مهدی شهرآبادی: قدس ویژه خراسان - فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا(ع) از رصد پرواز هواپیماهای جاسوسی یو۲ آمریکا در خلیج‌فارس، دریای عمان، افغانستان و عراق توسط رادارهای قدرتمند ایرانی خبر داد.

 رصد پرواز هواپیماهای جاسوسی «یو۲» آمریکا  در افغانستان

به گزارش خبرنگار ما، امیر سرتیپ دوم ستاد عبدا... رشادی در نشستی خبری که به مناسبت دهم شهریورماه سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) برگزار شد، با بیان این مطلب به تشریح روند شکل‌گیری پدافند هوایی پرداخت و گفت: هم اکنون در کل کشور سه هزار و 600 نقطه زیرپوشش پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) قرار دارد و این تعداد درحال افزایش است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب نقاط پدافندی 100 مورد و در زمان جنگ تحمیلی به حدود هزار نقطه رسید، اظهار داشت: با توجه به سیاستهای دفاعی بازدارنده کشور و تهدیدهایی که متصور بود، فرمان تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) از سوی مقام معظم رهبری صادر شد و هم اکنون سامانه‌های پدافند هوایی رو به تقویت و  گسترش است.

امیر رشادی در ادامه تصریح کرد: در گذشته رادارها و تجهیزات پدافندی‌ ما وارداتی بود، اما اکنون با ساخت رادارهایی با برد مختلف و اورهال گامهای مهمی در ارتقای سامانه‌های پدافندی و بومی برداشته‌ایم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا(ع) با بیان اینکه در حال حاضر «نقطه کور پدافندی» در کشور نداریم، خاطرنشان کرد: شبکه یکپارچه پدافند هوایی از دیده‌بان نقطه صفر مرزی تا سامانه‌های راداری و توپخانه‌ای و موشکی در آمادگی 24 ساعته قرار دارند.

این فرمانده نظامی با بیان چهار مأموریت اصلی پدافند هوایی شامل کشف توسط رادارها، شناسایی، درگیری و انهدام اهداف، تصریح کرد: هم اکنون پدافند هوایی رادارهایی را در اختیار دارد که در شناسایی هواپیماها و حتی شنود مکالمات آنها عملکرد بسیار بالا و مطلوبی دارند.

وی با بیان این نکته که دشمنان بخصوص هواپیماهای آمریکایی با توجه به آگاهی از قدرت پدافند هوایی ایران، جرأت نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی را ندارند، اظهار داشت: قرارگاه منطقه‌ای پدافند هوایی شمالشرق امام رضا(ع) مجهز به سامانه های جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک است.

امیر رشادی در پاسخ به پرسش قدس درباره به کارگیری پهپادهای آموزشی و عملیاتی برای رصد تحرکات دشمنان در مرزهای شرقی نیز گفت: هم اکنون ما گردانهای پهپادی خوبی در اختیار داریم که در کارهای شناسایی و ارایه اطلاعات کمکهای شایانی ارایه می‌کنند و پهپادهای آموزشی هم اکنون در پدافند هوایی عملیاتی شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر قدس درباره رصد تحرکات هواپیماهای فرامنطقه‌ای در برخی کشورهای همسایه نیز گفت: پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و بخصوص پدافند هوایی منطقه شمالشرق کشور تمام پروازهای هواپیماهای کشورهای فرامنطقه‌ای را با دقت رصد کرده و حتی در صورت نزدیک شدن این هواپیماها به مرزهای آبی و خاکی کشور، آنها را کشف و رهگیری خواهد کرد و در این زمینه بسیار قدرتمند اقدام می‌کنیم.

وی افزود: به طور مثال می‌دانیم که هم اکنون هواپیماهای یو2 آمریکا که پرنده‌ای جاسوسی است، در کشورهایی مثل عراق، افغانستان، سوریه و حتی خلیج‌فارس و دریای عمان عملیات شناسایی و جاسوسی انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما رادارهای پیشرفته‌ای در اختیار داریم که تمام تحرکات هوایی و پروازها را در عمق کشورهای همسایه نیز پایش و رصد می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.