قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بر تکریم عملی مخاطبان و مراجعان آستان قدس رضوی تأکید کرد.

 لزوم  تکریم مخاطبان  در  آستان قدس رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان در جلسه معارفه معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با تبریک ایام خجسته ذی‌قعده و قدردانی از دست اندرکاران جشنهای دهه کرامت اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های منسجم و تلاش جمعی در آستان قدس رضوی، امسال بر مبنای گزارشهای رسیده از سوی مراکز نظر سنجی و تلفنهای مردمی و اظهارات زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، میزان رضایتمندی مردم از تغییر وضعیت در ارایه خدمات و بهتر شدن شرایط در ایام دهه کرامت بسیار بالاتر از سالهای گذشته بوده است که امیدواریم بیشتر و بهتر از همیشه بتوانیم در ارتقای سطح کیفی خدمات تلاش کنیم.

مهندس عزیزیان در این جلسه با انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رضا دانشور ثانی به عنوان معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی اظهار داشت: مأموریتهای مهمی همچون بازبینی دستورالعملها از جنبه حقوقی، رسیدگی به امور حقوقی اراضی، نظارت بر عملکرد امور حقوقی و موقوفاتی، طبقه‌بندی موضوعات، ارایه مشاوره‌ حقوقی به آستان قدس رضوی و برنامه‌ریزی برای تعامل سازنده با دستگاه‌های قضایی، دادگاه‌ها و قضات محترم در دستور کار معاونت حقوقی قرار گرفته است.

عزیزیان با بیان این مطلب که دستورالعملهای تدوین شده در دهه 60 و 70 هنوز ملاک عمل قرار دارد که باید بازبینی شود، گفت: آن روز بنا به مقتضیات زمان، قوانینی ملاک عمل بوده که در شرایط فعلی پاسخگو نیست و باید بر اساس نیاز روز و مسایل مبتلابه جامعه بازنگری شود.

وی اظهار داشت: در خصوص دستورالعملهایی که در حوزه اراضی و ثبتی وجود دارد، ضروری است که رویه‌ها را استاندارد کنیم؛ به طوری که هم کار مدیریتها ساده‌تر شود و هم کارکنان و سیستم تکلیف خود را بدانند که بر چه مبنایی باید عمل کنند و هم مردم بتوانند از قوانین و مقررات وضع شده مطلع و بهره‌مند باشند.

 

   رسیدگی به 4 هزار پرونده مفتوح

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین اموری که باید رسیدگی شود، بحث پرونده‌های مفتوح است، گفت: حدود چهار هزار پرونده داریم که باز است و هر کدام به دلیلی متوقف مانده است. برای بعضی‌ها حکم صادر شده اما اجرایی نشده، بعضی‌ها در مرحله اجرای حکم هستند و بعضی‌ها به دلایل دیگر به فراموشی سپرده شده‌اند. این پرونده‌ها باید به سرعت دسته‌بندی و توسط گروه‌های تخصصی مطالعه شود؛ چرا که در حال حاضر تأخیر در انجام امور هم سبب سرگردانی مردم و هم سبب متضرر شدن آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: مسأله وقفیاتی که در آستان قدس رضوی وجود دارد، باید به لحاظ اجرای نظر واقف و نیز وضعیت سود و زیان بازبینی دقیق صورت گیرد تا به بهترین شکل ممکن در جهت عمل به نیت واقف اقدام شود.

وی افزود: هر چند اطمینان داریم که دفتر حقوقی به این مسایل توجه داشته‌اند، ولی لازم است با یک نگاه حقوقی صرف به این مقوله توجه شود تا اگر گزارشی محضر تولیت عظمی فرستاده می‌شود، همراه با یک سبقه مشورتی و اظهار نظر حقوقی باشد که ایشان هم بهتر بتوانند ورود پیدا کنند و اظهار نظر نمایند.

عزیزیان با اعلام این مطلب که وصول مطالبات در مدیریت و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی تأثیر مستقیم دارد، افزود: گردش مالی آستان قدس رضوی منطبق بر پرداخت مطالبات از سوی مردم و دولت است، بنابراین هر وقت روند جمع‌آوری مطالبات کند باشد، برنامه‌های آستان دچار اختلال می‌شود و لازم است یک برنامه روشن و مشخصی داشته باشیم که بتوانیم در مسیر برنامه و هدف تعیین شده حرکت کنیم. وی خطاب به معاون جدید امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: یک طرف این مسؤولیت، تخصص و تجربه شماست و آن سوی دیگر بحث تشکیلات قضایی کشور اعم از دادگاه‌ها، قضات، وکلا و شعبات است که لازم است با روابط مستحکم و سازنده‌، قضات محترم با نگاه عادلانه و با جدیت به موضوع وقف توجه کنند.

 

   رعایت غبطه وقف و عدم تضییع حقوق مردم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که آیت‌ا... واعظ طبسی، تولیت عظمای آستان قدس رضوی همواره بر رعایت غبطه وقف و عدم تضییع حقوق مردم تأکید دارند، اظهار داشت: به هیچ وجه دنبال آن نیستیم که ذره‌ای به ترازوی آستان اضافه شود یا حقی از کسی ضایع گردد.

عزیزیان یادآور شد: علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) مظهر جود و کرم هستند و مردم هم اعتقاد قلبی به تشکیلات حضرت دارند و آن را مایه خیر و برکت می‌دانند.

 بنابراین از قضات نیز تقاضا داریم همین نگاه را از ما دریغ نکنند؛ چرا که کمک می‌کند همه مسایل فیمابین ما با مردم و اختلافهای احتمالی که در پرونده‌ها وجود دارد، رفع و رجوع شود.

 

   در تصمیمهایی که می‌گیرید با مردم با صلح و صفا رفتار کنید

وی همچنین بر پیگیری، تثبیت و استیفای حقوق موقوفات آستان قدس رضوی در رابطه با آن دسته از اراضی موقوفه که در رژیم منحوس پهلوی و در جریان اصلاحات ارضی مورد تصرف واقع شد، تأکید کرد و گفت: امیدواریم با نگاه نو و تدابیر تعاملی، ساز و کاری طراحی شود که مثمرثمر واقع گردد.

مهندس عزیزیان در این جلسه با تأکید بر این مطلب که تکریم ارباب رجوع و مخاطبان باید به طور عملی مدنظر قرار گیرد، گفت: مردم توقع دارند وقتی به آستان قدس مراجعه می‌کنند، در اتاقها دچار سرگردانی و اتلاف وقت نشوند و خواسته مدیران ارشد این نهاد نیز همین است که عزت و کرامت مخاطبان و ارباب رجوع در کنار احقاق حق آنان مورد توجه باشد.

عزیزیان افزود: تأکید می‌کنم که ما در اینجا نیاز به تحول داریم. علاقه‌مند هستم همه دعاوی حقوقی که با مردم داریم، خاتمه پیدا کند، بنابراین در تصمیمهایی که می‌گیرید، با مردم با صلح و صفا رفتار کنید.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین رضا دانشور ثانی ضمن تشکر از حسن اعتماد تولیت عظمای آستان قدس رضوی، ابراز امیدواری کرد با یاری خداوند متعال و کمک همکاران این حوزه بتواند در تثبیت حقوق موقوفاتی حضرت امام رضا(علیه‌السلام) گامهای مثبتی بردارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.