پیشنهاد سردبیر

معتمدی: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سؤال قدس مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان با استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی اظهار داشت: ...

 تکمیل ۱۸۰۰ پروژه نیمه تمام در خراسان رضوي تا پایان سال!

 در این زمینه ستادی در استان تشکیل شده و از طریق  دستگاه‌ها اجرای پروژه های قابل واگذاری در حال شناسایی است.

مقدوری در نشست خبری افزود: تاکنون چهار پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی و تکمیل آن از طریق بخش غیر دولتی به این ستاد معرفی شده که البته با محدودیت خاص مواجه است، با این حال موضوع در حال  پیگیری است که چه تعداد و چه پروژه هایی را می توان با استفاده از این ساز و کار در اختیار بخش خصوصی قرار داد.

وی اضافه کرد: البته در ارتباط با پروژه های جدید با استفاده از توان و ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی، استان ورود خوبی داشته، به طوریکه در حال حاضر پروژه ها در مرحله عقد تفاهم و عقد قرارداد و تا حد انعقاد با پیمانکار پیش رفته است که عمده این پروژه ها در حوزه هایی مانند راه و برق می باشد.

*هزار و 800 پروژه نیمه تمام

وی درباره آخرین وضعیت پروژه های استان با بیان اینکه سیاست اصلی استان در سال جاری تکمیل و اتمام پروژه های نیمه تمام بوده است، افزود: خراسان رضوی دارای بیش از هزار و 800 پروژه نیمه تمام با اعتباری بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان است که در سال جاری تمام تلاش استان اتمام و تکمیل این پروژه ها بوده است.

* طلب 300 میلیارد تومانی پیمانکاران

وی در بخش دیگر حجم مطالبات پیمانکاران در خراسان رضوی را 380 میلیارد تومان در ابتدای سال جاری اعلام کرد و گفت: با تدابیر دولت از جمله تعریف اوراق خزانه، این حجم مطالبات به 300 میلیارد تومان کاهش یافته است؛ ضمن اینکه عمده مطالبات مربوط به پیمانکاران راه و شهرسازی و شرکت آب و فاضلاب مشهد می باشد.

وی در خصوص وعده به اتمام رساندن پروژه های با پیشرفت بیش از 80 درصد تا پایان سال جاری نیز اظهار داشت: به دلیل کسری تخصیص اعتبارات ابلاغی در سال گذشته همه پروژه ها با پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد تا انتهای سال جاری به اتمام نمی رسد.

*اتمام 72 هزار مسکن مهر

وی با بیان اینکه شاید تا پایان سال جاری بتوان 50 درصد از پروژه های با پیشرفت بیش از 80 درصد را تکمیل و به بهره برداری رساند، اذعان داشت: از 120 هزار مسکن مهر استان تاکنون 72 هزار به اتمام رسیده و 48 هزار واحد باقی مانده است.

مقدوری با اشاره به اینکه تلاشهای استان معطوف به اتمام  35 هزار واحد تا انتهای سال آینده است، تصریح کرد: 10 تا 15 هزار واحد مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است از جمله اینکه 6 تا 7 هزار واحد مربوط به تعاونی های کم کار هستند.

* تشکیل کارگروه عمرانی مشهد 2017

وی درباره پروژه‌های عمرانی مشهد 2017 اضافه کرد: برای ارتقای سطح حمایتی پروژه های 2017 مشهد، پیشنهادی از سوی استاندار خراسان رضوی به وزیر راه و شهرسازی ارایه شده مبنی بر اینکه کارگروه ملی عمرانی با مسؤولیت وزیر راه و شهرسازی ایجاد شود که به تأیید وزیر رسیده است، به هر حال این کارگروه ملی کمکی برای پروژه های تعریف شده مشهد 2017 خواهد بود.

