شش ماه از سال گذشت ، سالی که در ماه پایانی آن دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزارمی‌شود، انتخاباتی که همه امید دارند تا در ظاهر , باطن نماد تحقق شعار همدلی و همزبانی باشد.

مروری بر همدلی و همزبانی‌ها در نیمه اول سال ۹۴

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایسنا، در اولین روز سال 1394، مانند سال‌های گذشته مقام معظم رهبری، شعاری را طرح کردند تا سرلوحه کار دستگاه‌های مختلف کشور و مردم قرار گیرد. "همدلی و همزبانی، دولت و ملت" شعاری بود که با استقبال مواجه شد.

 

دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز با توجه به تجربه تفرقه‌ها و ناملایمتی‌های سال‌های گذشته و در پیش بودن انتخابات دوره دهم مجلس اهمیت تحقق این شعار را دریافتند و از ابتدای سال اعلام کردند که می‌خواهند برای اجرای این شعار تلاش کنند.

 

سال‌ها درگیری در حوزه سیاست داخلی و خارجی، پشت سر گذاشتن حوادث غیرمترقبه و تحمل عواقب تصمیمات اشتباه برخی از مسوولین مثل تحریم‌های تاریخی دنیا علیه ایران، باعث شد تا همه اقشار مختلف مردم از سیاسیون و جامعه دانشگاهی گرفته تا صنعتگران و تولیدگران و سایر مردم از این شعار استقبال کنند و بخواهند در اجرایی شدن آن سهمی داشته باشند.

 

سروویس سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،با توجه به اتمام دوسال از فعالیت دولت یازدهم و در نظر گرفتن شعار سال، در هفته دولت بار دیگر به بازخوانی اظهار نظرهای برخی از چهره‌های سیاسی در رابطه با تعهدشان نسبت به شعار "دولت،ملت،همدلی و همزبانی" و همچنین اهمیت این شعار در سال برگزاری انتخابات به شرح زیر پرداخته است:

 

حسن روحانی نامگذاری«دولت، ملت؛ همدلی و همزبانی» برای سال 94 بهترین عیدی مقام معظم رهبری بود، یکی از اولین برکات این همدلی و همزبانی، توفیقی بود که در عرصه هسته ای به دست آمد.

مبنای همدلی در کشور و بین قوا و مردم باید قانون باشد و بر مبنای عمل و تمسک به قانون، می‌توان بین قوا و مردم همدلی ایجاد کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریس مجمع تشخیص مصلحت نظام : ان شاءالله همکاری و همدلی دولت و ملت نقطه عطف پیشرفت‌ها خواهد بود. باید تلاش کنیم تا امسال که سال برگزاری انتخابات و حماسه سیاسی است، کشور دچار بداخلاقی‌ها و تشنج‌های سیاسی نشود.

 

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی : مقام معظم رهبری در دیدار خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به هم‌دلی و هم‌زبانی علی‌الخصوص میان مجلس و دولت تاکید داشتند. معظم‌له فرمودند دولت در وسط میدان است و باید به او کمک کرد. در شرایط فعلی امیدوارم بیش از گذشته تلاش کنیم با توجه به مشکلات مردم، وقت‌مان را صرف حل مسائل اساسی کشور کنیم.

 

پس از توافق هسته ای، فضا برای همدلی و همزبانی بیش از پیش فراهم شده است و باید در این راستا قدم برداریم. بخش‌های مختلف دانشگاهی و آموزشی در کنار بخش‌های صنعتی، از کمبود بودجه رنج می‌برند و اگر بخواهیم مشکلات آموزشی و پژوهشی را حل کنیم، یک همدلی و همنوایی مورد نیاز است.

 

آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه مجریه: رسانه ها و خبرنگاران در سال همدلی و همزبانی کمک کننده دستگاه قضایی باشند.

 

آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران : معتقدم در همه مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همدلی، همفکری، همزبانی و انسجام کارساز است و کارآیی دارد.

 

غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی:نشست های مشترک دولت و مجلس در تحقق شعار سال بسیار مفید است؛ مقداری دیدگاه ها مطرح و سوء تفاهم ها برطرف می شود. این نوع نشست ها در ایجاد دوستی بیشتر هم بسیار موثر است.

 

همدلی و همزبانی همیشه لازم بود و توصیه همیشگی رهبری، تعامل و همدلی اجزای کشور و مسئولان است اما اختصاص این نام برای امسال به گمان من برای چالش هایی است که دولت در عرصه داخلی و بین المللی با آن مواجه است. در مجموع شاید این نام گذاری سبب شود تا نقدهایی که منتقدان به دولت دارند قدری با مهربانی بیشتری همراه شود و متقابلا دولت هم نسبت به منتقدان با رفتار و ادبیات بهتری برخورد.

