گروه میهن- مهناز خجسته نیا- هفت مسأله اولویت دار خراسان رضوی در جلسه‌ای با حضور معاون رئیس جمهور مطرح شد تا وضعیت اعتبارات مورد نیاز آنها بررسی شود.

بررسی ۷ مسأله درشت خراسان رضوی با   حضور« نوبخت»

به گزارش خبرنگار ما، آب، حاشیهنشینی، تأمین زیرساختها و زیربناهای حوزه حمل و نقل، سهم اعتبارات استان در بودجه سنواتی، طرح زیارت، بافت فرسوده بویژه در اطراف حرم مطهر رضوی و پایتخت جهان اسلام در سال 2017 از مسایل مهم خراسان رضوی بودند که در نشست شورای برنامهریزی و توسعه استان با حضور دکتر نوبخت مطرح شد. دراین نشست که به میمنت هفته دولت با دستور کار رفع مسایل استان در تبادل نظر مستقیم با مدیران کل خراسان رضوی برگزار شد، متأسفانه به دلیل فرصت محدود تنها چهار مسأله اولویت دار مورد واکاوی اعتبارات قرار گرفتند.

 

  قول سه روزه در تخصیص بخشی از اعتبارات آب منطقهای

دکتر نوبخت که حامل هدایای دولت برای استان درایام ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت بود، در بررسی وضعیت منابع آبی خراسان رضوی به عنوان نخستین مسأله اولویت دار استان قول داد در زمینه اعتبارات شرکت آب منطقهای، خراسان رضوی برای تعادل بخشی سفرههای آب زیرزمینی طی دو - سه روزآینده بخشی ازاین اعتبارات تخصیص یابد.

وی در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان مبنی براینکه از 230 میلیارد ریال اعتبارات سال جاریاین شرکت تاکنون هیچ رقمی اختصاص نیافته، است، افزود: تخصیص اعتبارات این بخش از متوسط تخصیص استان بیشتر خواهد بود و به نسبتی که وضعیت بودجهای کشور بهبود یابد سطح تخصیص هم افزایش خواهد یافت.

وی در زمینه مطالعات مربوط به خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و مشهد نیز اظهار داشت: تلاش میکنیم 50میلیارد ریال اعتبار مورد قرارداد با پیمانکار بر اساس توافقی که با سازمان مدیریت و برنامهریزی انجام شده به صورت متناسب تخصیص داده شود و مطالعاتاین طرح به انجام برسد.

وی در باره ضرورت تأمین اعتبار برای آبرسانی به هشت شهر استان که با مشکل تأمین آب شرب روبهرو هستند هم گفت: برای آنکهاین امر به سال بعد موکول نشود از محل اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم مقررات مالی میتوان اعتبار ویژهای اختصاص داد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر هیأت دولت بهاین استان افزود: این سفر 131 پروژه مصوب با اعتبار هفت هزار و 230 میلیارد ریال داشت که باید طی سالهای 93 و 94 به انجام برسد.

نوبخت با بیان اینکه 23 طرح دیگر از این مصوبات با مجموع اعتبار یک هزار و 730 میلیارد ریال باید تا پایان سال جاری به انجام برسد، اظهار داشت: یک هزار و 520 میلیارد ریال از اعتبارات مورد نیاز این طرحها در ردیفهای قانونی امسال در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: 50 درصد اعتبار مربوطه پرداخت شده و امیدواریم با مدیریت صحیح استان تا پیش از پایان سالاین پروژهها به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور به بهرهبرداری برسد.

وی ادامه داد: در حاشیه این سفر و نشست هیأت دولت در حرم مطهر رضوی در شهریور ماه پارسال همچنین موضوع انتقال آب با لوله و اختصاص دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

وی گفت: هر چند این موضوع از مصوبات رسمی سفر دولت به استان نبود، اما در این زمینه توافق شد و بر اساس اهمیت و ضرورت آن و وضعیت بسیار بحرانی آب در استان ظرف یک ماه آینده یک هزار میلیارد ریال ازاین اعتبار طی یک یا دو قسط به استان پرداخت خواهد شد.

 

  بیشترین تخصیص اعتبار آبیاری تحت فشار به خراسان رضوی

وی همچنین درباره طرحهای آبیاری تحت فشار هم با بیان اینکه امکان تخصیص 100درصدی اعتبارات این حوزه در استان وجود ندارد، اظهار داشت: با وجوداین بیشترین تخصیص را به خراسان رضوی خواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور در زمینه تغییر الگوی کشت و گسترش کشت گلخانهای نیز گفت: براین اساس اعتبار و تسهیلات قابل توجهی برای اجرای یک هزار هکتار کشت گلخانهای با هدف ایجاد اشتغال، تولید و صرفه جویی در مصرف آب پرداخت میشود.