وی درباره تصرفات ارتفاعات جنوبی مشهد نیز یادآورشد: تمامی تصمیمات مرتبط با ارتفاعات جنوبی در 45 روز گذشته گرفته و ابلاغ شده است. در خصوص  برخورد با تخلفات از طریق کمیسیون ماده 100 موضوع دنبال می شود که آخرین خبرها حاکی از آن است شهرداری در این باره تعدادی پرونده تخلفاتی تشکیل و به کمیسیون مربوطه ارجاع داده است، بنابراین باید منتظر اعلام نتایج از سوی شهرداری بود.

* برنامه های تامین آب

این مقام مسؤول در استانداری خراسان رضوی درباره برنامه‌های مشخص شده برای تأمین آب مشهد در افق 1420 تصریح کرد: در این خصوص سه دسته پروژه در حال پیگیری است، برخی از پروژه‌ها داخلی است که می توان به مهار آبهای مرزی و انتقال بخشی از این آب به مشهد اشاره کرد که  در صورت تصویب آن و ردیف اعتباری مورد نیاز می توان بخشی از آب مشهد را از این طریق تأمین کرد.

وی با بیان اینکه بحث انتقال آب از دریای عمان به استانهای شرقی نیز برنامه دیگری است، گفت: تاکنون سه شرکت خارجی پیشنهاد سرمایه گذاری در این حوزه را داشته‌اند که موضوع به وزارت نیرو منعکس شده است، با این حال باید منتظر اتمام مطالعات انتقال آب از دریای عمان بود که طبق اعلام وزیر نیرو نتیجه این مطالعات  باید تا مهر ماه مشخص شود.

وی  انتقال آب از مرزهای خارج از کشور را راهکار دیگری برای تأمین آب اعلام کرد و گفت: در این خصوص سه مشاور، انتقال آب از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان را در دستور کار دارند که تاکنون 50 درصد این مطالعات تمام شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از این راهکار در قالب دیپلماسی وزارت امورخارجه و وزارت نیرو نیز دنبال می شود، گفت: البته هرچه کار به مراحل انتهایی نزدیک می شود، شرایط و کار دشوار و سخت تر می شود و نیاز به بازدیدهای کارشناسان داخلی است، با این حال امید است با سرعت قابل قبولی ادامه یابد.

وی درباره نگرانی از احداث سد سلما در افغانستان در دریافت آب از سد دوستی تصریح کرد: اول اینکه هنوز سد سلما احداث نشده است، بنابراین شدت آن به گونه ای نیست که از سد دوستی احساس بیهودگی شود، ضمن اینکه کل مخزن سد سلما 500 میلیون متر مکعب است، در حالی که این رقم در سد دوستی بیش از یک میلیارد متر مکعب است.

وی ادامه داد: نکته مهمتر اینکه کار دیپلماسی در خصوص حق سهم آب کشورهای ایران و ترکمنستان از آب سد دوستی در حال انجام است و طی یک ماه اخیر وزارت خارجه و نیرو جلساتی با مقامهای افغان داشته اند.

*تعیین ردیف مستقل در بودجه برای حاشیه شهر مشهد

وی در بخش دیگر با اشاره به نشست معاون رئیس جمهور، رئیس بنیاد مسکن کشور و استاندار خراسان رضوی در دو روز گذشته برای حاشیه شهر مشهد خاطرنشان کرد: در این جلسه چند وعده از سوی سخنگوی دولت برای حاشیه شهر مشهد داده شد، از جمله اینکه تعیین ردیف  مستقل در بودجه برای کمک به ساماندهی حاشیه شهر مشهد، تصمیم گیری برنامه های تنظیم شده استان در حوزه حاشیه شهر از جمله این تصمیمات بود، ضمن اینکه در این جلسه بحث کمک اولیه سخنگوی دولت  برای احداث باند دوم سه راهی شادمهر به کاشمر نیز مطرح شد.

وی نیاز مالی بسته پیشنهادی استان برای حاشیه شهر مشهد را دو هزار و 160 میلیارد تومان اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.