رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت وگو با تلویزیون مرکزی چین (سی.سی.تی.وی) توافق وین را توافقی تاریخی دانست که حقانیت ملت ایران را به دنیا ثابت کرد.

توافق وین حقانیت ایران را به دنیا ثابت کرد/ایران و چین دوستانی برای همیشه

«علی اکبر صالحی» که در راس هیاتی به چین سفر کرده بود روز چهارشنبه - 4 شهریور - گفت وگویی مشروح با شبکه مرکزی چین داشت و این شبکه امشب و راس ساعت 19:30 دقیقه به وقت محلی اقدام به پخش آن کرد.
صالحی در این گفت وگو که سووالاتی با محوریت توافق وین، روابط ایران و چین، مناسبات ایران و اروپا، مبارزه با تروریسم، نقش چین در صحنه جهانی و ... از وی پرسیده شد، پاسخ های مشروح و کاملی به خبرنگار این شبکه داد.
وی در باره توافق وین گفت: برای رسیدن به این توافق بیش از یک دهه تلاش مستمر صورت گرفت تا آنچه در واقع بدبینی غرب در خصوص برنامه هسته ای ایران بود برطرف شود. به همین خاطر توافق وین یک موافقنامه تاریخی است که حقانیت ایران را به دنیا اثبات کرد.
وی افزود: بعد از شکل گیری کشورهای گروه 1+5 ، ایران و این گروه مذاکرات گسترده تر و دشوارتری را از سال 2013 میلادی برگزار کردند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که در این دوره شرایط کمی متفاوت بود زیرا ما از یک سو با پنج به علاوه یک و از طرف دیگر مستقیما با آمریکا مذاکره می کردیم. این رهیافت مذاکراتی دوجانبه بسیار موثر و کارساز بود.
وی در باره مساله تحریم ها و توافق وین هم یادآور شد: ایران همیشه بعد از انقلاب اسلامی تحت تحریم بوده و طبیعتا هم این موضوع بر اقتصاد ایران تاثیراتی داشته است.اما اقتصاد ایران یک اقتصاد بومی با یک بازار بزرگ و تقاضای داخلی بالاست که می تواند در برابر فشار های اقتصادی مقاومت بالایی نشان دهد.
صالحی تصریح کرد که کسی نمی تواند منکر تاثیر تحریم ها شود اما اینکه کسی مدعی شود تحریم، اقتصاد ایران را از پا درآورده، ادعایی نادرست است.
وی برای نمونه به نرخ بیکاری 11 درصد در ایران اشاره کرد و گفت: این یک واقعیت است اما شاید شرایط ایران تحت تحریم های ظالمانه باز هم بهتر از برخی کشورهای اروپایی باشد که مشکلات فراوان اقتصادی و نرخ بالای بیکاری دارند.
معاون رییس جمهوری کشورمان در بخش دیگری از گفت و گوی خود با شبکه تلویزیونی سی.سی.تی.وی چین به روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشور اشاره کرد و این دو کشور را دوستانی برای همیشه نام برد.
او گفت که مناسبات دو کشور همیشه و از دیرباز روبه گسترش بوده و پس از تحریم ها روابط ایران با چین در عرصه های مختلف افزایش هم یافته است.
وی البته از وجود برخی مشکلات بانکی میان دو کشور ابراز گلایه کرد و گفت که این مشکلات به دلیل تحریم ها بوده است اما چین در مجموع با روحیه همکاری با ایران تعامل کرده است.
وی ارزش تبادلات تجاری ایران و چین را بیش از 50 میلیارد دلار دانست و گفت: ایران کشور بزرگی است که می تواند در عرصه های مختلف با چین همکاری داشته باشد. 
صالحی در باره سرمایه گذاری چین در ایران و تامین مالی طرح های زیربنایی هم یادآور شد: براساس تفاهم و اعتماد متقابل می توان همانند گذشته در این بخش ها همکاری کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به طرح های زیربنایی چند میلیارد دلاری در ایران گفت: ما طرح هایی را آماده کرده ایم که با لغو تحریم ها فضا برای کشورها از جمله چین برای مشارکت در آنها باز خواهد شد.
