قدس آنلاین-ساحل عباسی:عابرین پیاده از جمله مصدومان و کشته شدگانی هستند که همواره در تصادفات درون شهری آمارهای قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

 مرگ  ۵۰۰۰  عابر پیاده در ایران /سرعت ۳۰ کیلومتر در شهر خطر تصادف با عابرین را تا ۹۰درصد کاهش می دهد

به گزارش قدس آنلاین ، به نظر می رسد ایران در بین دیگر کشورها از رتبه بالایی در تعداد کشته های ناشی از سوانح ترافیکی قرار دارد اما پیامدهای ناشی از آن از جمله کشته شدن تعداد قابل توجهی از شهروندان،بی سرپرستی خانوارهای بسیاری و معلولیت های دایمی مصدومان آنچنان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است دکتر حمید سوری دانش‌‌آموخته رشته اپیدمیولوژی از دانشگاه نیوکاسل انگلستان،عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و رییس مرکز تحقیقات ارتقای‌ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی است. با وی گفت‌وگویی درباره حوادثی که متوجه عابرین پیاده در شهرها است انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

-سهم ایران در تعداد کشته های عابر پیاده در سوانح ترافیکی در آمارهای جهانی چه تعدادی است؟

-مرگ  و میر ناشی از سوانح رانندگی در دهه های گذشته چیزی در حدود 27 هزار کشته در سال بود که علی رغم تلاشهای زیاد در چند سال اخیر این آمار به چیزی کمتر از 18هزار کشته در سال رسیده است .بخش مهمی از مرگ ومیر در آمار ارائه شده   مربوط به عابرین پیاده است  به نظر می آید این موضوع  کمتر مورد توجه قرار گرفته است .آمارها نشان می دهد در سال یک میلیون و دویست و چهل هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند که دویست و هفتاد هزار کشته آن را عابرین پیاده تشکیل می دهند. آمارها نشان می دهد سهم ایران از عابرین پیاده ای که جان خود را در سوانح ترافیکی از دست می دهند 28درصد است یعنی مرگ عابرین پیاده در  ایران نسبت به میانگین جهانی  شش درصد بیشتراز سایر کشورهای جهان است .در ایران سالانه 5000هزار عابر پیاده بر اثر سوانح ترافیکی جان خود را از دست می دهند  و بررسی این آمار با دیگر کشورها همچون  لوگزامبورک که2 درصد،  آلمان 13درصد و ترکیه  که 16درصد است نشان می دهد ایران در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد. بنابراین  به لحاظ اهمیت مسئله برآورد می شود که  حدود یک یا دو درصد تولید ناخالص ملی کشور همواره  صرف هزینه های مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در عابرین پیاده می شود.

-چه مواردی منجر به افزایش خطر تصادف در عابرین پیاده می شود و سهم عابرین پیاده از تصادفات رانندگی درون شهری چه میزان است؟

بی تردید  عابرین پیاده بیش از آنکه مقصر باشند  قربانی تصادف به شمار می روند هستند  هرچند آنها نیز در ایجاد خطر می توانند نقش آفرین باشند.پیاده روی یکی از مسائلی است که پزشکان همواره آن را به مردم گوشزد می کنند تا از بروز بیماریهای قلبی عروقی ، دیابت و پرفشاری خون در شهروندان بکاهند . متاسفانه بیماریها نشان می دهد روز به روز از جمعیتی که از پیاده روی استقبال  می کنند کاسته می شود  بنابراین یکی از وظایف مهم  سیاست گذاران و برنامه ریزان تشویق مردم به  پیاده روی بیشتراست از این رو فراهم نمودن تسهیلات لازم برای پیاده روی امری ضروری است.

عابر پیاده به فردی اطلاق می شود  که بخشی از مسافرت های درون شهری را بدون استفاده از وسیله نقلیه انجام دهد  بنابراین این فرد شانس قرار گرفتن در خطرات محیطی را دارد .مسلما  عابرین پیاده قربانیانی هستند که در معرض تصادف قرار می گیرند  قربانی شدن می تواند به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی یا رعایت مواردی باشد که توسط خودروها یی اعم از  موتور سیکلت سوار و یا خودروهای چهار چرخ ایجاد می شود  . اما خود عابر نیز می تواند در تشدید این وضعیت تاثیر گذار باشد. برای مثال عواملی مانند  حواس پرتی در عابر پیاده موجب افزایش تصادف خواهد شد  .استفاده از تلفنهای همراه و پیامک دادن نیز از جمله مواردی است که به حواس پرتی عابرین پیاده در عبور از خیابانها دامن زده است.مسلما پیامک دادن یا صحبت کردن با تلفن همراه همانقدر که برای رانندگان خطرناک است برای عابرین پیاده هم دردسر ساز است . واژه های همچون  یا راه برویم یا از تلفن همراه استفاده کنیم برای کاهش مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در دنیای کنونی بسیار اهمیت یافته است از آن جهت که حواس پرتی عابر پیاده فاکتور مهمی در عدم هشیاری لازم برای مواجهه با مخاطرات ترافیکی و خودروهای اطراف اوست  .نکته دیگری که به عابرین پیاده مربوط می شود مسئله به رویت رسیدن یا دیده شدن است .

