قدس انلاین – سعید کوشافر: از ابتدای انقلاب تا کنون کشورمان دولتهای مختلفی را تجربه کرده که هر کدام با توجه به سمت گیریهای اقتصادی یا سیاسی خود به عنوانی مشهور شده اند ؛ از دولت رجایی و باهنر تا دولتی که جنگ را اداره کرد و دولت سازندگی واصلاحات ، با رفتن هر دولت و روی کار امدن دولتی جدید انچه بیش از همه به چشم میاید تغییر درهیات وزیران است که رییس جمهور با معرفی به مجلس برای ۴سال وزارت انان رای اعتماد اخذ میکند.

دولت روحانی درتسخیر مدیران میانی احمدی نژآد/ دولت تکلیف مدیرانی که کارشکنی میکنند را روشن کند/دو سال فرصت برای همراهی مدیران با دولت تدبیر وامید کافی بود

شاید تا دولت سازندگی وحتی اصلاحات تغییرات در دولتها درنهایت به معاون وزیر وگاه به مدیران کل ختم میشد و کمتر از این سطح  فراتر میرفت وتغییرات درسایر مدیران خیلی اهسته وبه ندرت اتفاق میافتاد و اگر هم در سطوح پایین رخ میداد میشد دلایلی غیر از تغییر دولت هم برای ان متصور بود . اما طی دو دهه اخیر بویژه در دولتهای اصلاحات وسپس دولت احمدی نژآد این تغییرات شدت زیادی یافت به گونه ای که حتی به مدیران شهرستانی وحتی بخشداران وبرخی مواقع دهداران هم سرایت کرد باعث مشکلات زیادی شد.

این دولتها تلاش میکردند تا به هر طریق که شده افراد همفکر خودرا درپستهای مدیریتی حتی نازلترین سمتهای مدیریتی جای دهند تا خط فکری خودرا ترویج کرده ورای اوری افراد مورد نظر خود برای انتخابات شورای روستا ؛ شورای شهر ، مجلس شورای اسلامی ودرنهایت ریاست جمهوری تضمین کنند و این درحالی است که درصورت انتخاب نشدن فردی همفکر با انان درانتخابات ریاست جمهوری و روی کار امدن فردی با تفکر جدید معضلی بنام مدیران غیر همسو نیز علاوه بر مشکلات کشور پیش روی رییس دولت قرار خواهد گرفت .

این اتفاقی بود که پس ازدولت دهم برای دولت یازدهم برجای ماندو اکنون نیز همچنان باید با مدیران دولت قبلی که خیلی خود را مقید به همکاری با دولت جدید نمیدانند کنار بیایند این تازه غیر از مدیرانی است که تلاش میکنند سر راه این دولت سنگ اندازی کرده و انرا غیر کارامد جلوه دهند.

درعین حال برخی از این مدیران ناشایست درراه کارشکنی چنان پیش میروند که حتی از ارتکاب تخلف نیز ابایی ندارند چنانکه

رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری گفت: در یک سال اخیر حدود ۸۰۰ پرونده مربوط به تخلفات اداری مدیران کلان دولت گذشته از سازمان بازرسی به ما واصل شده است.

حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی تصریح کرد: این پرونده ها مربوط به مدیران ارشد از سطح مدیرکل تا معاونان رئیس جمهور هستند که ما 200 مورد را بررسی کرده ایم.

وی گفت: اصل بر برائت است و 60 درصد پرونده ها برائت داده شده است.

اشرفی اصفهانی افزود: برای برخی از این مدیران توبیخ با درج در پرونده یا بدون درج در پرونده لحاظ شده است و دیگر برخی از اینها نمی توانند مسئولیت های کلان بگیرند. ما نتیجه بررسی های خود را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام می کنیم و برخورد با آنهاست.

اشرفی اصفهانی اظهار داشت: ما موارد را از لحاظ اداری بررسی می کنیم و احتمال دارد برخی از این افراد مشکلات مالی و اخلاقی داشته باشند که آنها را قوه قضائیه بررسی می کند.