 

قطعا این نام گذاری در روابط این دو نهاد موثر است. اصولگرایان یکی از مبانی خود را تبعیت از رهبری می دانند و خود را ملزم می دانیم با دولت همدلی و همزبانی کنیم البته متقابلا این توقع را از دولت داریم.

 

حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار: رابطه مردم و دولت باید به گونه‌ای باشد که هر دو طرف به حقوق و وظایف یکدیگر توجه داشته باشند و البته دولت حسن روحانی قطعاً تلاش و کوشش خود را صورت خواهد داد.

 

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب:شعارهمدلی و همزبانی میان دولت و مردم بهترین نام‌گذاری بود که می‌توانست برای امسال وجود داشته باشد. توجه به شعار و نام سال نشان می‌دهد که موضوع همدلی و همزبانی در جامعه یک ضرورت است و جایش امروز خالی است. هر عنوان یا نامی که برای سال انتخاب می‌شود، دلیلی بر ضرورت آن موضوع برای آن سال است. همدلی و همزبانی خود به خود محقق نمی‌شود. زمانی به مرحله ی ظهور می‌رسد که ما از ظرفیت‌های جامعه برای توسعه ملی و همزبانی و تعمیق آن استفاده کنیم .این گفته محقق نمی‌شود مگر آن‌که دولت، به معنای عام کلمه، یعنی هر سه قوه و تمام نهادهایی که نقش اصلی را در قدرت کشور ایفا می‌کنند، فارغ از این‌که این نهادهای انتخابی یا انتسابی هستند به آن عمل کنند.

 

اسدالله بادامچیان عضو حزب موتلفه اسلامی : دولت باید خود را همدل و همزبان با ملت ببیند؛ از طرفی ملت با سلیقه های مختلف بایستی تلاش کنند همدلی و همزبانی را وجه همت خود قرار دهند. مقام معظم رهبری فرمودند مردم کارفرما هستند و دولت کارگزار است؛ مردم باید در ادامه دولت با یکدیگر همدل و همزبان شوند.

 

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی : پیام رهبر معظم انقلاب بیشتر باید مورد توجه کسانی قرار گیرد که با دولت همدل نیستند و در عین حال مدعی ولایتمداری نیز هستند.همدلی معانی بلندی دارد و مدعیان ولایتمداری در نظر داشته باشند که شعار سال همانقدر که زیباست، نباید تنها روی کاغذها و تابلوها باقی بماند. لازمه تحقق این شعار این است که آنان دست از ایجاد مانع بردارند و به جای دلواپسی دائمی، با دولت همدل باشند.

 

عماد افروغ تحلیلگر مسایل سیاسی : این نامگذاری، در وهله اول یک حمایت پررنگ از دولت صورت گرفته و دولت مرهون و مدیون این نامگذاری است؛ این را هم می‌توان از فهوای نامگذاری و هم از زمینه‌های موجود، برداشت کرد. درواقع این نامگذاری تداعی‌کننده یک نوع مسامحه و رابطه دوسویه همدلی بین دولت و ملت است.

 

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران: آن‌گاه که ملت و دولت یک هدف را پی گرفتند، این همدلی و همزبانی شکل می‌گیرد. البته تاکنون نشانه‌های فراوانی از این همدلی و همزبانی را دیده‌ایم ولی انتظار می‌رود در سال 94 همدلی و هم‌زبانی بیشتر بروز کند. کنار ستایش نقد سازنده البته نه به‌شکل مغرضانه، یک ضرورت است. همدلی و هم‌زبانی با وحدت ،هدف و با عنصر نصح، یعنی نصیحت شکل می‌گیرد، این نصیحت همان نقد سازنده و ارائه راهکارهاست؛ بنابراین انتظار می‌رود به‌برکت این نامگذاری، ما شاهد همدلی و هم‌زبانی بیشتر بین دولت و مردم باشیم.

 

با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و تاکید نظام در مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات می توان پیش ذبینی کرد که اوج همدلی و همزبانی دولت و ملت و ملت با نظام را باید در برگزاری این انتخابات مشاهده کرد. سیاستمداران دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا از دولت خواسته اند تا بستر برگزاری انتخابات را برای مشارک و همدلی مردم فراهم کند. بعد از تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت در مذاکرات هسته ای و حمایت از تیم مذاکره کننده، این بار همه چشم انتظار تحقق این شعار در انتخابات آتی هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.