داشته باشیم، اما به هرحال بازار ابزار خود را دارد، تصریح کرد: ایران حدود هفت یا هشت ماه بعد از لغو تحریم ها دوباره به تولیدکننده دوم اوپک تبدیل می شود، زیرا ابزار یا عامل قدرت یک کشور در اوپک میزان تولید و صادرات آن است، بنابراین اوپکی ها باید با ما همراهی کنند.

وی با بیان اینکه قیمت نفت با تولید و عرضه کنترل می شود، تاکید کرد: زمانی که توازنی بین این دو نباشد قیمتها دچار نوسان شده و کاهش یا افزایش می یابد.

زنگنه با اعلام اینکه در حال حاضر برخی اعضای اوپک می گویند که غیراوپکی ها برای تعادل قیمتها باید همکاری کنند که دیدیم غیراوپکی ها در یک سال اخیر این کار را انجام ندادند، خاطرنشان کرد: مخالفان نمی توانند با کاهش قیمتها جمهوری اسلامی را از پا در بیاورند، بهتر است با ایران همکاری و همراهی کنند تا همه چیز به روال کارشناسی و عادی خود برگردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.