از جمله زمانهای پرخطر برای عابرین پیاده تاریکی و زمانی است که هوا گرگ و میش است ، در چنین هوایی دیده شدن و به رویت رسیدن بسیار مهم است زیرا در بسیاری از مواقع بعد از تصادف  راننده خودرو مدعی شده که به هیچ وجه عابر را ندیده است بنابراین این موضوع بیانگر اهمیت دیده شدن است به خصوص برای افرادی که لباسهای تیره رنگ می پوشند. در این باره  استفاده از نوارهای بازتابنده نور برروی  لباس و وسایل شخصی برای خانمهایی که لباسهای مشکی و چادر مشکی می پوشند بسیار اهمیت دارد.بنابراین بهتر است از نوارهای بازتابنده نور بر روی  آستین های  لباس یا برروی کیف دستی استفاده شود تا  از احتمال تصادف کاسته شود. سالمندان به دلیل شرایط خاص جسمی و عدم استحکام لازم استخوان ها برای عبور از خیابانها از جمله افرادی هستند  که به شدت در معرض خطر قرار دارند تردد سالمندان در هنگام نماز به خصوص نماز مغرب و عشاء از جمله زمانهایی است که اختمال تصادف را در آنها افزایش می دهد  از آن جهت که بسیاری از سالمندان در تاریکی رویت نشده و در خیابانهای منتهی به مساجد امکانات لازم برای عبور از خیابان درنظر گرفته نشده است از این رو برای کاهش تصادف عابرین پیاده در مدیریت شهری توجه به ساختار مناطق پر ترددی همچون اطراف مساجد،مراکز خرید و مناطق پر تردد  برای عبور و مرور  عابرین پیاده اهمیت دارد .

-کاهش یا افزایش سرعت وسایل نقلیه تا چه میزان در کشته شدن عابرین پیاده موثر است؟

مهمترین عاملی که درکشته شدن عابرین پیاده بسیار موثر است  سرعت وسایل نقلیه است .با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از حوادث عابر پیاده در محیط های درون شهری اتفاق می افتد، بنابراین کنترل سرعت  وسایل نقلیه در مناطق مسکونی بسیار اهمیت دارد. معمولا زمانی که  راننده خودرو عابر پیاده ای را مشاهده می کند حدود 1/5ثانیه زمان نیاز دارد تا بتواند  واکنش لازم رابرای توقف و یا کاهش سرعت خودرو اعمال نماید از این رو سرعت زیاد موجب می گردد زمان واکنش و زمان توقف به طول بیانجامد.طبق برآوردها مشاهده شده در سرعت چهل کیلومتر در ساعت اگر خودرویی عابر پیاده ای را ببیند و ترمز کند خودرو 27 متر مسافت را طی می کند تا متوقف شود بنابراین اگر عابر پیاده در فاصله ای کمتر از 27 متر باشد طبیعتا با خودرو اصابت می کند جالب است بدانیم با افزایش 10 کیلومتر سرعت در ساعت یعنی رسیدن به 40 و 50 کیلومتر در ساعت مسافت توقف به 36متر افزایش می یابد  .تحقیقاتی که انجام شده نشان داده  اگر سرعت خودروها در محیط های درون شهری 30 کیلومتر باشد شانس زنده بودن عابر پیاده 90 درصد می شود به همین خاطر است که بسیاری از کشورهای دنیا حداکثر سرعت مجاز برای محیط های درون شهری و محیط هایی که تردد بیشتری در آن همچون اماکن خرید ،بیمارستان ها و مدارس وجود دارد را  حدود 30 کیلومتر در ساعت تعیین کرده اند  . اگر این سرعت به 45کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کند شانس زنده ماندن به 50درصد می رسد ، اگر سرعت به 60 کیلومتر در ساعت افزایش یابد شانس زنده ماندن عابر پیاده 20 درصد خواهد شد.طبیعتا شانس زنده ماندن در سرعتهای بیش از 60کیلومتر کمتر شده و می توان گفت سرعت عامل موثری در زنده ماندن یا مرگ عابرین پیاده به شمار می رود .

