رئیس‌جمهور گفت:تا زمانی که تروریستها را به بد و خوب تقسیم کنیم و این را قبول داشته باشیم به نتیجه نخواهیم رسید.امروز می بینید قدرتهای جهانی دربرابر یک گروهک تروریستی ساکتند وبا دیگری مبارزه می کنند.

انتقادازسکوت مجامع جهانی دربرابرصهیونیستها/تروریست خوب و بد ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در کنگره بین‌المللی ۱۷ هزار شهید ترور که در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به اینکه ترور یکی از چهره‌های زشتی است که متاسفانه شاهد آن از دیرباز و دوران کهن بوده‌ایم، گفت: در دنیا و سیاست مدرن امروز ترور و تروریسم شکل جدیدی به خود گرفته است.

روحانی افزود: در تاریخ کهن، ترور بر مبنای انتقام شخصی یا قبیله‌ای انجام می‌شد اما در دنیای امروز تروریسم ابزار جدیدی برای اهداف مختلف انجام شده و از مسئله فرعی به یک مسئله تشکیلاتی منتقل شده است.

وی ادامه داد: گاهی یک سازمان ترور تشکیلاتی و اهداف تروریستی را دنبال می‌کند، که هدف آن سیاسی و تسلط بر قدرت یا اجرای برنامه‌هایی است که از سوی قدرت‌های بزرگ به آنها ابلاغ می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از نمونه‌های آشکار تروریسم در ایران، سازمان مجاهدین بود که ملت و کشور ما شاهد جنایات آنها بودند، گفت: گاهی موضوع تروریسم از تشکیلات پا فراتر می‌گذارد، مانند رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمین فلسطین که از اساس بر مبنای ترور و اشغال کار خود را آغاز کرد و امروز هم همان مسیر ضدانسانی خود را ادامه می‌دهد.

روحانی افزود: نوع دیگری از ترور بر مبنای ترور اعتقادی و عقیدتی است و در آن گروهی متعصب و جاهل تحت پوشش یک دین و آیین به خشونت و ترور می‌پردازند و هر کسی که در مسیر راه آنها نیست را تکفیر کرده و بعد از تکفیر جواز ترور و خشونت نسبت به او صادر می‌کنند که نمونه‌های آن در عصر ما از جمله داعش، القاعده، طالبان و بوکوحرام هستند.

وی گفت: در تمام این ترورها چه آنهایی که سازمان در اختیار دارند و چه آنهایی که در یک رژیم هستند و چه کسانی که اعتقادی به کشتار می‌پردازند، همه اینها از رای و استقبال مردم محرومند.

تروریست ها از آرای مردم و صندوق رای می ترسند

رئیس جمهور با بیان اینکه تروریست ها همواره از رای مردم هراس دارند گفت: حتی رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم تروریست از آرای مردم و صندوق رای می ترسد.

وی افزود: رژیم ترور هیچگاه در مسیر انتخاب نیست تا بتواند به سمت صندوق آرا برود بلکه به دنبال ارهاب و ارعاب است. از طرف دیگر آنهایی که مسیر ترور را انتخاب کردند صلح، مفاهمه و مذاکره را خیانت می دانند. مسیر آنها خشونت و افراط است.

روحانی ادامه داد: این جریان می گوید یا سفیدِ سفید یا سیاه سیاه، یا زیبای زیبا یا زشتِ زشت. در واقع چیزی به عنوان حد وسط در میان اینها وجود ندارد. مذاکره یعنی اینکه دو طرف به یک راه میانه ای اعتقاد داشته باشند اما این جریان هیچ راه میانه ای را قبول ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: صلح و مذاکره چیزی است که جریان تروریسم همواره از آن گریزان است.

وی با بیان اینکه تروریست ها خود را میزان و مرکز عالم می دانند، گفت: معمولا این جریان معتقد به پیشوا پرستی است و فردی که به عنوان رئیس سازمان ترور است از نظر تروریست ها برترین مقام بر روی زمین محسوب می شود.

روحانی با تاکید بر اینکه ما برای فاصله گرفتن از این مسیر باید اقداماتی را در منطقه و جهان انجام دهیم گفت: جمهوری اسلامی یکی از کشورهایی است که قربانی مداخلات نابجای قدرت های بزرگ و غربی بخصوص آمریکا طی پیش از انقلاب و پس از انقلاب هم قربانی تروریسم و جنگ تحمیلی بود.