درعین حال دبیرکل حزب مردمسالاری گفت: بر خلاف ادعای اصولگرایان که می گویند دولت مدیران را اتوبوسی جابه جا کرده است به جز تغییر مدیران ارشد کشور شامل وزرا، استانداران و برخی مدیران کل، بسیاری از مدیران دولت گذشته همچنان در سمت های خود مشغول به کار هستند.

مصطفی کواکبیان  اظهار کرد: یکی از ویژگی های دولت تدبیر و امید اعتدال گرا بودن آن است که حضور وزرایی با گرایش اصلاح طلبی و اصولگرایی در کابینه این ادعا را ثابت می کند.

 دبیرکل حزب مردمسالاری افزود: اگرچه دولت در جاهایی برای تغییر مدیران ارشد دولت گذشته تلاش داشته است اما به نتیجه نرسید و هنوز برخی از مدیران احمدی نژادی در دولت تدبیر و امید مشغول فعالیت هستند.

 کواکبیان اظهار کرد: وزیر کشور اگر چه از تغییر فرمانداران شهرستانهای زیادی سخن می گوید اما بررسی ها نشان می دهد این فرمانداران از شهری به شهر دیگر منتقل شده اند و به کار بردن لفظ تغییر برای آن ها صحیح نیست.

 ***روحانی با نیروی‌های دولت احمدی نژاد مشکل ندارد

در این حال عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه روحانی با مدیران دولت گذشته مشکل ندارد، گفت: مشکل عمده دولت تدبیر و امید با نیروهایی است که ضعف عملکردی دارند.

اسماعیل جلیلی با بیان اینکه از کارشکنی مدیران  دولت قبل، اسناد قابل قبولی وجود ندارد، اظهار داشت: اینکه دولتمردان بخواهند از ظرفیت نیروی های توانمند در عرصه های مدیریتی استفاده کنند امر پسندیده ای است. اما اینکه گفته می شود روحانی با برخی مدیران مشکل دارد را نمی توان به مدیران دولت گذشته مرتبط دانست.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: اعتقاد دارم مشکل روحانی با نیروهای که از قبل در بدنه دولت حضور دارند نیست، بلکه دولت تدبیر و امید با مدیرانی به مشکل خورده است که ضعف مدیریتی دارند و ناکارآمد هستند.

وی با بیان اینکه فراجناحی بدون پسندیده است، اظهار داشت: اینکه دولت تدبیر و امید فارغ از نگاه سیاسی مدیران را انتخاب کرده است، به نفع کشور خواهد بود. فراجناحی انتخاب کردن مدیران برای دولت روحانی ایجاد مشکل نمی کند این موضوع اثبات شده نیست و نمی تواند مبنای عمل باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: البته ممکن است مدیرانی در دولت حضور داشته باشند که به دلیل تلاش هایی برای روی کار آمدن روحانی فشاری بر دولت می آورند. این مدیران که فعالیت های سیاسی در زمان انتخابات داشتند، اکنون به دولت فشار می آورند تا نقشی پر رنگ تر در آینده داشته باشند.

جلیلی با تاکید بر اینکه مجموعه اجرایی دولت بر اساس سلسله مراتب انتخاب شده اند، اظهار داشت: نباید به انتخاب مدیران نگاهی بدبینانه داشته باشم. در بدنه دولت روحانی، مدیرانی از دولت احمدی نژاد وجود دارد، به صرف اینکه نیروی دولت قبل بود نباید نگاهی بدبینانه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از نیروی های دولت گذشته دولت تدبیر و امید را همراهی می کنند و در رسیدن به اهداف برنامه ها تلاش می کنند، بنابراین  درست نیست مدیرانی که از دولت گذشته باقی مانده اند را ناکارآمد یا کارشکن بدانیم.

جلیلی در پاسخ به اینکه اگر روحانی مدیران کارشکن را از بدنه دولت بیرون کند، به دولت هجمه وارد می شود؟ گفت: چنین موضوعی درست نیست، اگر مبنای بیرون کردن مدیران از دولت به دلیل نا کارآمدی و کارشکنی باشد، اخراج آنها برای دولت هزینه ای نخواهد داشت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: اما اگر دولت با نگاه سیاسی و بر اساس برآورد اشتباه مدیری را که برای دستیابی به اهداف تلاش می کرده را اخراج کند، با اعتراض مواجه  خواهد شد.

