داورسی وسومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان با تأکید بر مطالعه تفسیری جهت تحقق تلاوت معنامحور، گفت: یک قاری در ابتدا باید معنا به عمق وجود و جانش نفوذ پیدا کند تا بتواند این معنا را به مخاطب انتقال دهد.

مطالعه تفسیری برای تحقق تلاوت معنامحور بسیار کمک کننده است
به گزارش قدس آنلاین، رضوان جلالی فر، داورسی وسومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان دختردر بخش صوت در گفت و گو با خبر گزاری بین المللی قرآن(ایکنا)  در رابطه با میزان تاثیرگذاری تلاوت معنا محوردر مخاطب گفت: تلاوت معنا محور در مخاطب تاثیر بسیار زیادی می گذارد بدین گونه که یکی از دلایل موفقیت قاریانی چون استاد کریم منصوری و...ابوالقاسمی داشتن ارتباط معنایی بین خود ومخاطبشان است.

تکرار آیات وتکیه گاه های لحنی وکلامی

وی افزود: تکرارآیات وتکیه گاه های لحنی وکلامی کملا به مخاطب حس را القا می کند که حتی اگر مخاطب معنای ریز آیات را نداند با قاری همراه می شود و تاثیر گذاری زیادی خواهد داشت.

داورسی وسومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان دختردر بخش صوت درخصوص تلاوت معنا محور گفت: تلاوت معنا محور به این معنا است که لحن و صوت وعلی الخصوص وقف وابتدا همه در راستای انتقال معنا و مفهوم برای مخاطبان و مستمعان باشد.

مطالعه تفسیری آیات توسط قاریان

داورسی وسومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان دختر در بخش صوت با اشاره به اینکه مطالعه تفسیری برای تلاوت معنا محور بسیار کمک کننده است، عنوان کرد: یک قاری در ابتدا باید معنا به عمق وجود وجانش نفوذ پیدا کند تا بتواند معنا را  به مخاطب انتقال دهد.

وی همچنین ادامه داد: قاریان حتی اگر می توانند تفسیر آیات را مطالعه کنند و فقط این نباشد که قرآن را باز کرده و بتوانند آهنگ را پیاده کنند چرا که در حال حاضر در میان دانش آموزان این گونه تلاوت ها دیده می شود و آن هم به این دلیل است که به صورت پایه آموزششان کامل نشده است.

جلالی فرافزود: هنگامی که قاری به مفاهیم مسلط باشد می تواند با توجه به ابزاری که از طریق صوت ولحن دارد  آیات سؤالی را  به حالت سؤالی بپرسد همانند قاریان بزرگی چون مصطفی اسماعیل وعبد الباسط  که آیاتی را به حالت ترس تلاوت کرده اند و بدین شکل معنا  آیات را انتقال می دهند.

جلالی فر با بیان اینکه کلام قرآن با کتاب حافظ قابل قیاس نیست، اذعان کرد: اگر فردی خواننده کتاب حافظ باشد اما نداند که چه چیزی را می خواند چگونه می تواند آهنگ گذاری کند.

رشد تلاوت های معنا محور در میان قاریان

وی با اشاره به اینکه در سال های اخر تلاوت معنا محور رشد خوبی در میان قاریان داشته و در حال حاضر کارهای خوبی در زمینه تلاوت معنا محور انجام گرفته شده است، افزود:  تلاوت معنا محور در میان دانش آموزان  کمتر دیده می شود که آن هم به دلیل شروع  تازه کار در میان دانش آموزان است.

داورسی وسومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان دختر در بخش صوت با بیان اینکه در تلاوت های اوقاف بر روی معنا محوری بسیار کار شده است، بیان کرد: در داوری لحن  آیتمی به عنوان انتقال مفاهیم گذاشته ایم که باعث جلب توجه قاریان می شود بدین گونه که خود قاریان به ترجمه ومفاهیمشان تسلط داشته باشند.

جلالی فر در خصوص سطح متسابقان درمسابقات سراسری قرآن وعترت دانش آموزان دختربیان کرد: مسابقات سراسری قرآن وعترت دانش آموزان دختر در بخش قرائت نسبت به سال های گذشته بهتربوده است.

وی افزود: تعداد دانش آموزانی که خیلی مبتدی بوده و هیچ اطلاعاتی از تلاوت قرآن نداشته اند کم بوده است و دانش آموزانی که با آگاهی تلاوت می کردند  تعدادشان درمسابقات افزون تر بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.