رئیس جمهور افزود: شما ببینید در یک کشوری که بعد از انقلاب بلافاصله مردم خود را به سمت صندوق رای هدایت کرده و ۴۷ روز بعد از انقلاب، مردم پای صندوق آمدند و با رای خود نوع نظام را انتخاب کردند.

وی با اشاره به اینکه حتی در آن شرایط نظام حاکم به دنبال آراء مردم بود، ادامه داد: گروهک هایی در ایران که از حمایت های خارجی برخوردار بودند و حتی تحت فرمان این قدرتها عمل می کردند به هیچ کسی در کشور رحم نکردند.

روحانی خاطرنشان کرد: آنها یک کاسب و مغازه دار معمولی را تنها به این دلیل که به امام (ره) علاقه داشت و انقلابی بود، ترور کردند.

رئیس جمهور با اشاره به ترورهای مختلف منافقین در کشور، افزود: آنها برخی از افراد را در خانه و در حضور خانواده و زن و فرزندان ترور کردند و این خشونت ها امروز در منطقه توسط داعش انجام می شود که در خیابان فردی را سر می برند.

شهید مطهری به جرم علم و تحقیق ترور شد

وی ادامه داد: در تهران منافقین به خانه ای رفتند و پوست بدن کسی که کار امنیتی انجام می داد را کندند و شبیه کارهایی که داعش امروز می کند، قبلاً در ایران انجام شده است.

روحانی اظهار داشت: منافقین امام جمعه پیری را بعد از نماز جمعه جلوی درب مسجد به شهادت رساندند، کجا سابقه دارد که بالاترین مقام قضایی، وزراء و نمایندگان مجلس در یک ترور وحشیانه شهید شوند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از اولین ترورها در کشور، ترور علامه شهید مطهری بود، اذعان کرد: شهید مطهری به جرم علم و تحقیق ترور شد و جرم آن تنها سخن حق گفتن و تحقیق بود.

وی گفت: در زمان جنگ منافقین از پشت به ملت خنجر زدند و در آن زمان یک خلبان عراقی را ما دستگیر کردیم که می گفت اگر ما بمب ها را به وسط جمعیت نزنیم، آنها به عراقی ها خبر خواهند داد و در این صورت با ما برخورد می شود.

روحانی افزود: تا چه حد یک گروهک می تواند نسبت به ملت خود وحشی باشد؟ این حوادث که امروز در کشورهای همسایه ما رخ می دهد، شبیه آن در گذشته در ایران اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تا زمانی که ترور ابزاری برای قدرتها است، از بین نخواهد رفت و تا زمانی که یک اراده قوی و دست جمعی در جهان به وجود نیاید، این مسئله از بین نمی رود.

وی اظهارداشت: تا زمانی که تروریست ها را به بد و خوب تقسیم کنیم و این را قبول داشته باشیم به نتیجه نخواهیم رسید و امروز می بینید که قدرت هایی در اروپا و امریکا در برابر یک گروهک تروریستی ساکت هستند و با یک گروه دیگر مبارزه می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: باید با استاندارد واحد در برابر همه گروه های تروریستی بیایستیم.

با وجود ادعای قدرتها در مبارزه با ترور، تعداد کشته های ترور بیشتر شده است

رئیس جمهور با بیان اینکه از سال ۲۰۰۳ به بعد تعداد کشته های تروریستی چند برابر افزایش پیدا کرده است، اذعان کرد: این در شرایطی است که قدرتها می گفتند ما قصد مبارزه با تروریسم را داریم.

وی افزود: امروز بیشتر کشته ها در برابر اقدامات خشونت بار گروه های تروریستی در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و نیجریه، از طرف گروه های معروف طالبان، داعش و بوکوحرام انجام می شود.

رئیس‌جمهور افزود: چطور می‌شود برای ما قابل قبول باشد که کشوری مانند آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی مدعی مبارزه با تروریسم باشند، اما تروریست هایی که در داخل کشور ما هزاران بیگناه را به شهادت رساندند، امروز آزادانه در کشور آنان فعالیت سیاسی و تروریستی انجام دهند و حتی نسبت به مطالبات حقوقی ایران و دستگاه قضایی ما بی‌اعتنا باشند.

