مقام قزاق می‌گوید کشورش آماده است در صورت اتخاذ تصمیم نهایی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم با غنای پایین ایران را برای ذخیره‌سازی در بانک اورانیوم دریافت کند.

آمادگی قزاقستان برای دریافت اورانیوم ایران
تسنیم: مقام قزاق می‌گوید کشورش آماده است در صورت اتخاذ تصمیم نهایی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم با غنای پایین ایران را برای ذخیره‌سازی در بانک اورانیوم دریافت کند.

ویکتور تمیربایف، مشاور و نماینده قزاقستان در مسکو، اظهار داشت که کشورش آماده است اورانیوم با درصد غنی‌سازی پایین را در بانک سوخت هسته‌ای در خاک قزاقستان نگهداری کند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک می‌نویسد این مقام قزاق درباره آمادگی ایران برای اجرای چنین برنامه‌ای گفت: "این مسئله هنوز در دست بررسی است".

تمیربایف روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: "اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم بگیرد که بخشی از اورانیوم با غنای پایین ایران به این بانک منتقل گردد، ما با توجه به توافق‌های موجود این سوخت را در بانک قرار خواهیم داد".

به گفته این دیپلمات، توافق در مورد برنامه هسته ای ایران باعث ضرورت "ایجاد یک بانک اورانیوم  با غنای پایین در قزاقستان شده است."

روز گذشته (پنج‌شنبه)، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت در راستای برنامه جامع اقدام مشترک، جمهوری اسلامی ایران ممکن است در آینده بخشی از ذخیره اورانیوم با غنای پایین خود را به بانک سوخت هسته ای در قزاقستان ارائه کند.

توافقنامه مربوط به ایجاد بانک سوخت هسته ای امروز پنج شنبه بین ارلان ادریسوف وزیر خارجه قزاقستان و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه پایتخت قزاقستان به امضا رسیده است.

در ماه ژوئن، آژانس با توافقنامه مربوط به ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در قزاقستان موافقت کرده بود. بر اساس این توافقنامه، قزاقستان اورانیوم غنی شده با درجه غلظت پایین را در اختیار کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد داد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.