۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 306204

قدس آنلاین یزد - سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان خاتم گفت : بقعه شیخ بهاءالدین مبارکه، بقعه ای است با قدمت ششصد سال که در شهرستان خاتم قرار دارد

 بقعه ای ششصد ساله در خاتم

به گزارش قدس آنلاین از یزد، حمید مشتاقیان با بیان این خبراظهارداشت : این بنای تاریخی با ارزش در روستای مبارکه از توابع شهر مروست واقع شده است. بنای بقعه در دوره صفویه مرمت شده است و دارای سنگ قبری به تاریخ 792هـ.ق می باشد.

وی افزود:این بنا دارای یک پلان مستطیل شکل است که بوسیله محورهای فضای اصلی (چهارصفه) به چهار بخش تقسیم شده است. بر فراز چهار صفه گنبدی بنا گردیده و به مرکزیت و درون گرایی تاکید دارد. صفه های شرقی و غربی کشیدگی بیشتری نسبت به صفه های شمالی جنوبی دارند. در فرم بنا چهار صفه به گنبد متصل شده و به مرکزیت و فرم گنبد تاکید و توجه دارد. همچنین در نمای شرقی و غربی تقارن به کار رفته است.

مشتاقیان  تصریح کرد :در معرفی فضاهای بقعه شیخ بهاءالدین مبارکه می توان آن ها را به دو فضای اصلی و فرعی تقسیم نموده و بیان کرد. بخش اصلی به صورت چهار صفه ای می باشد و سه درگاه ورود و خروج به آن را میسر می سازند. برفراز همین فضا گنبدی قرار دارد که حصیرهای در بالای آن قرار داشته و محل روشن کردن شمع نذری است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان  خاتم ادامه داد : بنای شیخ بهاءالدین مبارکه از جمله بناهای شهرستان خاتم می باشد که از طریق سادگی خود را به دیگران معرفی می نماید و کابرد آن در گذشته و حال ، مذهبی بوده آنچنان که اهالی برای نذورات و استجابت حاجتشان به آن محل مراجعه می نمودند

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.