وزیر دارایی دولت محافظه کار دیوید کامرون روز دوشنبه ضمن دفاع از سیستم بازدارندگی هسته ای انگلیس، در اقدامی چالش برانگیز اعلام کرد سرمایه گذاری بیشتری را برای توسعه پایگاه ناوگان هسته ای این کشور واقع در اسکاتلند، صورت خواهد داد.

دولت انگلیس پایگاه ناوگان هسته ای این کشور را در اسکاتلند توسعه می دهد

به گزارش ایرنا، 'جورج آزبورن' وزیر دارایی (خزانه داری ) انگلیس در جریان دیدارش از 'ریور کلاید' اسکاتلند گفت: قرار است 500 میلیون پوند برای توسعه پایگاه نیروی دریایی 'فاسلین ' در منطقه 'ریور کلاید' واقع در دریاچه 'گیر لوچ' و محل استقرار زیردریایی های مجهز به موشک بالستیک هزینه شود.
سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در این پایگاه دریایی واقع در ساحل غربی اسکاتلند مستقر هستند.
براساس طرح جدید دولت محافظه کارانگلیس، تا سال 2020 میلادی قرار است تمامی زیردریایی ها هسته ای و متعارف این کشور، در پایگاه دریایی فاسلین مستقر شوند.
وزیر دارایی انگلیس عنوان کرد این سرمایه گذاری سنگین که سبب واکنش های منفی در اسکاتلند شده است، سبب ایجاد نزدیک به 7 هزار فرصت شغلی جدید در این منطقه خواهد شد.
وزیر دارایی انگلیس که با رادیو 'بی بی سی' گفت وگو می کرد، بیان داشت تا سال 2022 میلادی بیش از 8 هزار و 200 نفر نظامی و غیرنظامی در این پایگاه مشغول کار خواهند شد.
وی همچنین افزود: اکثر نمایندگان مجلس عوام خواستار به روزرسانی سیستم بازدارندگی هسته ای انگلیس ( ترایدنت ) بوده و معتقدند که به روز کردن این سیستم می تواند امنیت انگلستان را در آینده تامین کند. 
جورج آزبورن خطاب به مخالفان این سیستم بازدارندگی عنوان کرد: فکر می کنم هیچ عذری برای کسانی که بحث می کنند ( با حذف این سیستم بازدارندگی ) باید کشور را بدون دفاع رها کنیم، پذیرفته شده نیست.
وی با بیان این ادعا که موشک های راهبردی 'ترایدنت' توانسته است امنیت انگلیس را در طی دهه های گذشته در برابر حملات خارجی حفظ کند، تصریح کرد: من فکر نمی کنم که در شرایط خطرناک و بی ثبات کنونی جهان، بدون وجود چنین سیستمی بتوان امنیت خودمان را حفظ کنیم. 
جورج آزبورن همچنین در جریان اظهاراتش مدعی شد که دیدگاه ضد هسته ای 'جرمی کوربین ' نامزد رهبری حزب کارگر که مشترک با دیدگاه حزب ملی اسکاتلند هست، تهدیدی برای امنیت انگلیس بشمار می آید.
در همین حال، 'جان سوینی' معاون سر وزیر حکومت محلی اسکاتلند در واکنش به تصمیم دولت انگلیس گفت: بازسازی و توسعه سلاح های هسته ای ترایدنت یک اولویت اشتباه هست.
این عضو ارشد حزب ملی گرای اسکاتلند که خواستار برچیده شدن ناوگان هسته ای انگلیس از این منطقه است، تصریح کرد که اسکاتلند در حال حاضر دارای اولویت های دیگری برای سرمایه گذاری و ایجاد شغل های جدید است.
جان سوینی با بیان اینکه حزب ملی اسکاتلند خواستار گفت وگوهای روشن و جامع دمکراتیک با دولت کامرون در مورد سلاح های هسته ای است، افزود: تحت پوشش سلاح های متعارف نیز ما قادر به دفاع از کشورمان در برابر تجاوزهای خارجی هستیم.
وی همچنین خواستار این شد که انگلیس برخلاف خواسته ناتو، تنها 1.7 درصد از تولید ناخالص داخلی اش را صرف هزینه های دفاعی کند.
براساس نظرسنجی های موسسه 'یوگو' بسیاری از اسکاتلندی ها خواستار برچیده شدن سلاح های هسته ای در این منطقه هستند .
''نیکلا استروجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند و سر وزیرحکومت محلی این منطقه که دارای دیدگاه های تجزیه طلبانه است، به طور صریح خواهان از بین بردن موشک های راهبردی ترایدنت شده است.
طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید تا سال 2016 میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند. با این حال درباره نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان احزاب سیاسی انگلیس وجود دارد.
اما با توجه به اینکه اکثریت کرسی های مجلس عوام در اختیار حزب محافظه کار است، این حزب برای پیش بردن برنامه های دفاعی اش که شامل توسعه ناوگان هسته ای این کشور نیز می باشد، به نظر نمی رسد با مانع جدی روبرو باشد.
براساس برآوردهایی که منتشرشده است، عملیات جایگزینی زیردریایی هایی که حامل موشک های «ترایدنت» هستند، در حدود 20 میلیارد پوند (برابر با 29 میلیارد و 500 میلیون دلار) برای انگلیس، هزینه در پی خواهد داشت اما گروه های مدنی این هزینه را تا یک صد میلیارد پوند برآورد کرده اند.
در همین حال، روز دوشنبه تصاویر گرافیکی از نسل جدید کشتی جنگی نیروی دریایی انگلیس در رسانه های گروهی این کشور منتشر شد که قرار است با آخرین فناوری های روز در دهه های آینده به مرحله تولید برسند. 
اگرچه وزارت دفاع انگلیس در مورد ساخت این کشتی که گفته می شود تا 35 سال آینده می تواند به مرحله تولید برسد و بی شباهت به سفینه های جنگی در فیلم های تخیلی و فضایی نیست، واکنشی نشان نداده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.