روحانی تاکید کرد: زمانی ترور و تروریسم از بین خواهد رفت که همه در صف مبارزه با تروریسم قرار بگیرند و تمام توان خود را برای مبارزه با تروریسم انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه آتش افروزان باید بدانند که آتش تروریسم دیر یا زود دامن آنان را فرا خواهد گرفت، گفت: این طور نیست که کشوری از گروه تروریستی استفاده کند، اما همواره به یک گروه تروریستی منتقد باشد و شما دیدید که گروه‌های تروریستی که در خیلی از کشورها به وجود آمد دامن خود آنان را نیز گرفت.

رئیس‌جمهور با انتقاد از سکوت مجامع و نهادهای بین‌المللی در برابر رژیم صهیونیستی، گفت: گروهک‌های تروریستی که در منطقه وجود دارند پولشان از کجا تامین می‌شود. نفت مگر قاچاق مواد مخدر است که کسی متوجه نشود، دهها تانکر نفت با هم حرکت می‌کنند، مگر هواپیماهای اینان بر فراز منطقه حرکت نمی‌کنند، چطور نفت می‌فروشند؟ با واسطه‌هایی که دارند، آثار باستانی موزه‌ها می‌گیرند و در بازارهای جهانی می‌فروشند.

روحانی افزود: از نظر اطلاعاتی، مالی، حقوقی و عملیاتی با یکدیگر متحد شده‌اند و هیچ اقدامی در برابر تروریست‌ها انجام نمی‌دهند، چون فکر می‌کنند اگر در منطقه ما اختلاف و کشتار میان مسلمانان وجود داشته باشد به نفع آنان است.

وی تاکید کرد: آنهایی که از کشته شدن بیگناهان به فکر منافع منطقه‌ای خود هستند، نمی‌توانند ادعا کنند که در مسیر حقوق بشر قدم برمی‌دارند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران از آغاز قربانی ترور بوده است، گفت: ما از آغاز مصمم برای مبارزه با تروریسم بوده‌ایم، لذا در داخل کشور ما، در مرزهای شرقی و غربی ما و هر کجا که تروریسم ظهور و بروز پیدا کرده و بیگناهان را از دم تیغ جنایت خود گذرانده، با تمام امکان خود علیه تروریسم اقدام کرده و خواهیم کرد.

روحانی گفت: تروریست‌ها هر کجا که باشند، در عراق، پاکستان، یمن، بحرین، سوریه و ... و با حمایت قدرتهای بزرگ، مردم بیگناه را در زیر چکمه‌های خود قرار دهند، ما در برابر آنان ایستادگی خواهیم کرد.

وی با طرح این سئوال که چرا برخی کشورهای منطقه در دام غربی‌ها افتاده‌اند، گفت: چرا این کشورها به تروریستها کمک می کنند، چرا خود را در جنایت آنان سهیم می کنند، چرا به تروریست‌ها سلاح می‌دهند و امکانات سیاسی‌شان را در منطقه در راستای کمک به آنان به کار گرفته‌اند.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر کشوری که امروز در منطقه به تروریست‌ها کمک می‌کند، به کشتار مسلمانها کمک می‌کند، تردید نکند که این ترور دامن خود آن کشور را خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: خواست ما از همه کشورهای منطقه این است که با یکدیگر متحد شوند و با یک برنامه جامع، از لحاظ سیاسی و حقوقی در مبارزه با تروریسم به یکدیگر کمک کنند و بدانند که ترور و تروریسم به نفع هیچکس نیست.

رئیس‌جمهور ریشه تروریسم را جهل، تعصب خشک، افراطی‌گری، فقر، عدم توسعه یافتگی، استبداد و استعمار دانست و گفت: باید به ریشه‌های ترور و تروریسم هم بپردازیم وگرنه با مبارزه ظاهری این مشکل حل و فصل نخواهد شد.

روحانی با بیان اینکه هنوز در دنیا گروه‌های تروریستی جاذبه دارند، گفت: امیدوارم کشورهای منطقه، ایران و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دست به دست هم دهند تا جامعه انسانی و منطقه ما را برای همیشه از خطر تروریسم نجات دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.