۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 306217

 همزمان با انتشار اخبار عملیاتی شدن جنگنده بدنام آمریکایی اف ۳۵، پس از ۱۴ سال تلاش متخصصان برای رفع نقایص طراحی و بهسازی عملکرد آن پس از چند سانحه، اطلاعات انتشار یافته در روسیه نشان می دهد که این کشور از سال ۲۰۱۶ جنگنده نسل پنجمی ت ۵۰ یا پک فا را روی خط تولید می برد.

'پک فا'، رقیب روسی اف ۳۵ آمریکا

به گزارش ایرنا، این هواپیمای جنگی متفاوت با الگوی ساخت دیگر جنگنده های روسی، به عنوان جنگنده چند منظوره 5500 کیلومتر برد پروازی دارد و توسط مهندسان سوخو طراحی شده است.
پک فا که از سال 2001 برنامه ساخت آن در دستور کار روسیه قرار گرفته است، با سقف وزنی 35،5 تن به عنوان جنگنده تک نفره متکی به دو موتور پرقدرت تا 2600 کیلومتر بر ساعت سرعت گرفته و تا 33 متر بر ثانیه اوج می گیرد و همچنین 10 تن مهمات حمل می کند. 
این جنگنده که قرار است در کارخانه هواپیما سازی گاگارین در شهر کومسومولسک بر آمور روسیه ساخته شود، افزون بر سوختگیری در حال پرواز، قدرت بالای کشف پرنده های دشمن و توان مانورهای ناگهانی به دلیل ویژگی های آئرودینامیکی، می تواند همزمان در یک شعاع 400 کیلومتری 60 هدف را ردگیری کرده و 16 هدف دارای اولویت و خطرساز را با انواع تسلیحات و موشک های خود هدف آتشباری در جا قرار دهد که وجود مجموعه ای از این توانایی ها در جنگنده های دیگر روسی کمتر دیده شده است و نام متفاوت آن نسبت به دیگر جنگنده های سوخو و میگ نیز می تواند بیانگر قصد طراحان آن برای اعلام تفاوت های آن با نسل های قبلی باشد.
کاربرد پیشرفته ترین سامانه های راداری در کنار مواد کامپوزیتی ضد ردیابی توسط دشمن و امکان نشست و برخاست در باندهای کوتاه از دیگر ویژگی های جنگنده ت 50 معرفی شده است. 
پک فا با طول 20 متر و عرض نوک تا نوک بال 15 متر و دو موتوره از خلبان مجازی همکار خلبان جنگنده بهره خواهد گرفت که می تواند توان ضربه زنی و سرعت در جنگ هوایی را افزایش دهد.
هر چند بخش اصلی اطلاعات مربوط به طراحی و ساخت این هواپیما هنوز فوق محرمانه است و روسیه قصد دارد برای به خدمت گرفتن آن یگان ویژه ای را در نیروی هوایی این کشور تاسیس کند، ولی بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی هواپیمای ت 50 را رقیب قدرتمندی برای اف 35 آمریکا می دانند که پس از بروز چند سانحه بالاخره توانست ماه پیش مجوز ورود به خدمت را بگیرد. 
براساس برنامه اعلام شده قرار است تولید انبوه این هواپیمای جنگنده از سال 2016 جایگزین روند ساخت نمونه های آزمایشی آن بشود.
همچنین با همکاری هند نوع صادراتی هواپیمای جنگنده ت ـ 50 (پک فا) موسوم به FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) ساخته می شود و در نظر است تحویل این هواپیماها به نیروهای مسلح در سال 2016 آغاز شده و اولین یگان نیروی هوایی برای به خدمت گرفتن آن تا سال 2020 در روسیه تشکیل شود.
همزمان با تصمیم روسیه برای ساخت این سوپر جنگنده، آمریکا اعلام کرده پنتاگون قصد دارد 2 هزار و 400 فروند جنگنده اف 35 را به مبلغ تقریبا 400 میلیارد دلار خریداری و در یک بازه زمانی 30 ساله، جایگزین جنگنده های قدیمی کند.
از میان مدل های گوناگون اف – 35، مدل F-35B که عمودپرواز است، با 134 میلیون دلار، گرانترین نمونه به شمار می رود.
تاخیر در آماده سازی نهایی این جنگنده و رفع اشکال های فنی، باعث افزایش بهای تمام شده و انتقاد از صرف بودجه فراوان برای آن شده است.
همچنین منتقدان می گویند نتیجه رزمایش های مشترک میان اف – 35 و اف – 16 نشان می دهد که نمی توان با قاطعیت گفت در نبرد هوایی میان این دو جنگنده، اف – 35 پیروز میدان خواهد بود که پنتاگون پاسخ داده است نبرد هوایی، ماموریت اصلی اف – 35 نیست.
طرح ت — 50 پاسخ روسیه به جنگنده های نسل پنجم آمریکایی اف- 22 رپتر و اف- 35 لایتنینگ دو می باشد. 
ت — 50 جنگنده کم مرئی برای رادار ها با هدف برتری هوایی، نابودسازی و تخریب هدف های هوایی و زمینی و سطح دریا است. 
این هواپیما دارای طیف وسیع تسلیحات از قبیل موشک های 'هوا- هوا' و 'هوا- زمین' و بمب ها و توپ نیرومند است. 
آلکساندر خرولنکو مفسر خبرگزاری روسیه امروز (دوشنبه) در این باره نوشته است: تجربه دهه های اخیر نشان می دهد که وسیله نظامی اساسی غرب برتری کمی و کیفی آن در هوا است و از این رو اولویت نظامی روسیه مقابله با تجاوز هوایی و ایجاد نیروی نظامی هوایی مقتدر خواهد بود و پیاده کردن طرح ت — 50 برای تامین امنیت و پیشرفت فناوری و صنایع هواپیماسازی و تثبیت مواضع بازرگانی ما در بازار جهانی تسلیحات از اهمیت بالا برخوردار است.
کارلو کوپ رییس آژانس تجزیه و تحلیل نیروی هوایی استرالیا معتقد است که جنگنده های آمریکایی اف — 35 هر چند برای رادارها کم مرئی هستند، اما از نظر خصوصیاتی مانند تحرک، سرعت کروز، قدرت موتور و تسلیحات با مقتضیات ماشین نسل پنجم مطابقت ندارد و در نبرد با ت — 50 هیچ شانس پیروزی را ندارد. 
'ژنرال دیو دپتولا' رییس سابق اطلاعات نیروی هوایی آمریکا گفت که ت — 50 از نظر خصوصیات ایرودینامک و تحرک از اف — 35 به مراتب برتر است. 
'دیف مجومدار' محقق دیگر آمریکایی پس از بررسی امکانات ت —50 و اف — 22 رپتر به این نتیجه رسیده که ماشین بسیار جدید روسیه دشمن واقعا خطرناک اف — 22 است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.