کارشناس مسائل هسته‌ای یکی از نکات مهم گزارش آژانس را اذعان این نهاد به ادامه روند تحقیق و توسعه در ایران با همان قدرت سابق خواند و گفت: نکته جالب اینکه آمانو تأکید می‌کند برخی مراکز ایران طی ۲ سال اخیر افتتاح شده است.

۸ نکته درباره گزارش جدید آژانس/ طبق گزارش آمانو تحقیق و توسعه هم‌چنان دنبال می‌شود/ گزارش آژانس تا مهرماه به همین شیوه است
 
 
  •  

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: حدود دو سوم گزارش اخیر آمانو تکرار مطلب گذشته است که تنها به روز شده.

وی با بیان اینکه این گزارش اولین گزارش پس از توافق برجام بوده و از این جهت مهم است، اظهار داشت: نکته اول اینکه در این گزارش تأکید شده که فعالیت تمام 19 مرکز هسته‌ای ایران که تحت نظارت آژانس است، صلح‌آمیز بوده و انحرافی ندارد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به نکته دوم این گزارش که مدیرکل در گزارش خود از برجام استقبال کرده و عنوان داشته که برجام برای ما امکانات بیشتری برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراهم می‌کند، اظهار داشت: نکته سوم اینکه این گزارش، قطعنامه 2231 را هم مورد استقبال قرار داده و اعلام داشته که آژانس از این پس مواردی را که در قطعنامه 2231 آمده نظارت و راستی‌آزمایی خواهد کرد.

بهشتی پور نکته چهارم این گزارش را در آن دانست که آژانس می‌داند که قطعنامه 2231 صادر شده، اما همچنان مطالبات قبلی که در قطعنامه جدید لغو شده را طلب می‌کند که نشان می‌دهد آژانس هنوز منتظر است تا قطعنامه‌های قبلی لغو شود که زمان پس از ماه مهر خواهد بود و آژانس در گزارشات کنونی خود همچنان به قطعنامه‌های قبلی استناد می‌کند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ایران نسبت به گزارش قبلی آژانس 714 کیلو اورانیوم بیشتر غنی کرده که برای دلواپسان ما اهمیت زیادی دارد. این موضوع زمانی توجه بیشتری را طلب می‌کند که بدانیم در گزارش قبلی هم نسبت به گزارش پیش از آن، از تولید بیشتر اورانیوم نسبت به گذشته خبر می‌دهد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای نکته ششم را اذعان آژانس به ادامه روند تحقیق و توسعه در ایران با همان قدرت سابق خواند و گفت: نکته جالب اینکه آمانو تأکید می‌کند که برخی مراکز ایران طی 2 سال اخیر افتتاح شده است که باز هم برای دلواپسان ما پیام دارد.

بهشتی پور فعالیت کارخانه ساخت صفحات سوخت را از نکات مهم دیگر خواند که آژانس می‌گوید ایران 34 مجتمع تولید صفحات سوخت را دنبال می‌کند، و یادآور شد: این موضوع دقت بسیاری می‌خواهد و تکنولوژی ساخت آنها بسیار مهم است زیرا از بهمن ماه سال گذشته که این کار آغاز شد، شگفتی دنیا را برانگیخت.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ایران طبق گزارش ادامه یافته و توسعه داشته و از نظر کیفیت نیز بهتر شده که نشانگر عزم جدی ایران است تا تمام فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را زیر نظر آژانس اما بدون وقفه دنبال کند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه ایران طبق قرار قبلی توافق تیر ماه 94 با آژانس باید تا پایان ماه آگوست اطلاعات خواسته شده را ارائه می‌داد که طبق گزارش آژانس این اطلاعات داده شده و مدیرکل تا دسامبر وقت بررسی آن را دارد.

بهشتی پور در پایان خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌های غربی یک موضوع تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه ایران به راه انداختند که ایران تاسیساتی را در پارچین راه‌اندازی کرده اما آمانو به صورت مختصر به آن پرداخت و نکته جالب اینکه آمریکایی‌ها پاسخ این جوسازی را دادند، که پارچین یک سایت نظامی است و نه هسته‌ای.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.