***برخی مدیران احمدی نژادی کارشکنی می کنند

درهمین خصوص یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه برخی مدیران دولت احمدی نژاد کارشکنی می کنند، تاکید کرد: روحانی می تواند این مدیران را از بدنه دولت یازدهم بیرون کند اما با بزرگ منشی همچنان به آنها فرصت حضور و خدمت داده است.

عوض حیدرپور شهرضایی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به حضور مدیران بازمانده از دولت احمدی نژاد در دولت تدبیر و امید، گفت: به هر حال مدیران کشور جزو سرمایه های کشور هستند، بنابراین اگر مدیران گذشته همراه دولت روحانی باشند و چوب لای چرخ حرکت دولت نگذارند، حضورشان در بدنه قوه مجریه مناسب است.

نماینده مردم شهرضا در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: به کار گیری مدیران گذشته که همراه دولت جدید هستند، در واقع استفاده از فرصت و امکانی است که دراختیار روحانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به کارگیری مدیران گذشته شرط و شروط دارد، ادامه داد: اما مدیران بازمانده از دولت نهم و  دهم اگر کسانی باشند که رویه های غلط گذشته را ادامه می‌ دهند، حتما باید نسبت به خدمت گیری آنها تجدید نظر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر روحانی می خواهد به دلیل شعار فراجناحی از این دسته از مدیران نیز استفاده کند، توصیه می شود آنها را در پست هایی به خدمت بگیرند که مشکلی برای فعالیت ها و اهداف دولت جدید ایجاد نکنند.

حیدرپور با بیان اینکه بیرون کردن مدیرانی که با دولت همراهی نمی کنند خلاف شعار فراجناحی بودن دولت یازدهم نیست، ادامه داد: برای به خدمت گرفتن یا نگرفتن مدیران گذشته باید شاخص هایی در نظر داشت. به نظر می رسد دولت نباید مدیرانی که قصد دارند چوب لای چرخ کارهای اجرایی بگذارند، را به کار گیرد.

وی ادامه داد: اما اگر کسانی باشند که با همدلی و همزبانی کار می کنند و از سوی دیگر مانع تحقق اهداف و کارهای دولت نمی شوند، ایرادی ندارد همچنان در بدنه دولت حضور داشته باشند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه اگر مدیران گذشته برای دولت مشکل ساز شوند، طبیعی است با آنها برخورد شود گفت: این از بزرگ منشی روحانی است که با وجود برخی کارشکنی ها همچنان برخی مدیران دولت احمدی نژاد در بدنه قوه مجریه وجود دارند.

*** قاطعانه مدیران کارشکن را کنار بگذارد

درهمین راستا یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: روحانی مدیران باقی مانده از دولت احمدی نژاد که با اهداف دولت تدبیر و امید همراهی نمی کنند را کنار بگذارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حضور مدیران دولت احمدی نژاد در بدنه دولت تدبیر و امید، گفت: روحانی به اکثریت شعارهایی که داده عمل کرده است آن تعداد از شعارهایش که عملی نشده چند دلیل متعدد دارد که دلیل عمده آن عدم همراهی کامل بدنه با دولت است.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم همراهی کامل بدنه دولت، مانع تحقق اهداف کامل برنامه ها می شود، ادامه داد: روحانی با دید بزرگ منشانه‌ای که دارد، سعی در تحقق ایجاد دولتی فرا جناحی داشت بر این اساس تلاش کرد از نیروهای دولت گذشته نیز استفاده کند.

