۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 305591

معمولا وقت‌هایی که روبه‌روی ضریح می‌ایستی و در عمق مناجات و آرزوهای دور و دراز فرو می‌روی، گل‌های چهارگوشه ضریح برایت چشم نوازی می‌کند، گل‌هایی که در لابه‌لای غمکده دلت تلالو تازگی، شور، امید و زندگی را زنده می‌کند...

قصه گل‌هایی که میهمان حریمت می‌شوند

اصلا حساب گل‌های ضریح تو از هر تبرک دیگری جداست، چه کسی می‌داند، شاید این گل‌ها هم ذکر خدا را می‌گویند. از وقتی چند شاخه گل از ضریح تو به خانه آوردم هر وقت دلتنگی به سرم می‌زند، سراغ سجاده‌ای می‌روم که گل‌های تو مهمانش شده، به یاد نماز صبحی که در حریمت خواندم، این گل‌ها مرهمی برای دل تنگ و بی‌قرار من شده است.

همین که عطر گل‌های تو مرا به بارگاه ملکوتی‌ات می‌کشاند، برایم کافی‌است، بعضی وقت‌ها نفس‌هایم از گلی که به یادگار گذاشتی سیر نمی‌شود، این گل‌ها باید به ازای تمام سال‌هایی که به حرم نمی‌آیم مرا به این صحن‌وسرا بکشانند.

به گزارش ایسنا، گل‌های که چهار گوشه ضریح حرم امام رضا(ع) را مزین می‌کنند، شامل گل‌های رز، ژربرا، گلایل، مریم، آلسترومریا و آنتوریوم هستند؛ گل‌های آلسترومریا در اصفهان، برخی گل‌ها در تهران و اغلب گل‌ها در مشهد کاشت می‌شوند.

آقای عباسی حدود 22 سال است گل‌های ضریح را در گلدان می‌چیند و گلدان‌ها را از محل گلخانه تا حرم رضوی می‌برد، او از معجزات گل‌های ضریح و شفایافتگان به واسطه آنها می‌گوید، قصه زن فلجی که آرزو کرده بود بتواند روی دو زانو نماز بخواند و پس از گرفتن این گل‌ها شفا یافت.

در هر گلدان حدود 450 گل چیده می‌شود. این گل‌ها در گلخانه آستان قدس رضوی از روز قبل آماده و ساعت 7 صبح روز بعد به حرم رضوی برده می‌شود. معمولا بردن گل‌ها به ضریح پاک و مقدس امام رئوف، چشم زائران ‌حرم را خیره می‌کند. برخی از زائران زیرلب دعا و مناجات زمزمه می‌کنند، ذکر یا «ثامن‌الحجج» بر لبانشان قوت می‌گیرد و «ای کاش‌ها» بیشتر و بیشتر می‌شود؛ یا ایها الرئوف، ای کاش نظرکرده‌ات شوم...

برق خاصی در نگاه زائرانی‌است که این صحنه دل‌انگیز را می‌بینند؛ آنان شکوه این آستان باور کردند؛ اصلا مگر می‌شود این تصویر را ببینی و اشکی در چشمانت حلقه نزند، عده‌ای هم با ذکر صلوات خادمان را همراهی می‌کنند.

‌یکی از خادمان در لباس روحانی برای تعویض گل بالاتر می‌رود، معمولا ابتدا پارچه‌هایی را که زائران بر روی ضریح انداختند برمی‌دارد، گرد و غبار روی ضریح مطهر را پاک می‌کند و سپس اقدام به تعویض گلدان‌ها ‌می‌کند.

گل‌های روز قبل برای خشک شدن، سم‌زدایی و بسته‌بندی به بخش «شمیم رضوان» منتقل می‌شوند. به این علت که برخی از مردم به عنوان داروی شفابخش از گل‌های خشک شده استفاده می‌کنند، پرچم گل‌ها جدا می‌شود و سم‌زدایی بر روی آنها صورت می‌گیرد.

توزیع گل‌های خشک شده ضریح پس از نماز صبح در رواق غدیر انجام می‌گیرد، در ادامه، نماز صبح، قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی در این رواق برگزار می‌شود، سپس توزیع گل‌ها انجام می‌شود، هر روز 800 بسته گل خشک شده در بین زائران تقسیم می‌شود.

روزانه حدود 23 خادم افتخاری قبل نماز صبح تا ساعت یک مشغول جدا کردن برگ‌های گل‌ها و بسته‌بندی آنها هستند. خدمت به امام رضا(ع) در بخش «شمیم رضوان» حال وهوای خاصی دارد، برای این‌که بتوانی نیمه شب از خوابت دست بکشی و تا ظهر روز بعد همچنان مشغول کار باشی، بدون آنکه حتی یک ریال هم دریافت کنی، فقط عشق لازم است؛ عشقی که سرتاپای وجودت به آن ایمان داشته باشد.

‌‌آقای اسحاق‌زاده از خادمان افتخاری بخش «شمیم رضوان» گفت: چند سال پیش که هنوز کارمند بودم برای گرفتن مرخصی به منظور آمدن به حرم مطهر مشکلات فراوان داشتم، یک روز از امام رضا(ع) خواستم تا خودش این مشکل‌ام را چاره کند، دقیقا چند روز بعد از محل کارم اعلام شد که می‌توانید بازنشستگی پیش از موعد بگیرید. حالا هفت سال است که هر روز همه وقتم را صرف این کار کرده‌ام.

این خادم حرم رضوی ادامه داد: گل‌های شمیم رضوان افراد زیادی را شفا داده است، چند وقت پیش زائری به ما مراجعه کرد که در شهرستان سرخس زندگی می‌کرد، این زائر همسری بیمار داشت که متاسفانه به مریضی صعب‌العلاج گرفتار شده بود. زمانی که به حرم آمده بود داورهای همسرش را گم کرده بود، اما روز بعد برای نماز صبح به رواق غدیر حرم رضوی رفته و گل‌های خشک شده ضریح را دریافت کرده بود.

وی اضافه کرد: این زائر زمانی که داروهای همسرش را گم کرد، دست خالی به شهرستان خود بازگشته بود، اما به واسطه گل‌هایی که برای همسرش برد، همسر او مورد شفای امام رئوف قرار گرفت.

عشق ورزیدن به این گل‌ها را نمی‌توان سرزنش کرد، شاید همه ما در زندگی روزمره به آدم‌هایی برخورده باشیم که آرزو دارند برای یک بار هم که شده به خواننده و یا فوتبالیست محبوبشان دست دهند یا از او امضا بگیرند، در حقیقت عشقی افراطی را برای فردی صرف کردند که شاید در حد یک عکس و یا امضا برای آنان اهمیت قائل باشد؛ اما دوستداران امام رئوف به هر وسیله‌ای دوست دارند نشانی از امام رضا(ع) را داشته باشند، نشان از محبوبی که یقین دارند دلسوزتر از هر کسی برای آنان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.