وی در زمینه بهسازی کشف رود هم گفت: بخشی از یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر دولت در سال جاری به این پروژه پرداخت میشود.

  تأکید بر ورود دولت در رفع حاشیهنشینی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در بررسی دومین مساله خراسان رضوی به موضوع حاشیهنشینی پرداخت و گفت: گرچه رفع مشکل حاشیه نشینی برعهده شهرداری است، اما نمیتوان شهرداری را در رفع این مشکل تنها گذاشت.

وی عنوان کرد: برای بهسازی سکونتگاههای غیررسمی پیرامون مشهد به یک برنامه راهبردی نیاز است که در برنامه تدوین شده اولیه 21 هزار و 400 میلیارد ریال برایاین منظور مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه امسال در مصوبات دولت چنین ارقامی برایاین منظور وجود ندارد، افزود: برنامه جامع حاشیه مشهد باید کامل شود و یک دستگاه اجرایی مسؤول در این زمینه باید در کنار ستادی که تشکیل شده، داشته باشیم.

نوبخت اظهار داشت: دولت و سازمان مدیریت و برنامهریزی موظف است بهاین امر توجه مناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه دو درصد از اعتبارات ماده تنظیم مقررات مالی دولت و سه درصد مدیریت بحران و جبران خسارت از کل بودجه کشور در اختیار دولت است، افزود: میتوان بخشی از نیاز اعتباری این طرح را امسال ازاین محل تأمین کرد.

 

  تفویض بودجه زیارت تنها به سه شهر

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حضور سالانه میلیونها زائر و مسافر در خراسان رضوی نیز با بیاناینکه طرح زیارت با هدف سنجیدهای در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده بود افزود: متأسفانه برایاین طرح و اعتبارات آن یک هزار شریک و مدعی پیدا شد و همه میخواهند سهمی از آن داشته باشند که بااین وضعیت هیچ کس بهره مناسبی نمیبرد.

نوبخت عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشوراین موضوع را پیگیری میکند تا این ماده از برنامه پنجم توسعه به برنامه ششم تفویض شود و تنها به سه شهر مذهبی کشور محدود گردد.  

 

  ارایه بخش نخست برنامه ششم توسعه تا پایان شهریور

 در این نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور از تقدیم بخش نخست لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس تا پایان شهریور خبر داد و گفت: بخش نخست لایحه برنامه ششم توسعه برای بررسی در اختیار دولت قرار گرفته که براساس برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان شهریورماه و بخش دوم آن نیز پس از ارایه به مجلس بودجه سالآینده ارایه خواهد شد.

 

  افزایش سهم خراسان رضوی از اعتبارات

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در حاشیه نشست شورای برنامهریزی و توسعه خراسان رضوی در گفتوگو با خبرنگاران از تلاش برای افزایش سهم اعتبارات عمرانی این خطه خبر داد.

نوبخت در پاسخ به پرسشی در زمینه عدم تناسب جمعیت و گستره خراسان رضوی با سهم آن از اعتبارات کشور گفت: یکی از آثار سازمان مدیریت و برنامهریزی استان آن است که واقعیتهای استان را بشناسد و بر این مبنا عمل کند.

وی با بیان اینکه تا 31 مرداد ماه امسال در مجموع حدود یک هزار میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی خراسان رضوی پرداخت شده، افزود: با همه تنگناهایی که در خزانه داریم تلاش شده تخصیصها به تناسب هر منطقه انجام شود. به گفته وی، پارسال 300 هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در کشور توسطاین سازمان پرداخت شد که امسال نیز بیش از سال گذشته پرداخت خواهد شد.

معاون رئیس جمهور همچنین به فراهم شدن امکان پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این مصوبه با توجه به ابهامهایی که در قانون وجود داشت، در عمل دچار مشکل شد که با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی و همکاری وزارت نیرو این مشکل رفع و امکان پرداخت این رقم بر اساس همان ساز و کارهایی که در قانون بودجه تعریف شده بود فراهم گردید.

نوبخت ادامه داد: دراجرای پروژههای عمرانی اولویت با طرحهای مربوط به مناطق سردسیر، پروژههای رو به اتمام، طرحهای سفرهای رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.