وی با بین اینکه دولت فرا جناحی دیدگاه خوبی است، توضیح داد: اینکه بخواهیم از نیروهای متخصص و زحمت کش کشور استفاده کنیم، دیدگاه خوبی است. قبول داریم به صرف اینکه فردی در دولت گذشته حضور داشت باید در دولت جدید کنار گذاشته شود، نگاه درستی نیست اما به شرط اینکه مدیران خود را با شعار دولت جدید منطبق کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تطبیق مدیر گذشته با شعارهای دولت تدبیر و امید را مهم ترین شرطی ادامه همکاری عنوان کرد و افزود: اما متاسفانه با وجود نگاه والا منشانه دولت تدبیر و امید، در حال حاضر شاهد حضور مدیرانی از دولت احمدی نژاد هستیم که فاقد این درک و شعور هستند که اکنون باید استراتژیک احمدی نژاد را ترک کنند و مطابق برنامه های راهبردی دولت روحانی حرکت کنند.

وی با انتقاد از عدم وجود چنین شعوری در بین برخی مدیران دولتی، گفت: حتی شاهد هستیم که از داخل، دولت را تخریب می کنند، برنامه ها را به تمسخر می گیرند و نسبت به کارشکنی از دست به هر اقدامی می زنند.

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار داشت: در این بین شاهد نقد غیر منصفانه نیز هستیم، این در حالی است که وقتی کسی نیرو و سرباز دولت است و از آن برای اجرای برنامه ها حقوق می گیرد باید تمام قد پای محقق شدن اهداف دولت بایستند.

این نماینده تاکید کرد: اگر مدیران دولت احمدی نژاد که فرصت خدمت در دولت تدبیر و امید را دارند با اهداف روحانی موافق نیستند و نمی توانند آن را دنبال کنند، مردانه استعفا دهند. آنها در حاضر از دولت دفاع می کنند اما در مجالس خصوصی تندترین نقدهای غیر منصفانه را مطرح می کنند.

وی با بیان اینکه انتظار می رود مدیران دولت از اهداف مجری قوانین دفاع کنند، گفت: متاسفانه برخی مدیران بازمانده از دولت احمدی نژاد جرات نمی کنند در جلسات از دولت تدبیر و امید دفاع کنند. دفاع پیشکش، آنها حتی قائل به اجرای برنامه های دولت نیستند و اعتقاد دارند برنامه های دولت احمدی نژاد درست و مناسب بود و برنامه های روحانی را کنار می گذارند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه روحانی جوانمردانه اجازه داد نیرویهای دولت احمدی نژاد به کار خود ادامه دهند، اظهار داشت: اما زمانی که شاهد آن هستیم که این دسته از مدیران همچنان به روش های غیر اخلاقی و کارشکنی اصرار دارند، باید کنار گذاشته شوند.

وی توضیح داد: رئیس جمهور دو سال به این مدیران فرصت داد خود را همراه دولت تدبیر و امید کنند اما اکنون ب وقت آن رسیده است تکلیف خود را با آنها روشن کند و کسانی را که همراه نیستند، کارشکنی می کنند و بر مخالفت اصرار می رزند را کنار بگذارد.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه روحانی تعهدی نسبت به آنها ندارد، ادامه داد: شاید برخی ها تصور کنند که اگر روحانی این افراد را از بدنه دولت بیرون کند، خلاف شعار فراجناحی عمل کرده است، اما رئیس جمهور به آنها دو سال فرصت داد و این گونه نبود که داوری و قضاوت کند.

وی در پاسخ به اینکه کنار گذاشتن مدیران احمدی نژاد خلاف نیست، تاکید کرد: این موضوع مطرح است که اگر چنین اقدامی شود، مسئله که در خصوص انتخاب استاندار فارس رخ داد مجدد تکرار شود، اما اعتقاد دارد دولت در زمینه استانداری فارس قاطع عمل کرد و باید در زمینه مدیرانی که همراه دولت تدبیر و امید نیستند نیز قاطعانه برخورد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: البته این گونه نیست که تمام مدیران دولت گذشته اهداف روحانی را دنبال نمی کنند، بلکه برخی از این مدیران خود را خادم مردم می دانند و سعی می کنند برای تحقق اهداف نظام و اهداف دولت جدید اقداماتی داشته باشند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در مجلس تاکید کرد: بنابراین دولت باید کسانی که خلاف اهدافش حرکت می کنند را کنار بگذارد تا باقی شعارهایش محقق شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.