۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 306498

اين اشكان دژاگه است. مردي با كوله باري ازتجربه و اعتباردرفوتبال اروپا. اگرچه او به ليگ قطررفته است اما دليل نمي شود كه ذره اي ازاعتبارش كاسته شود. اشكان بارديگرپيش ما است. ستاره اي كه منتظردرخشش درتيم ملي هستيم...

اشكان دژاگه: جانم فداي ايران

به گزارش قدس آنلاين،وقتی صحبت از یک بازیکن حرفه‌ای در تیم ملی ایران می‌شود، شاید خواه ناخواه ذهن‌ها به سوی بازیکنی بچرخد که این روزها در اوج آمادگی به سر می برد و هر زمان که پیراهن تیم ملی را بر تن کرده است، با تعصب بالا و جنگندگی خاصی تیم ملی ایران را همراهی کرده است.

صحبت از اشکان دژاگه است، مهاجم تیم ملی ایران که حدود 4 سال پیش برای آینده‌اش و با اینکه شرایط خوبی در فوتبال آلمان داشت، تیم ملی ایران را انتخاب کرد تا به یکی از مهره‌های کلیدی کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران در سال‌های اخیر تبدیل شود.

اشکان خیلی اهل گفت و گو و مصاحبه نیست و این را می‌توان از تعداد مصاحبه‌هایی که در مدت حضورش در تیم ملی انجام داده است، به خوبی متوجه شد. بنابراین در این گفت و گو سعی کردیم علاوه بر صحبت در خصوص موضوعات روز فوتبال ایران، در مورد مسائل مختلف از یک سال گذشته تا به امروز نیز پای صحبت‌های این بازیکن نشسته و نظراتش را جویا شویم.

با آغاز اردوی تیم ملی برای برگزاری ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در تهران، این فرصت به دست آمد تا گفت و گویی را با این بازیکن انجام بدهیم.

اگر به 4 سال پیش بازگردیم باز هم اگر پیشنهاد حضور در تیم ملی ایران به شما بشود، این پیشنهاد را قبول می‌کنی؟

100 درصد. افتخار می‌‌کنم که این پیراهن را پوشیدم. قبل از این اقدام نیز کارلوس کی‌روش صحبت‌های زیادی را در این خصوص با من مطرح کرده بود تا برای تیم ملی ایران بازی کنم، ضمن اینکه با جواد نکونام نیز در این مورد زیاد حرف زده بودم. در این بین یک ثانیه هم فکر نکردم که برای تیم ملی آلمان بازی کنم، چون پدر و مادرم ایرانی هستند و در ایران به دنیا آمده‌ام و افتخار می‌کنم که برای ایران بازی می‌کنم. مطمئن باشید اگر دوباره به 4 سال پیش بازگردیم یک بار دیگر انتخابم تیم ملی ایران خواهد بود.

آغاز حضورت در تیم ملی با گلزنی‌هایت به تیم ملی قطر همراه بود. با این حال در ادامه کمتر شاهد گلزنی‌ تو در تیم ملی بودیم که البته شاید این موضوع برمی گردد به اینکه که کی‌روش انتظاراتش را از تو تغییر داده و بیشتر از تو توقع دارد گل‌ساز باشی تا گلزن.

زمانی که در بازی اول تیم ملی مقابل قطر توانستم دو گل به ثمر برسانم، این موضوع توقعات را از من بالا برد و هواداران فکر می‌کردند که من فقط برای گلزنی به تیم ملی آمده‌ام، اما این طور نیست و برای من مهم این است که برای تیم ملی خوب بازی کنم. یعنی هر زمانی پیراهن تیم ملی را برتن کنم 100 درصد بتوانم بازی خوبی را از خود به نمایش بگذارم. اینکه گل بزنم یا نزنم، اهمیتی ندارد، هرچند که دوست دارم در هر مسابقه گل بزنم اما من به آن صورت مهاجم نیستم که در وظایفم گلزنی هم باشد. به طور مثال برای بازیکنی مثل قوچان‌نژاد گلزنی مهم است اما پست من متفاوت است و برایم هم مهم این است که ابتدا یک بازی خوب برای تیم ملی انجام دهم و سپس بتوانم کمک کنم تا مهاجمان گلزنی کنند.

 

 به نکته خوبی اشاره کردید. همان بازی اول با قطر، توقعات را از شما برای گلزنی بالا برد.

درست است و این موضوع انتظارات را از من بالا برد اما هر بار که با تیم ملی به میدان می‌روم هم دوست دارم و هم سعی می‌کنم تا برای تیمم گلزنی کنم و این طور نیست که من نمی‌خواهم یا افت کرده‌ام. شاید خیلی هواداران نیز این طور فکر می‌کنند اما من همان فوتبالی را بازی می‌کنم که 4 سال پیش بازی می‌کردم یا 10 سال پیش در بوندس‌لیگا و سپس در انگلیس و در قطر بازی می‌کردم.

