گروه جامعه / محمد رضایی - من خودم برای سلامتی و بیماری خودم تصمیم می‌گیرم به کسی چه مربوطه که زندگی من خراب بشه؟ آقا شما خبرنگارین یا فضول محله؟ ...

قل‌قل قلیانها؛ آوای مرگ خاموش جوانان

 اصلاً اگه قلیان بده چرا به صاحب این «قهوه خانه سنتی» گیر نمیدین؟  اینها بخشی از گفتههای معترضانه معتادان و عاشقان سینه چاک «قلیان» و دود و دم است.آنها معتقدند؛ زیانهای قلیان بزرگنمایی رسانهای است .

 

 قلیانی شدن ۹۸ درصد فوتبالیستها!

خداداد عزیزی، پیشکسوت فوتبال ایران در گفتوگویی با خبرآنلاین آمار عجیبی از قلیانکشی در بین فوتبالیستهای ایرانی داده است. او در این باره گفته است: «آمارها فاجعه آمیز است و هم اکنون ۹۸ درصد فوتبالیستهای ایران قلیان میکشند». شاید آمار غزال تیز پای ورزش کشورمان از فوتبالیستهای قلیانی مطلب عجیبی به نظر نرسد، اما با توجه به الگو بودن افراد مشهور برای جوانان و نوجوانان میتواند تلنگری برای فرهنگ عمومی کشور باشد

در اینباره دکتر غلامرضا ملکی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتوگو با خبرنگار ما قلیان را سوغات برخی پیرمردان کم فرهنگ و بیسواد برخی کشورهای عقب مانده شرقی میداند و میگوید: متأسفانه در سالیان اخیر با یک پسرفت وحشتناک رفتاری، این معضل را در مناطق شهری ایران بیشتر میبینیم.

وی تأکید میکند: یکی از جنبههای نگرانکننده در بحث فرهنگپذیری برای جوانان ما نبود الگوی شایسته یک ایرانی است که باید مورد آسیبشناسی و ارزیابی رفتاری قرار گیرد.

دکتر ملکی با اشاره به نبود نظارت و غفلت مسؤولان از وظیفهشان در این زمینه یادآور میشود: قهوه خانههای سنتی و نیز برخی رستورانهای شهرهای بزرگ کشور قلیان را برای مشتریان خود سرو میکنند و به دلیل نبود امکان رویآوری به اوقات فراغت سالم، کشیدن قلیان برای بسیاری از جوانان پدیدهای بر اساس مد روز، هیجانانگیز و لذتبخش معرفی شده است.

  الکل و قرص اکس در تنباکوی قلیان!

دکتر وحید شیربند فسایی، پژوهشگر آسیبهای اجتماعی مرکز علمی - کاربردی انجمن سمشناسی کشور به خبرنگار ما میگوید: افزودن الکل یا داروهای روانگردان مانند قرص اکس و آمفتامینها به تنباکوی قلیان، یکی دیگر از زیانهای نوپدید در این ماده نیمه مخدر محسوب میشود که از دید ناظران پنهان مانده است.

وی میگوید: پس از مصرف یک نوبت قلیان توسط معتاد، عناصر نیکوتین و قطران، مطابق با کشیدن ۲۰ نخ سیگار به فرد تزریق میشود و به دلیل ورود غیرمستقیم مونوکسیدکربن و نیکوتین به پلاسمای خون، قلب نیز تحت تأثیر عوارض این پدیده قرار میگیرد.

 

  افزایش مرگ با قلیان

این سمشناس و پژوهشگر به آمار مرگ و میر بیمارستانی به دلیل بیماری ریوی ناشی از سیگار و قلیان اشاره کرده، میگوید: آمارها ناامید کننده است و نشان میدهد معتادان به قلیان عملکرد ریهای تقریباً ۲۵درصد پایینتر نسبت به کسانی که قلیان نمیکشند دارند.

