این یک واقعیت است: در هر جا که گرهی در کار خانواده شهدا و ایثارگران یافت شود، بنیاد شهید باید آن را باز کند،

سخنی در باره شناسایی  شهیدان گمنام

 هر چند سازمانهای دیگر هم مؤثر یا مقصر باشند. فرایند شناسایی شهیدان گمنام با وجود تفحص روز افزون پیکرهای تفحص شده به همکاری فوری همه دست اندرکاران با مرکز تحقیقات ژنتیک نور در دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... الاعظم (عج) - مرکز شناسایی شهیدان گمنام- نیاز دارد تا این فرایند با سرعت بیشتر و در کمترین زمان، انجام شود. به گفته دکتر محمود تولایی، رئیس این مرکز به علت همکاری نکردن مسؤولان در فراهم آوردن منابع مالی و تأمین نمونه‌های آزمایشگاهی از خانواده‌های شهیدان گمنام، از میان دو هزار نمونه از پیکرهای تفحص شده، تنها 200 شهید شناسایی شده‌اند.

با وجود مراکز منطقه‌ای بنیاد شهید در شهرهای سراسر کشور و اجرای خوب طرح پایش سلامت، به نظر می‌رسد، پیشنهاد دکتر تولایی برای نمونه گیری از خانواده‌ها با استفاده از طرح سلامت که موجبات نگرانی و تشویش آنها را نیز فراهم نکند، نباید کار چندان سختی باشد.  بی‌گمان، این کار سخت با کمک بنیاد شهید - خاصه اگر این فرایند را در چارچوب استانی عملیاتی کند، آسان می‌شود.

از یک سو، حمایت و تأمین هزینه‌های مالی فرایند شناسایی، برای حوزه فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز برای حوزه خدمات سلامت، وزارت بهداشت و درمان هم کار سختی نباید باشد. همه این سازمانها به‌سبب علاقه و ادای دین خود که به خانواده شهدا دارند، می‌توانند با طراحی یک فرایند علمی و ملی، با حفظ امنیت و سلامت خانواده شهیدان گمنام، کمک کنند که کار شناسایی در زمان محدودی انجام شود، زیرا با انجام عملیات تفحص هر روز شمار شهدا افزون می‌شود و دور از ذهن نیست که کار شناسایی از پیش هم کندتر شود.

بی‌شک، مهمترین خدمت مانند همیشه بر عهده بنیاد شهید است تا در سایه برنامه پایش سلامت، نمونه‌های خونی را در یک زمان تعریف شده از خانواده‌ها تهیه کند و در اختیار مرکز نور قرار دهد تا نمونه‌های ارسال شده در بانک اطلاعاتی ذخیره شود و به کار شناسایی سرعت بخشد و ادامه کار برای شناسایی شهدای تازه تفحص شده هم آسانتر شود. در این میان چه خوب است مدیرکل محترم بنیاد شهید خراسان رضوي که همیشه مجری بهنگام طرحهای جدید برای خانواده شهدا و ایثارگران است در اجرای این طرح مهم نیز پیشقدم شود و در یک زمان تعریف شده نمونه‌های خونی والدین شهدای گمنام را با استفاده از طرح پایش سلامت برای مرکز «نور» بفرستد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.