معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی ایران در امور پناهندگان گفت: مسوولیت ما و همه دنیا این است که شرایط بازگشت پناهندگان به کشورشان را فراهم کرده تا آن ها در بازسازی وطن خود نقش ایفا کنند.

عراقچی: باید زمینه بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان فراهم شود

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه، پدر و کمیساریو که به منظور آشنایی با عملیات مربوط به پناهندگان افغان در جمهوری اسلامی ایران و تبادل نظر با مقامات کشورمان قبل از نشست مقامات عالیرتبه کمیساریا در خصوص «وضعیت پناهندگان افغان» به ایران سفر کرده است، با عباس عراقچی معاون حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد. 
سید عباس عراقچی گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه پناهندگان مبتنی بر بازگشت داوطلبانه آن ها به وطنشان بوده و معتقدیم پناهندگان افغانی با تجربه و تخصصی که در کشور ما کسب کرده اند، می توانند نیروهای کار آمدی برای بازسازی کشورشان باشند. 
وی خاطرنشان کرد: تنها راه موفقیت افغانستان، بازسازی این کشور است و با توسعه افغانستان بستر فعالیت گروه های تروریستی نظیر طالبان، القاعده و داعش نیز از بین می رود. 
عراقچی با اشاره به میزبانی ایران از پناهندگان کشورهای منطقه به ویژه پناهندگان افغانی در بیش از سه دهه گذشته، اظهار داشت: ما در شرایطی که با مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و تحریم های ناعادلانه مواجه بودیم از جمعیت چند میلیونی پناهندگان در کشورمان میزبانی کردیم.
وی در ادامه اظهار داشت، در این وضعیت، تصمیم به برگزاری نشست مقامات عالی رتبه کشورها توسط کمیساریا که در مهرماه 1394 در ژنو برگزار خواهد شد، یک تصمیم صحیح در زمانی مناسب است و ما آمادگی خود را برای حضور در این نشست و همکاری در راستای برگزاری موفق آن، اعلام می کنیم. 
در این دیدار رییس کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از انبوه پناهندگان افغانی طی بیش از 30 سال گذشته به رغم مشکلات موجود، اظهار داشت :اقدامات ایران در کمک و حمایت از پناهندگان افغان یک نمونه مثال زدنی و درخشان برای جامعه بین الملل محسوب می شود. 
وی اضافه کرد، کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشست مقامات عالی رتبه سال جاری کمیساریا را که قرار است در زمان برگزاری شصت و ششمین اجلاس سالانه کمیته اجرایی کمیساریا در مهر ماه 1394 در ژنو برگزار گردد، به موضوع «وضعیت پناهندگان افغان» اختصاص داده است. 
پدرو کمیساریو افزود: اختصاص این نشست برای بررسی وضعیت پناهندگان افغان در راستای جلب توجه مجدد جامعه بین المللی در این خصوص و یافتن راه حل های پایدار برای آن ها با هدف بازگشت پناهندگان به موطن خود وجذب آن ها در جامعه افغانستان صورت می گیرد. این نشست همچنین فرصتی برای جامعه بین الملل فراهم می کند تا با کمک ها و خدماتی که کشورهای میزبان به ویژه ایران به پناهندگان افغانی در سالیان متمادی ارایه کرده است، آشنا شوند. 
رییس کمیته اجرایی کمیساریا همچنین خواستار مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران در نشست مقامات عالی رتبه در راستای پیشبرد اهداف نشست شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.