قدس آنلاین: راضیه کشاورز- مجموعهٔ تفریحی ناژوان از معدود باغ‌های اصفهان است که از جریان توسعه و گسترش شهر تا اندازه‌ای ایمن مانده و همچنان به هوای شهر لطافت و تازگی می‌بخشد.

نصف جهان صاحب بزرگترین آکواریوم خاورمیانه می شود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، ناژوان محیطی است با درختانی انبوه، رودخانه ای جاری، مادیهایی روان، بیشه هایی وحشی، پرندگانی مهاجر و چشم اندازی زیبا از طلوع و غروب خورشید به دور از سازه های شهری در میان رودخانه با زمینه ای از سبزینگی هوایی به لطافت نسیم صبحگاهی در شهری صنعتی که با چند دقیقه فاصله در آن می توان هیاهوی شهر را فراموش کرد

اين محل شامل محدوده اي نزديك به ۱۲۰۰ هكتار در منتهي اليه شمال غربي اصفهان است كه توسط اراضي كشاورزي، باغهاي دو سويه و رودخانه زاينده رود با توسعه شهري محصور شده است اراضی محدوده ناژوان بدلیل دارا بودن پوشش سبز و عبور رودخانه از آن در مجموع اقلیم معتدلتری نسبت به اصفهان دارد.

 رطوبت بیشتر، وزش نسیم های محلی و اختلاف دما با شهر شرایط بسیار مناسبی را از نظر آب و هوایی برای این بخش از پیرامون شهر ایجاد می کند که همراه با چشم اندازهای زیبا ، جاذبه بسیار زیادی را برای شهروندان در زمینه گذران اوقات فراغت، تفریح، پیاده روی و ورزش فراهم کرده است.

 با توجه به وضعيت قرار گرفتن اين پارك در مسير بادهاي غربي – جنوب غرب به شمال شرق و وضعيت قرار گرفتن اكثر صنايع آلاينده در غرب اصفهان اين پارك به عنوان فيلتر طبيعي براي شهر اصفهان عمل مي نمايد و بر همين اساس است كه اراضي ناژوان را به عنوان ريه شهر اصفهان مي شناسند و هرگونه دخل و تصرف و تغيير در ساختار طبيعي اين پارك موجب تشديد وضعيت بحراني آلودگي شهر اصفهان و وضعيت خطرناكي براي كلان شهر اصفهان به وجود خواهد آورد. 

موضوع تفریح و نشاط از جمله موضوع هایی است که در فرهنگ دینی و ملی ما به آن توجه شده و از دید فرهیختگان دین و اندیشه نیز یکی از عوامل موثر بر روحیات معنوی ، تفریح سالم و فراغت مناسب بیان شده است.

 پارک طبیعی ناژوان زیر نظر مدیریت طرح ساماندهی ناژوان و صفه شهرداری اصفهان با هدف حفظ و احیاء طبیعت در عین بهره وری از آن به منظور گذراندن اوقات فراغت شهروندان است این مدیریت تلاش دارد تا ناژوان را با همان چشم انداز و جلوه طبیعی برای مردم بازسازی و احیاء نماید و از آن توسعه شهری در این منطقه جلوگیری کند. بر این اساس طرحهایی را در دست اجرا دارد که تا حدودی در نقشه عنوان گردیده است. اکنون ناژوان با فضاهایی همچون زمینهای ورزشی، استخر، کمپینگ، باغ پرندگان، زمینهای بازی کودکان، ایستگاههای درشکه سواری، اسب سواری، قایقرانی، منطقه دوچرخه سواری برای شهروندان قابل استفاده بود در آینده ای نزدیک با افتتاح باغ پروانه ها، رستوران، باغهای ملل، گیاهشناسی و دارویی، پارک آبی، پارکهای بازیهای سنتی کودکان و ... پذیرای شهروندان و اوقات فراغتشان خواهد بود .

شهرداری اصفهان نیز با همین رویکرد نسبت به احداث ، تجهیز و توسعه مراکز فرهنگی و تفریحی اقدام کرده است و در حال حاضر گروه های مختلف سنی می توانند با مراجعه به مراکز تفریحی از این امکانات برخوردار شوند و از اوقات فراغت خود به درستی استفاده کنند.