انتظارات و توقعاتی که در این 4 سال از تیم ملی داشتی، به آنها رسیده‌ای؟

100 درصد. اولین موضوع این بود که به جام جهانی صعود کنیم که این موضوع محقق شد. تیم ملی خیلی خوب کار کرده بود و فکر می‌‌کنم برای هر فوتبالیستی یک رویا باشد تا بتواند در جام جهانی بازی کند که این دستاورد برای من به دست آمد. در ادامه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نیز بازی‌های جالبی بود و برای من هم تجربه خوبی بود. ان‌شالله بتوانیم همین روند را ادامه دهیم تا به جام جهانی 2018 روسیه نیز صعود کنیم.

رویای حضور در جام جهانی برای ایرانی‌ها با تراژدی‌هایی همراه بود. از جمله شکست از آرژانتین در دقیقه 91 با گلی که سوپر مسی به ثمر رساند. حسرت شکست در دقیقه 91 بر دل بازیکنان هم مانده است.

درست است. فکر می‌کنم همه مردم دنیا دیدند که در دیدار با آرژانتین حق ‌مان بود که به مساوی برسیم یا حتی یاران مسی را شکست دهیم. یک روز بعد از بازی خیلی از بازیکنانی که با آنها در انگلیس یا آلمان بازی می‌کردم و حتی هم دوستانم در تیم ملی آلمان با من تماس گرفته و پیغام دادند که حق شما بود تا آرژانتین را ببرید یا حداقل یک مساوی بگیرید. خیلی حیف شد، حیف شد که این بازی را باختیم اما دیگر نمی‌شد کاری کرد. ما شانس‌های زیادی در این دیدار داشتیم و اگر یکی از توپ‌هایمان گل می‌شد، به طور حتم در پایان نتیجه دیگری به دست می‌آمد.

 

 کی‌روش در یکی از گفت و گوهای اخیر خود اعلام کرده بود که مسی می‌توانست ایرانی باشد. به نظرت شرایط و امکانات یک کشور باعث می‌شود بازیکنی مانند مسی به این سطح از فوتبال برسد، یا اگر به طور مثال مسی در یک کشور با یک سطح فوتبال پایین‌تر هم به دنیا می‌آمد، امروز همچنان در فوتبال جهان می‌درخشید؟

فکر می‌کنم مسی بهترین بازیکن جهان است و معلوم است که فرق می‌کند که اینجا بازی کند یا در تیم ملی آرژانتین بازی کند یا در بارسلونا. حتی فوتبال مسی در باشگاهش نیز با تیم ملی آرژانتین متفاوت است.

دلیل افت مسی در تیم ملی آرژانتین چیست؟ چرا این بازیکن درخشش بارسا را در تیم ملی کشورش ندارد؟

نمی‌توان گفت که مسی در تیم ملی آرژانتین افت کرده است.

 اما آن‌طور که در بارسا بازی می‌‌کند در آرژانتین شاهد آن نیستیم.

مسی چند سال است که در بارسلونا بازی می‌کند؟ چند سال است که ژاوی یا اینیستا پشت سر این بازیکن بازی می‌کنند و با پاس‌های خوب خود او را حمایت می‌کنند؟ در تیم ملی آرژانتین چندین بازیکن هجومی مانند آگوئرو، دی‌ماریا، پالاسیو و خود مسی حضور دارند و همه آنها می‌خواهند با گل‌های خود، ستاره آرژانتین باشند. همه می‌دانند که مسی ستاره بارسا هست اما بازیکنانی مانند آگوئرو یا دی‌ماریا که ستاره‌های تیم‌های باشگاهی خود هستند می‌خواهند در تیم ملی کشورشان نیز ستاره باشند. به این دلیل شرایط تیم ملی با شرایط تیم باشگاهی برای بازی کردن متفاوت است. خیلی‌ها می‌پرسند که چرا مسی برای آرژانتین مانند بارسلونا بازی نمی‌کند اما شرایط باشگاه با تیم ملی ملی تفاوت‌هایی دارد.