همچنین طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران، کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل و سرطان دهان و مثانه را نیز به میزان چشمگیری افزایش داده و سرطان دهان، حنجره، ریه، مری و نیز بیماریهای سنگین ریوی انسدادی مزمن، آمفیزم (گشادی و نابودی کیسههایهوایی)، پایین بودن وزن تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذاتالریه و برخی خطرات دیگر مربوط به کشیدن قلیان هستند.

وی با تاکید بر اینکه قلیان حاوی فلزات سنگینی چون آرسنیک، کروم، سرب و کوبالت است و سبب کاهش تولید اسپرم در مردان و در ‌‌نهایت عقیم شدن آنان میشود، میگوید: کشیدن قلیان با اثرگذاری بر سلولهای هورمون مردانه تحرک و طولعمر اسپرم را کاهش داده و افزون بر عقیمی مردان، موجب تغییرات ژنتیکی میشود که در ‌‌نهایت بر رشد بچه و سیستم ایمنی او پس از تولد تأثیر میگذارد.

 

  قلیان معطر یعنی مواد سمی بیشتر

دکتر خدیجه صفارینیا، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص بیماریهای ریوی در این باره به خبرنگار ما میگوید: پژوهشهای آزمایشگاهی و کارگاهی چند ساله اخیر، هم در کشورهای توسعه یافته و هم در ایران نشان میدهد آسیب دود ناشی از قلیان به هیچ وجه کمتر از سیگار نیست و تنباکوی آغشته به مواد معطر و انواع اسانسهای شیمیایی به هنگام سوختن، مواد سمی بیشتری از جمله گاز خطرناک مونوکسید کربن و نیز ترکیبات خطرناک دیگر تولید میکند که تاثیرات سوء قلبی و ریوی آن کاملا شناخته شده است.

وی تأکید میکند: بدون کنترل این معتادان و جلوگیری از مصرف این دودهای صنعتی جدید، نمیتوان برایشان کار اثربخشی انجام داد.

 

  قاتل خاموش نوزاد در رختخواب!

به باور این متخصص ایمونولوژی آسم و آلرژی، در حوزه مصرف دخانیات، قلیان هم مانند سیگار و حتی بدتر از آن میتواند احتمال آسیب به نوزاد را افزایش دهد و بر رشد جنین تاثیر منفی داشته باشد. از سوی دیگر پس از تولد نیز نوزادانی که در معرض دود تنباکو قرار دارند بیشتر در خطر مرگ خاموش در رختخواب هستند.همچنین بر اساس نمودار آماری مراجعه نوزادان به کلینیکها، نوزادان و کودکانی که در خانه به همراه والدین دود تنفس میکنند، معمولاً بیشتر دچار سرماخوردگی، آسم و عفونتهای گوش و حنجره میشوند، زیرا دود قلیان غلظت اکسیژن را در بدن فرد کاهش میدهد و طی یک فرآیند شیمیایی با ایجاد تنگی نفس او را به سمت مرگ میکشاند.

 

  عرضه قلیان کنار کلانتری!

دیدن قهوهخانهای که درست در کنار یک کلانتری، قلیان عرضه میکند و جوانان اهل دود، سبیل در سبیل مشغول تدخین و گل گفتن و گل شنفتن و گذران عمر هستند براستی موجب تعجب است! اما این واقعیتی است که در شهری مانند مشهد میتوانید ببینید!

اگرچه بارها اخبار مربوط به غیرقانونی بودن عرضه قلیان در مراکز تفریحی، کافهها و قهوهخانهها در رسانهها منتشر شده و نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مسؤول، مکلف به برخورد با این پدیده خسارتزای اجتماعی شدهاند، اما همچنان در گوشه و کنار و بخصوص در شهرهای بزرگ، صحنههای نازیبای قلیانکشی و اتلاف سرمایه و عمر جوانان، آشکارا دیده میشود. راستی چه کسی مسؤول است؟!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.