قدس آنلاین یزد - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت : ما در کشورمان هنوز در سازگار دانستن دین با عناصر مدرن مشکل داریم، باید بدانیم تعارض دین با پدیده های مدرن در ذات دین نبوده همچنین ضدیت با دین از لوازم دمکراسی خواهی و سکولاریسم نیست.

تعارض با پدیده های مدرن در ذات دین نیست

به گزارش قدس آنلاین از یزد ،دکتر علی محمد حاضری با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از مسایلی که در 100 ساله اخیر در ایران با آن مواجهیم این است که هنوز نتوانسته ایم نسبت مناسبی بین اسلام و مسلمانی با مدرنیسم برقرار کنیم.

وی که در مراسم سالروز شهادت برادر شهیدش هادی حاضری در مهریز یزد سخن می گفت افزود: پدیده‌های مدرن در غرب با توجه به نقش که کلیسا داشته در تضاد با دین ظاهر شده و مدرنیسم خودش را در ضدیت با دین تعریف کرده است. در جامعه ما نیز بدون این که ذاتا چنین تعارضاتی وجود داشته باشد، کسانی با تاثیر از غرب رو به مدرنیسم آورده اند و آن را در تعارض با دین تعریف کرده اند و البته دینداران در تقابل با آن قرار گرفتند و هر چه را مدرن بوده ضد دین تعریف می‌کردند. مثلا زمانی بلندگو را ضد دین و بوق شیطان معرفی می کردند اذا در جامعه پدیده های مدرن را ضد دین می دانیم و پس از گذشت سال ها آن را می شناسیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با طرح این پرسش که آیا ضرورت پدیده های مدرن است که با دین تعارض پیدا کند گفت: در فعالیت های سیاسی مدرن هم ما همین مشکل را داریم. برخی افراد نهادهای سیاسی مدرن مثل احزاب را سکولار و در تعارض با دین تعریف می کنند و می‌گویند فعالیت سیاسی نسبتی با دین ندارد. ممکن است برخی از ما در فعالیت سیاسی بخواهیم چون در کشور ما دین ما کلیسایی حاضر نبوده، آزادی و فعالیت سیاسی را به رسمیت بشناسیم، اما ما در ایران قرائت هایی از اسلام داریم که دین می تواند با مدرنیسم سازگار باشد.

وی با اشاره به این که در تاریخ 100 ساله معاصر هر چه توفیق در فعالیت های سیاسی داریم مربوط به کسانی است که دین را در تعارض با نهادهای مدرن تعریف نکرده اند خاطرنشان ساخت: هر جا یک گام به سمت رشد حرکت کردیم، آنجایی بوده که دین و مدرنیسم را با هم آشتی داده ایم. یا با نام دینداری و اصولگرایی با مدرنیسم مخالفت می کنیم یا به نام اصلاح طلبی و مدرنیسم با دین مخالفت می کنیم.

این عضو منتخب شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: در دیدگاه امام خمینی(ره) جمهوریت که از مفاهیم مدرنیسم است و اسلامیت با هم سازگار است، در جریان اصلاح طلبی بخشی از ضربه هایی که خورده ایم کمابیش از جایی است که بین جمهوریت و اسلامیت تفکیک کرده ایم. باید بدانیم ضدیت با دین از لوازم دمکراسی خواهی و سکولاریسم نیست و هنگامی که بین این دو تعارض نشان داده شود، جریان مخالف ، کل جریان را به بی دینی و سکولاریسم متهم می کند.

وی تصریح  کرد: ما اصولا سیاست ورزی مان را به عنوان جزئی از دینداری مان داریم دنبال می کنیم. ما انقلاب مان را با توجه به تکلیف دینی شکل دادیم، ما به عنوان مسلمان تشکیل حزب می دهیم و البته از حقوق غیر مسلمانان هم دفاع می کنیم.

حاضری با یادآوری مشکلی که ما در کشورمان هنوز در سازگار دانستن دین با عناصر مدرن مشکل داریم گفت: یا به نام دینداری به تعارض با پدیده های مدرن برمی خیزیم یا در دفاع از عناصر مدرن بی جهت با تجربه متعارض تاریخی به ضدیت با دین می پردازیم.

این جامعه شناس یزدی ابراز امیدواری کرد: متولیان دین، تفسیرهایی از دین ارائه کنند تا مانند امام خمینی(ره) پدیده‌های مدرن را در فهمشان از دین حل کنند و ما دانشگاهیان نیز بفهمیم که تعارض دین با پدیده های مدرن در ذات دین نبوده و بتوانیم این تعارض 100 ساله را روزی از میان برداریم و حل کنیم.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.