عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از آغاز طرح تحقیقاتی جداسازی ترکیبات با ارزش افزوده از تقطیرات مرحله بوگیری روغن گیاهی با همکاری اساتید دانشگاه سند پاکستان خبر داد.

آغاز طرح تحقیقاتی جداسازی ترکیبات با ارزش افزوده از تقطیرات مرحله بوگیری روغن گیاهی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، «دکتر راضیه نیازمند» با اعلام این خبر افزود: روغن گیاهی خام دارای ناخالصی های بسیاری است که آخرین مرحله تصفیه آن بوگیری می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای بوگیری، روغن در حرارت بالا قرار می گیرد که این امر منجر به حذف ترکیبات با ارزشی مانند انواع توکوفرول (ویتامین E) فیتو استرول ها و سایر ترکیبات با ارزش افزوده از روغن و ورود آنها به پساب می شود که در ایران این تقطیرات و پساب ها دور ریخته می شوند.

نیازمند تصریح کرد: حدود 30 درصد دور ریز تقطیرات روغن در روش فعلی بوگیری و تصفیه دارای ارزش غذایی، دارویی و ریالی بالایی هستند و این درحالی است که کلیه نیاز داخلی به این مواد از طریق واردات تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه امکان تولید مواد وارداتی مذکور از دور ریز تولید روغن گیاهی در کشور وجود دارد گفت: بر اساس آمار وزارت بازرگانی ایران، در سال 1393 واردات ویتامین E (انواع توکوفرول) به میزان 671 هزار و 690 کیلو گرم به ارزش 15 میلیون 368 هزار و 972 دلار تقریبا معادل با 509 میلیارد ریال از کشورهای مختلف بوده است.

مدیر گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بیان کرد: اگر سالانه 5 میلیون تن روغن در کشور تصفیه شود حدود نیم درصد آن به صورت تقطیر در مرحله بوگیری به ضایعات تبدیل می شود که اگر 30 درصد از آن را مواد با ارزش افزوده بالا تشکیل دهند امکان تولید اسمی 6 هزار و 250 تن از این مواد با ارزش وجود دارد.

نیازمند تصریح کرد: در صورت تولید حتی نیمی از این مقدار در داخل کشور از واردات آنها بی نیاز خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تحقق این هدف نیاز به سرمایه گذاری دارد گفت: در صورت جذب سرمایه گذار، به طور قطع ارزش افزوده بالایی را برای تولید کننده در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.