نقش راننده در تصادف عابر پیاده چه میزان است و متاسفانه به نظر می رسد در ایران شهرها بیشتر خودرو محور هستند تا عابر محور نظر شما در این باره چیست؟

-یکی از مسائلی که در کاهش تلفات ناشی از سوانح ترافیکی در عابرین پیاده بسیار موثر است هوشیاری راننده است .استفاده از داروها و مواد روانگردان و الکل منجر به کاهش سطح هوشیاری در راننده شده به نحوی که امکان  واکنش مناسب را از راننده گرفته و  دامنه تلفات را افزایش می دهد. عامل بعدی نقش محیط است که در  کاهش یا افزایش مرگ عابرین پیاده در محیط های شهری بسیار موثر است .عدم طراحی صحیح و استاندارد محیط های شهری  شانس مرگ عابر پیاده را افزایش می دهد. متاسفانه  بسیاری از شهرهای ما  تنها برای خودروها  طراحی شده اند به نحوی که می توان گفت شهرها خودرو محور هستند تاپیاده رو محور ، بنابراین عابر پیاده در محیط های شهری از ایمنی لازم برخوردار نیست . از این رو می توان گفت محیط های شهری نیاز به بازنگری مجددی برای حفظ ایمنی عابرین پیاده دارند که نقش شهرداری ها در این زمینه بسیار مورد توجه است .متاسفانه در ایران پیاده روها همواره  مورد تعرض موتورسیکلت سوارها و خودرو های پارک شده و ساختمانهای در حال ساخت  قرار می گیرند .همچنین باغچه ها و دست فروشها هم اماکن تردد را از عابرین پیاده می گیرند  به نحوی که  عابر پیاده عملا چاره ای جز عبور از خیابان و تردد در کنار خودروها را نداشته و این موضوع  شانس تصادف را افزایش می دهد.

گروه دیگری که در معرض خطرتصادف به عنوان عابرین پیاده هستند دانش آموزانی هستند که با آغاز سال تحصیلی  در خیابانها و معابر عمومی رفت و آمد دارند. متاسفانه  قسمت قابل توجهی از مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در عابرین پیاده در کودکانی که در  سن مدرسه هستند اتفاق می افتد .آنچه مسلم است عدم فراهم سازی تسهیلات لازم برای ایمنی کامل محیط شهری موجب کشته شدن دانش آموزان می شود . تحقیقات نشان می دهد کودک زیر نه سال به لحاظ درکی که از محیط و خطر دارد قادر به عبور موفق از یک خیابان شلوغ نیست .  بنابراین برای عبور و مرور کودکان زیر نه سال همراهی بزرگسالان واجب است . بر همین اساس در بسیاری از کشورهای توسعه یافته افرادی در قالب پلیس مدرسه برای تردد دانش آموزان استخدام می شوند تا دانش آموزان را از خیابان عبور داده و خودروها را به سرعت کمتر تشویق نمایند .در کشورهای توسعه یافته عموما  از زمان شروع مدارس و تعطیل شدن مدرسه در فاصله نیم تا یک ساعت امکان تردد مدرسه به دلیل حفظ ایمنی دانش آموزان تا شعاع چند صد متر ممنوع است از این رو برای کاهش مرگ ناشی از سوانح رانندگی در دانش آموزان اجرای  این موارد در ایران الزامی است .

-ایا می توان گفت  طراحی راه و مهندسی خیابانهای درون شهری و طراحی خودروها در حفظ و ارتقای ایمنی عابرین پیاده تاثیر بسزایی دارد؟

به نظر می رسد در ایران نیازمند توجه بیشتری به  ایمنی عابر پیاده هستیم .همچنین آموزش و مهندسی راه نیز از اولویت های مهم در کاهش تلفات سوانح ترافیکی در عابرین پیاده است . بسیاری از کشورها رژیم جاده را مد نظر قرار داده اند بدین معنی که  جاده ها را باریک تر و فضاهای عابر پیاده را گسترش داده  تا عابر پیاده و مردم به پیاده روی و  استفاده کمتر از خودروهای شخصی به دلیل امنیت بالای خیابانها تشویق شوند .مهندسی راه شامل تسهیلات مناسبی برای عبور عابر پیاده است اولویت دادن به عابرپیاده در مقابل خودرو برای عبور از خیابان در مکان هایی که تردد بیشتر صورت می گیرد،  ایجاد تسهیلات مختلف و اعمال قانون در زمانی که حقوق عابر پیاده مورد تعرض قرار می گیرد نیز از ضروریات حفظ جان عابرین پیاده است .   طراحی خودرو نیز از نکات قابل توجهی است که در سلامت عابر پیاده بسیار مهم است زیرا  ایمنی خودرو  نه تنها برای سرنشینان و راننده  آن مهم است  برای عابر پیاده نیز اهمیت ویژه ای دارد .طراحی صحیح خودروها و افزایش حداکثری ایمنی آنها در حفظ سلامت عابرین پیاده تاثیر زیادی دارد به نحوی که  در طراحی های روز دنیا اگر راننده متوجه عابر پیاده نشود  خودرو به صورت اتوماتیک و هوشمند بتواند حضور عابر پیاده را در مسیر خود تشخیص داده  و خودرو شانس ایمنی در عابر پیاده را افزایش دهد بنابراین شانس عدم کشته شدن و مصدومیت عابرین پیاده  طراحی خودوربسیار  مهم است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.