پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - با حمایت رهبر معظم انقلاب و همدلی و همسویی مسؤولان سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه و همراهی مردم و همکاری رسانه‌ها توانستیم در اجرای برنامه تحول نظام سلامت موفق شویم.

 کاستی‌ها مانع اجرای برنامه تحول نظام سلامت نشد

این مطلب را رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران عنوان کرد و افزود: از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تاکنون توانستیم در دو حوزه درمان و بهداشت خدمات خوب و مؤثری به مردم ارایه کنیم،در حالی که این برنامه در قالب چهار محور درمان، بهداشت، آموزش و تحقیق باید به اجرا درآید و ما هنوز برای ارتقای سلامت و دستیابی به اهداف برنامه تحول نظام سلامت راه طولانی در پیش داریم.

دکتر مصطفی مهرابی‌بهار با اشاره به اینکه با اجرای برنامه تحول نظام سلامت امروز شاهد کاهش پرداختی و سرگردانی بیماران در تأمین تجهیزات پزشکی و دارو هستیم، تصریح کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت قیمت دارو و ملزومات پزشکی کاهش یافته و این موضوع موجب رضایتمندی بیماران شده است.

همچنین با ارتقای هتلینگ بیمارستانها و بازسازی 3500 تخت بیمارستانی، رایگان شدن صد در صد زایمانهای طبیعی، کاهش سزارین و افزایش ماندگاری پزشکان در روستاها گام دیگری در راستای آرامش نسبی جامعه برداشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تخصیص 21 هزار مترمربع برای احداث کلینیکهای ویژه خبر داد و گفت: برای دسترسی آسان مردم به خدمات و ارتقای ارایه خدمات تخصصی به بیماران امسال کلینیکهای ویژه جدید به وسعت 21 هزار مترمربع در مناطق زیرپوشش این دانشگاه ساخته می‌شود تا مردم مناطق مختلف برای مراجعه به کلینیکهای ویژه با مشکل روبه‌رو نشوند.

در این نشست خبری دکتر حمیدرضا بهرامی، معاون بهداشت دانشگاه نیز با بیان این مطلب که دسترسی ساکنان مناطق محروم به خدمات مناسب بزرگترین دستاورد برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت است، خاطرنشان کرد: ارایه خدمات فعال در مراکز و پایگاه‌های جامع سلامت به ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد که بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین در سطح کشور را دارد یکی از مهمترین اقدامها و خدمات بسته بهداشت است که اکنون برای یک میلیون و 200 هزار نفر از طریق راه‌اندازی 41 مرکز جامع سلامت و 116 پایگاه سلامت با جذب 600  نیرو از بخش خصوصی ارایه می‌شود. افزون بر آن ارایه خدمات بهداشتی برای شهرهای زیر 20 هزار نفر و مناطق روستایی در قالب برنامه پزشک خانواده نیز به اجرا درآمده است.

* جشن تکمیل خانه‌های بهداشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: در راستای جشن تکمیل خانه‌های بهداشت روستایی که از دو هزار خانه بهداشت در سراسر کشور 53 خانه بهداشت سهم خراسان رضوی بوده موفق شدیم 33 خانه بهداشت را در دهه فجر و 20 خانه بهداشت را در هفته دولت تجهیز و راه‌اندازی کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پس از اجرای موفق برنامه تحول نظام سلامت در حوزه های درمان و بهداشت، قرار است سومین مرحله از این طرح در  حوزه آموزش در قالب 14 بسته اجرایی  شود.

دکتر دارابی از جذب 75 عضو هیأت علمی در رشته های گوناگون خبر داد و افزود: طی یکسال اخیر 71 نفر از اعضای هیأت علمی به درجه های استادیاری، دانشیاری و استادی ارتقا یافته‌اند.

* «قاصدک» در راستای عدالت محوری

دکتر صباغ، قائم مقام معاونت درمان نیز درخصوص پروژه «قاصدک» در راستای عدالت محوری توضیح داد و یادآور شد: با اجرای  برنامه تحول نظام سلامت از مهرماه 93 در بحث پرداختی بیماران بستری به 8 درصد رسیدیم و امروز ارایه خدمات درمانی در بخش دولتی تمام و کمال انجام می‌شود.

* بدهی های پیش از سال 92 پرداخت شد.

دکتر محمدحسین بحرینی، معاون توسعه مدیریت و  منابع دانشگاه هم در ادامه به جبران کمبودها و کاستی ها و بدهکاری‌ها و کارهای نیمه تمام پیش از سال 92 این دانشگاه اشاره کرد و گفت: کم و کاستی های موجود مانع از اجرای برنامه تحول نظام سلامت نشد و توانستیم امکانات لازم را برای اجرای موفق برنامه تحول نظام سلامت فراهم کرده و وضعیت درمان بیماران، کاهش پرداختی، هتلینگ بیمارستانها و ... را ساماندهی کنیم.

وی اجرای طرح توسعه واحدهای درمانی در بخشهای زایشگاه‌ها، اورژانسها و بیمارستان ولیعصر(عج)، بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان ام‌البنین(س) چناران، اورژانس بیمارستان قائم و... را از دیگر اقدامهای این معاونت در سال گذشته اعلام کرد.

وی تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده با وزارت متبوع، نمایندگان مجلس و معاونت راهبردی ریاست جمهوری به منظور افزایش بودجه سال 94 توانستیم 19 درصد افزایش بودجه نسبت به سال 93 داشته باشیم.

* محصولات کشاورزی و باغی مشهد استاندارد است

معاون غذا و داروی دانشگاه نیز در این نشست به طرح تعیین میزان سموم باقی‌مانده در هشت محصول کشاورزی و باغی در مشهد اشاره کرد و افزود: با بررسی هفت محصول کشاورزی و باغی در مشهد از جمله: خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو، پیاز، سیب‌زمینی، سیب درختی و برنج و اینکه میزان سموم باقی‌مانده در محصولات یاد شده در حد استاندارد و قابل قبول است، نتایج به وزارت بهداشت ارسال و قرار شد این طرح امسال بر روی 12 محصول و در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های شرق کشور اجرایی شود.

دکتر صابری، درخصوص ساماندهی واحدهای عرضه محصولات لبنی سنتی با همکاری معاونت بهداشتی توضیح داد و گفت: در برخی واحدهای توزیع کننده مواد لبنی سنتی، با توجه به اینکه بسیاری از محصولات صنعتی به صورت فله‌ای و به نام سنتی به فروش می‌رسد، کنترل و نظارت های شدید به اجرا درآمده و اقدام به تعطیلی این مراکز شده است.

دکتر عمادزاده دبیر ستاد برگزاری هفته دولت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به اینکه 34 پروژه عمرانی، خدماتی بهداشتی و درمانی در هفته دولت از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح و به بهره‌برداری رسیده، افزود: با 61 هزار میلیون ریال هزینه 19 خانه بهداشت افتتاح و بخشهای جراحی مردان، عفونی‌ هاشمی‌نژاد، اورژانس دکتر شیخ، اورژانس هماتولوژی دکتر شیخ، دندانپزشکی دکتر شیخ، بخش آموزشی مردان ابن سینا، اورژانس ابن سینا، ساختمان کار درمانی ابن سینا و... بازسازی و به بهره‌برداری می‌رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.