وی گفت که ایران پول زیادی از نفت دارد که در بانک های چین نگهداری می شود و این می تواند خود یک منبع مالی برای همکاری مشترک در اجرای طرح های زیربنایی باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه مصاحبه به روابط تهران با اروپا اشاره کرد و گفت: ایران روابط متوازنی با کشورهای اروپایی دارد و این طور نیست یکی از آنها در این مناسبات پیشرو دیگران باشد.
صالحی خاطرنشان کرد که ایران به آینده نگاه می کند و رهیافتی را در دستور دارد که مبتنی بر تعامل و گفت و گو است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مناسبات ایران و آمریکا و توافق وین گفت: توافق هسته ای طبیعتا باید در مجاری حقوقی و قانونی در ایران مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد و در آن طرف هم آمریکاست که باید در این باره تصمیم بگیرد و اگر بخواهند آن را رد کنند خودشان مسوول هستند و این مشکلی را متوجه ایران نمی کند.
صالحی ادامه داد: آنچه در گذشته با اتهاماتی در خصوص برنامه هسته ای ایران مطرح شد کاملا ساختگی بود. آنها برای اینکه بتوانند فشارهایی بر ایران وارد کنند و برای آن توجیه داشته باشند این اتهامات را مطرح کردند اما هرگز سندی برای آنها ارایه نکردند .
وی گفت که با گذشت زمان ایران نشان داد و ثابت کرد که فعالیت هایش صلح آمیز است. ایران همیشه سازنده عمل کرده است و اکنون آنها باید به تعهداتشان عمل کنند زیرا حتی دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی غرب و خود آمریکا هم اعلام کرده اند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و انحرافی نداشته است.
معاون رییس جمهور در بخش دیگر گفت وگوی خود به تروریسم و نقش ایران در مبارزه با این پدیده اشاره کرد و گفت: ایران از همکاری منطقه ای و جهانی استقبال می کند. ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده و هست و همواره مواضع مشخصی در باره گروه های تروریست و تکفیری از جمله داعش و القاعده داشته است .
صالحی تصریح کرد: البته در غرب این طور نبوده است. کسانی که خودشان این گروه ها نظیر داعش را ایجاد کردند اکنون هم در مبارزه با آن صداقت کافی نداشته و تلاش نمی کنند.
وی گفت که مبارزه ریشه دار با تروریسم به همکاری منطقه ای و جهانی نیاز دارد.
صالحی همچنین به نقش چین در دنیا اشاره کرد و گفت: چین هرگز در طول تاریخ تهدید نبوده و اکنون به یک بازیگر مهم سیاسی و اقتصادی نه تنها در منطقه بلکه در جهان تبدیل شده است.
وی گفت که چین منطقی با مسایل برخورد می کند اما طبیعتا چین نمی تواند کنار بایستد و نظاره گر باشد. چین کشوری مسوول است و مسوولیت پذیری سیاسی دارد تا برای ثبات جهان و شکل دهی نظم نوین تلاش کند.
وی در پایان مصاحبه خود با تلویزیون مرکزی چین به رژه بزرگ ارتش این کشور در روز سوم سپتامبر (12 شهریور) اشاره کرد و گفت: دومین قدرت اقتصادی جهان حق دارد فعالیت نظامی مانند رژه برگزار کند که نشان دهنده توان این کشور در حراست از ملت باشد.
صالحی تاکید کرد که این رژه گرامیداشت سالگرد مهمی است. هر کشوری حق دارد چنین برنامه هایی داشته باشد و چین هم در حال برگزاری یک فعالیت نظامی گسترده است. 
وی گفت که رژه چین نشانگر آن است که چین با فاشیسم و افراط گرایی مقابله می کند و می خواهد دنیا مملو از صلح و ثبات و امنیت باشد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.