این مجموعه کاملاً تفریحی در کنار رودخانه زاینده رود شامل جاذبه های زیادی است که از جمله آنها می توان به مجموعه باغ خزندگان ، باغ پرندگان ، باغ پروانه ها ، تله سیژ ناژوان ، شهربازی ، جاده سلامت که در شهریور سال گذشته راه اندازی شد و سایر خدمات تفریحی اشاره کرد.

این اقدامات در راستای تلطیف روح و روان مردم انجام شده است.

یکی دیگر از پروژه هایی که در پارک طبیعی ناژوان (پشت باغ پروانه ها) در حال احداث است، بزرگترین آکواریوم کشور است که به گفته مدیر طرح ساماندهی مجموعه ناژوان قرار است در ایام فرخنده دهه مبارک فجر امسال مورد بهره برداری قرار گیرد.

غلامرضا ساکتی در گفت و گو با "قدس آنلاین" می گوید: آکواریوم ناژوان در مساحتی بالغ بر 3500 مترمربع در ارتفاع منهای 6 متر زیرزمین خواهد بود که سازه آن ساخته شده و لوله کشی و فیلتراسیون آن در حال تکمیل است .

وی خاطرنشان می کند: این مجموعه شامل 33 آکواریوم 5 تا 10 متری است و به صورت یک دنیای 35 متری زیرآب ، حجم 1080 مترمکعب آب را در خود جای می دهد و شهروندان می توانند در کنار و بالای سر خود زیبا ترین و کم یاب ترین گونه های دریایی را ببینندو بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند.

مدیر طرح ساماندهی مجموعه ناژوان بیان می کند: در این آکواریوم از 5 اقیانوس دنیا گونه های مختلف آبزیان ، ماهیان آب های شور و شیرین ، ستاره دریایی و ... به نمایش گذاشته می شوند .

وی با اشاره به اینکه کل هزینه راه اندازی آکواریوم ناژوان بالغ بر 25 میلیارد تومان می باشد ، می گوید: این پروژه شاخص به صورت مشارکتی با یک شرکت ترکیه ای که جزو 10 شرکت برتر دنیا به شمار می رود ، انجام و به بهره برداری خواهد رسید.

ساکتی ادامه می دهد: میزان خاکبرداری و پی کنی این آکواریوم بالغ بر 35 هزار متر مکعب، بتن ریزی آن بیش از 7199 متر مکعب و میزان آرماتوربندی آن 635459 کیلوگرم بوده است .

وی آغاز روز شمار افتتاح پروژه را از نیمه نخست شهریورماه اعلام کرده و می گوید: بیش از 10 اکیپ مختلف شامل گروه های تاسیسات ، ابنیه ، نصب دکورها، نصب سیسه ها ، رنگ آمیزی و ... در حال فعالیت برای اتمام آکواریوم ناژوان هستند و تمام آب مورد نیاز آن نیز در همین مکان فیلتر و مطابق با ویژگی های آب اقیانوس ها وارد آکواریوم می شود.

مدیر طرح ساماندهی مجموعه ناژوان با اشاره به اینکه آکواریوم ناژوان بزرگترین آکواریوم در خاورمیانه به شمار می رود، می افزاید: این پروژه همسو با استانداردهای جهانی و در نوع خود منحصر به فرد است که گردشگران زیادی را به سمت ناژوان هدایت خواهد کرد.

وی تاکید می کند: قطار توسعه و پیشرفت در ناژوان به سرعت در حال حرکت است و طرح های بسیار جالب و کم نظیری برای ناژوان در نظر گرفته شده است.

ساکتی راه اندازی باغ خزندگان با دکوراسیون بسیار زیبا را از دیگر طرح های در نظر گرفته شده برای پارک طبیعی و ساحلی ناژوان اعلام کرده و خاطرنشان می کند: برای انجام این طرح نیز بیش از 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی تصریح می کند: باغ خزندگان نیز با مشارکت سرمایه گذار خارجی و مطابق با استانداردهای بین المللی و متدهای روز دنیا ساخته می شود.

مدیر طرح ساماندهی مجموعه ناژوان اظهارامیدواری می کند که باغ خزندگان نیز همزمان با آکواریوم ناژوان مورد بهره برداری قرار گیردو شهروندان شاهد انجام 2 خدمت دیگر از سوی خادمان خود در شهرداری اصفهان باشند.

پارک جنگلی ناژوان در غرب شهر اصفهان، محدوده جنگلی بسیار زیبا و جذابی را به وجود آورده است ، به طوری که همه شهروندان و حتی مسافرانی که به این شهر سفر می کنند از آن دیدن می کنند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.