یک عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: دولت در دو سال آینده خواهد توانست به بخش زیادی از وعده‌هایی که به مردم داده است جامه عمل بپوشاند چرا که عبور از شرایط سخت تحریم مسیر حرکت دولت را هموار می‌سازد و سرعتش را در پاسخگویی به مطالبات مردم افزایش می‌دهد.

طاهرنژاد: شرایط پساتحریم زمینه مناسبی برای تحقق وعده‌های دولت خواهد بود

یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو باایسنا، درباره عملکرد دولت در دو سال گذشته، اظهار کرد: دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، موفقترین عملکردِ سی‌وهفت سال گذشته را داشته است و توانسته ایران را از کشوری که طی چند سال گذشته به‌ شکل ظالمانه‌ای از سوی قدرتهای بزرگ به عنوان عاملی در جهت تهدید صلح و امنیت جهانی شناخته ‌می‌شد، چهره‌ راستینی ارائه دهد و ما را کشوری معرفی کند که در عرصه بین‌المللی اهل تعامل، گفت‌وگو و مذاکره است.

او با بیان اینکه دولت یازدهم آبروی جمهوری اسلامی را در جهان بالاتر برد و عزت ملی را افزایش داد، عنوان کرد: دولت در عرصه بین‌المللی نشان داد که هم منطق گفت‌وگو داریم و هم با اخلاق گفت‌وگو آشنا هستیم و با کمک همین مولفه‌های موثر توانست با شش کشور بزرگ دنیا در یک چانه‌زنی نفس‌گیر بیست‌ودو ماهه به توافقی دست پیداکند که آرامش را به کشور بازگرداند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه دولت در عرصه داخلی نتوانست انتظارات جامعه را در ایجاد تحولات چشمگیر برآورده سازد، گفت: در عرصه داخلی دولت بنا به دلایلی آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست به مطالبات عموم مردم که در پی آن بودند تا دولت با اقدامات عاجل و قاطع، تحولات لازم را در جامعه ایجاد کند، پاسخ دهد؛ چرا که دولت به شدت درگیر حل مسائل بین‌المللی ایران شد و روند طولانی مذاکرات وقت و انرژی زیادی از دولت گرفت که البته در نهایت به نتیجه ارزشمندی رسید.

طاهرنژاد با اظهار امیدواری از اینکه در شرایط پساتحریم، دولت امکان پیگیری و تحقق شعارها و وعده‌هایش را به شکل مطلوبی داشته باشد، افزود: خوشبین هستم که دولت در دو سال آینده به بخش زیادی از وعده‌هایی که به مردم داده است جامه عمل بپوشاند چرا که عبور از شرایط سخت تحریم مسیر حرکت دولت را در آینده هموار خواهد ساخت و در شرایط پساتحریم دولت می‌تواند با سرعت زیادی به مطالبات مردم پاسخ و به روند تحقق وعده‌ها شکلی تصاعدی دهد.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای تحقق تمام وعده‌هایش، نیاز به همکاری سایر نهادها نیز دارد، گفت: ممکن است برخی از وعده‌های دولت نیز در طول دو سال آینده به نتیجه مطلوبی نرسد که بیشتر به وعده‌هایی مربوط می شود که دولت در آنها فعّال مایشاء نیست و نهادهای دیگری هم در موضوع دخیل و درگیر هستند و در نتیجه به تفاهم و تعامل آنها نیز برای حل آن مشکلات نیاز است اما به نظر می‌رسد که مردم هم متوجه این موضوع هستند و از دولت برای تحقق وعده‌هایش در حد امکاناتی که در اختیار دارد، انتظار دارند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی اقدامات دولت در حوزه اقتصاد را نیز قابل توجه دانست و اظهار کرد: دولت در حوزه اقتصاد حداقل سه اقدام اساسی داشته است، یکی ایجاد ثبات در اقتصاد کشور و از بین بردن التهاب و تنشی که متغیرهای اقتصادی را به شدت تحت تاثیر خود قرار می داد؛ دیگری مدیریت تورم فزاینده‌ای که امکان برنامه ریزی را کمتر می‌کرد و اقتصاد کشور را دچار سردرگمی ساخته بود؛ و در نهایت نیز جلوگیری و متوقف ساختن بخش عظیمی از رانتها و فسادهایی که در سالهای گذشته به وجود آمده بود و از تصمیمات عجولانه و ناپخته نشأت می‌گرفت.

