دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: مؤسسات مالی و اعتباری که هم‌اکنون در نظام اقتصادی فعالیت می‌کنند، به‌دلیل وارد کردن حجم زیادی از نقدینگی در بازار مصرف در قالب سود سپرده سبب ایجاد تورم می‌شوند.

ازدیاد مؤسسات مالی و اعتباری سبب افزایش تورم می‌شود‌

به گزارش قدس آنلاین، علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: هم‌اکنون مشاهده می‌شود که تبلیغات زیادی برای مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز می‌شود و مردم برای دریافت سود بالاتر به این مؤسسات هجوم می‌آورند، که این موضوع سبب کاهش نقدینگی در بانک‌های تجاری شده و در نتیجه میزان تسهیلات پرداختی به بخش تولید کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش تولید کاهش پیدا کند، بدیهی است که این بخش با مشکلات زیادی همراه شده و امکان ارتقا اقتصاد از بین می‌رود.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه بانک‌های مجوزدارموظف هستند منابع در اختیار خود را در بخش‌های تعریف شده در تولید سرمایه‌گذاری کرده و یا در قالب تسهیلات در اختیار واحدهای مختلف تولیدی قرار دهند، خاطرنشان کرد: مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز چنین الزامی ندارد و سرمایه‌های خود را غالباً در بخش‌‌های غیرمولد مانند بازار طلا و سکه به کار می‌اندازند.

صادقی افزود: بانک‌ها برای تأمین منابع مورد نیاز خود مجبور می‌شوند که سود سپرده‌های خود را بالا ببرند و در نتیجه قیمت تمام شده پول برای تزریق در بخش تولید بالا رفته و الزام به دریافت سود بیشتر از دریافت‌کننده‌های تسهیلات برای بانک‌ها به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که میزان سود تسهیلات اختصاص یافته به بخش تولید زیاد باشد برای این بخش صرفه‌ای نداشته و در نتیجه صنعت با رکود مواجه می‌شود که در ادامه این روند موضوعات افتصادی زیادی از جمله کاهش تولید ارزش افزوده، افزایش میزان بیکاری و دیگر مواردی از این دست به وجود می‌آید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.