گروه سیاسی - محمود یوسف پور - شاید روزی که جنگ داخلی در سوریه شروع شد هیچکس فکر نمی کرد کار به این روزها بینجامد....

 طعم تلخ پناهندگی در اروپا

 نه آنهایی که جنگ را آغاز کردند و نه آنهایی که هدف تروریستها بودند. حتی غربیهای حمایت کننده از داعش و مانند داعش هم تصور این روزها را نداشتند.

این بحران امروز بعد از 4 سال بیش از چند میلیون آواره برجای گذاشته است که بخشی از آنها به شهرهای مختلف و برخی به خارج از سوریه پناه برده اند اما واقعیت زندگی برای آنها بیش از اندازه تلخ شده است و این تلخی در کام کسانی که به اروپا رفته اند، بیشتر آزار دهنده است زیرا اروپا قرار بود مهد تمدن باشد اما امروز هم بحران سوریه را تقویت می کند و هم تلخی آوارگی را به کام سوریها سرازیر کرده است.

بنابر آخرین آمارها، حدود 10 میلیون سوری از خانه‌های خود آواره شده‌اند که از این تعداد بیش از  5/2 میلیون تن به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند. وضعیت آوارگان در هیچکدام از کشورهای لبنان، عراق، اردن، ترکیه و حتی کشورهای اروپایی، وضعیت مطلوبی نیست و آنان با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

 

  شیوع بیماری سل و حصبه

هم‌مرزی لبنان و سوریه سبب شده تا سوری‌ها برای نجات جان زن و بچه خود، این کشور را برای اقامت موقت انتخاب کنند. تعداد پناهندگان سوری در لبنان به حدود یک میلیون نفر رسیده است.

شمار قابل توجهی از این آوارگان بخصوص کودکان دچار بیماریهایی همچون سل و حصبه و غیره شده‌اند.

شیوخ ثروتمند عربستان با سوءاستفاده از مشکل مالی خانواده های سوری مقیم شهر «عکار» در شمال لبنان، چند روز پس از ازدواج با دختران کم سن و سال این
خانواده ها، آنها را رها می کنند.

شرایط سخت معیشتی، آوارگان سوری را مجبور کرده است برای تأمین روزی  به فروش قاچاقی اعضای بدن خود در بازارهای سیاه بپردازند. پدیده ای که با افزایش شرایط سخت زندگی هر روز در حال گسترش در اردوگاه‌های آوارگان سوری لبنان است، اطلاعات به دست آمده از فروش اعضای آوارگان از جمله کلیه نشان می‌دهد که یکی از باندهای قاچاق اعضای بدن در این اواخر ماهی ۱۵۰ کلیه خرید و فروش کرده که بسیاری از آنها به کشورهای شیخ‌نشین خلیج فارس ارسال شده و پس از آن آمریکا و کشورهای اروپایی در رده‌های بعد قرار دارند.

 

  تجارت کبد و کلیه در ترکیه

آمارهای رسمی شمار آوارگان سوری در ترکیه را حدود 700 هزار نفر اعلام می کند، اما آمار غیررسمی از وجود بیش از یک میلیون آواره در ترکیه خبر می دهد. فعالیت باندهای قاچاق بدن انسان چیز جدیدی در ترکیه نیست و سالهاست که باندهای صهیونیستی درحال تجارت کلیه و کبد هستند ولی پس از تحولات سوریه این فعالیت تشدید شده است. برخی پزشکان گفته اند، باندهای قاچاق انسان با برخی مسؤولان ترکیه، فرانسه و آمریکا نیز در قاچاق انسان، دست دارند.

زنان سوری آواره در ترکیه نیز در معرض انواع سوءاستفاده‌ها از جمله تجاوز جنسی و تن دادن به ازدواجهای اجباری به سبب نیاز و تنگدستی، قرار دارند.

 

  مدرسه پرنده های بهشتی!

براساس ارزیابی های موجود تعداد آوارگان سوری در اردن نیز به ۶۰۰ هزار نفر می رسد. شبکه های جرایم سازمان یافته در اردوگاه «الزعتری» در اردن به عنوان بزرگترین اردوگاه آوارگان سوریه که حدود ۱۳۰ هزار نفر را در خود جای می دهد، مشغول فعالیت هستند و در این اردوگاه خبری از حاکمیت قانون نیست و علاوه بر سرقت یا تخریب منابع آوارگان، امنیت زنان و دختران نیز با خطر مواجه است.

یکی از نگرانی ها در مورد کودکان این اردوگاه، اقدام گروه‌های مسلح درباره جذب نوجوانان و جوانان آواره است. از مشکلات دیگر در این زمینه این است که بسیاری از کودکان سوری به جای تحصیل در مدارس، به مدارس مذهبی [افراطی] می پیوندند و بنظر می رسد سوریه در آینده نزدیک شاهد حضور کودکانی باشد که سازمان تروریستی «القاعده» تحت عنوان «پرنده های بهشتی»، آنها را برای انجام عملیات تروریستی در عراق تربیت کرده است.

 

  کسی به کشور ما نیاید

کشورهایی که خود در حمایت سیاسی و تسلیحاتی از تروریستهای سوریه سهیم هستند، در مواجهه با بخشی از مشکلاتی که خودشان بوجود آورده‌اند، یعنی پذیرش پناهندگان سوری، بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است تنها ۱۰ کشور اروپا به پناهندگان سوری جای داده‌اند. آلمان در این میان، نقش پررنگ‌تری ایفا کرده و تاکنون ۱۰ هزار پناهنده را در خاک کشورش اسکان داده است که ۸۰ درصد مجموع تعدادی است که در خاک اروپا پناهنده شده‌اند. در واقع ۲۷ عضو دیگر اروپا، حدود ۲ هزار و ۳۴۰ پناهنده سوری را پذیرفته‌اند. متأسفانه ۱۸ کشور اروپا همچون انگلیس و ایتالیا هیچ پناهنده‌ای را به مرزهایشان راه ندادند. برخی از آ‌نها مجبور هستند برای رفتن به نقطه‌ای دیگر خطرات سفر دریایی را متحمل شوند که تاکنون صدها تن جان خود را از دست داده اند.

 

  چهره پر فریب مدعیان حقوق بشر

مدعیانی که با حمایتهای مالی، سیاسی، نظامی و رسانه‌ای از تروریستهایی که از 83 کشور جهان در یک سوریه جمع شده‌اند؛ بار دیگر اثبات کردند که هیچ ارزشی برای جان انسانهای بی‌گناه قایل نیستند و این بهایی است که مردان و زنان آزاده سوری برای «جنگ علیه تروریستها» می‌پردازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.