طاهرنژاد با بیان اینکه مجموعه این اقدامات آرامش و امیدی را در کشور ایجاد کرده است که می‌تواند مایه پیشرفت در آینده باشد، اضافه کرد: هرچند کاهش نرخ تورم به قیمت رکود در اقتصاد تمام شده است اما در حال حاضر دولت می‌تواند بعد از کنترل و مدیریت تورم برای خروج از رکود نیز چاره‌اندیشی کند، به شکلی که بعضی از شاخصها نیز نشان می‌دهد هم‌اکنون نیز در حال خروج از رکود هستیم گرچه این فرآیند چندان ملموس به نظر نمی‌رسد.

او یکی از مشکلات اصلی دولت در طول دو سال گذشته را همکاری با مجلس نهم دانست و گفت: یکی از مشکلات دولت همکاری با مجلسی است که اکثریت قاطع نمایندگانش با دولت همراه نبودند و به آقای روحانی رای ندانده بودند و در نتیجه همکاری شایسته‌ای نیز با دولت صورت ندادند. دولت نه‌ تنها در انتخاب وزرا با محدودیتهایی روبه‌رو بود بلکه بعد از انتخاب وزرا نیز تعداد قابل توجهی از آنها به مجلس احضار شدند و مورد سوال و استیضاح قرار گرفته و می‌گیرند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی افزود:استیضاح بر سر وزرا سایه انداخته است و وقت زیادی از مجموعه دولت صرف پاسخگویی به سوالات نمایندگان در اموری می‌شود که برای بخش قابل‌توجهی از آن سوالات، ضرورت صرف این حجم وقت و انرژی وجود ندارد.

وی عدم همکاری مجلس با دولت را یکی از موانع رییس‌جمهور در راه تحقق بخشیدن به وعده‌هایش به مردم دانست و گفت: امیدوارم مجلس آینده مجلسی باشد که با دولت همکاری منطقی و صمیمانه‌ای داشته باشد تا هر دو قوه دست به دست هم بدهند و امور کشور را با یکدیگر پیش ببرند و دولت بتواند سرعت حرکتش را بیشتر سازد، چرا که به نظر نمی‌رسد مردم هم راضی به ادامه یافتن کشمکش‌ها بین مجلس و دولت باشند.

طاهرنژاد با اشاره به بررسی برجام در قوه ‌مقننه به عنوان یکی از موارد اختلافی نمایندگان مجلس با دولت اظهار کرد: به نظر می‌رسد آن‌طور که از قانون اساسی و قوانین موضوعه مستفاد می شود نیازی به بررسی برجام در مجلس و تصویب آن توسط نمایندگان وجود نداشته باشد، چراکه قراردادی امضا نشده است که لازم باشد در مجلس تصویب شود. برجام، تنها یک چارچوب برای همکاری مشترک است اما به هرحال گمان می‌کنم اگر مجلس اصرار کند که باید برجام را بررسی و تصویب کند، افکار عمومی، مجلس را به سمتی ببرند که فضای تعامل و همکاری که با دنیا ایجاد کرده‌ایم همچنان ادامه پیدا کند.

این عضو شورای مرکزی خانه احزاب در پایان نیز با ابراز رضایت از همکاری وزارت کشور با این نهاد مدنی، گفت: وزارت کشور برای بازگشایی مجدد خانه احزاب همکاری و تلاش بسیاری کرد و امیدوارم در آینده نیز این همکاریها ادامه یابد و خود خانه احزاب هم لازم است با تفاهم و سعه صدر بیشتر و با وقت و انرژی فراوان‌تر بتواند برای بهبود وضعیت احزاب در کشور منشأ اثر شود که با توجه به ترکیب فعلی خانه احزاب این هدف دور از دسترس نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.