به جام ملت‌های آسیا برسیم. به نظر در این رقابت‌ها با بدشانسی از گردونه رقابت‌ها حذف شدیم. عراقی‌ها را در هتل محل اقامت تیم ملی می‌بینی، داغ دلت تازه نمی‌شود؟

معلوم است که این اتفاق می‌افتد. وقتی که به دیدار با عراق فکر می‌کنم، همیشه ناراحت می‌شوم. جام ملت‌های آسیا هم حیف شد، چون تیم ملی در این رقابت‌ها نیز خوب کار کرد. این همه جنگیدیم تا در گروه اول شویم و بعد این طور بازی را از ما بگیرند یا ... در هر صورت شانس بزرگی داشتیم تا بتوانیم قهرمان آسیا بشویم به همین خاطر فکر می‌کنم بازیکنانی مانند تیموریان یا نکونام که چند سال در تیم ملی بودند از این اتفاق ناراحت شدند چون واقعا شانس زیادی برای قهرمانی آسیا داشتیم.

اگر پولادی اخراج نمی‌شد، شاید ایران به راحتی به نیمه نهایی صعود می‌کرد؟

اگر آن کارت قرمز را نمی‌گرفتیم چون در ده دقیقه اول به گل رسیده بودیم به راحتی با دو سه گل عراق را شکست می‌دادیم. تیم ملی در این دیدار روند خیلی خوبی داشت اما فوتبال همین است و این اتفاق افتاده و نباید خیلی به گذشته‌ها فکر کرد و باید از این پس دیگر نگاهمان به آینده باشد.

خیلی سریع اتفاقات امسال را هم مرور بکنیم تا برسیم به اردوی تیم ملی. ابتدای امسال دو دیدار تدارکاتی بزرگ را انجام دادیم که در یکی از آنها موفق شدیم قهرمان کوپا آمریکا را شکست دهیم و در دیدار با سوئد هم مغلوب سوپر زلاتان شدیم. در مورد این دو بازی برایمان صحبت کن.

از بازی مقابل شیلی واقعا لذت بردیم چون بازیکنان حرفه‌ای در این تیم بودند که در بهترین‌ لیگ‌های دنیا بازی می‌کنند و ما توانستیم این بازی را از آنها ببریم.

 فکر می‌کردی شیلی قهرمان کوپا آمریکا شود؟

از کیفیت بازیکنان این تیم می‌شد این موضوع را پیش بینی کرد. تیم‌های مثل آرژانتین و برزیل را می‌توان همیشه یک پای فینال دانست اما شیلی هم چندین سال است که قدرتمند شده و چون میزبان این رقابت‌ها نیز بود فکر می‌کردم به موفقیت برسد. البته اینکه قهرمان شود، خیر اما پیش بینی می‌کردم تا نیمه نهایی و یا فینال صعود کند.

 تقابل با زلاتان در دیدار با سوئد چطور بود.

همیشه آدم لذت می‌برد که با ستاره‌هایی مثل مسی یا زلاتان بازی کند اما در بازی دیگر آن طور که باید به ویژگی‌های این بازیکنان دقت نمی‌شود با این حال کیفیت این دسته از بازیکنان همیشه چه وقتی مقابلش بازی می‌کنی و چه وقتی از بیرون آن را تماشا می‌کنی به طور کامل مشخص است. حداقل سطح بازی‌های آنها نشان می‌دهد که بی‌جهت سوپراستار نیستند.

قبول داری برگزاری مسابقات تدارکاتی با تیم‌های بزرگ کمک زیادی به تیم ملی می‌کند؟

درست است. اگر بتوانیم دیدارهای تدراکاتی بیشتری مثل دیدار با سوئد یا شیلی انجام دهیم، می‌تواند کمک زیادی به تیم ملی بکند.

 برای دور اول مقدماتی جام جهانی به خاطر مصدومیت به اردوی تیم ملی دعوت نشدی. البته چون این مصدومیت خیلی رسانه‌ای نشد، شایعاتی به وجود آمده بود مبنی بر اینکه کادرفنی تیم ملی به دلایل دیگری تو را به اردو دعوت نکرده است.

واقعا مصدوم بودم و نمی‌دانم این شایعات از کجا آمده بود. البته می‌دانم چرا این صحبت‌ها به وجود آمده است. مردم فکر می‌کنند که چون از انگلیس به قطر آمده‌‌ام افت کرده‌‌ام؛ هر دفعه‌ای هم که اتفاقی بیافتد مثل دور قبل که مصدوم شدم و نتوانستم به اردو بیایم، باز هم آن را به این موضوع و رفتنم به قطر ربط می‌دهند. این موضوع اصلا صحت ندارد و من فقط می‌توانم به این صحبت‌ها بخندم. من همان فوتبالی را بازی می‌کنم که در گذشته بازی می‌کردم.

 

 البته دو بازی ملی را مقابل ازبکستان و ترکمنستان از دست دادی.

آدم هر بازی را برای تیم ملی از دست بدهد، ناراحت کننده است. مگر یک بازیکن چند سال می‌تواند برای تیم ملی بازی کند. من سعی می‌کنم در همه بازی‌ها باشم اما وقتی مصدوم می‌شوی، دیگر چه کاری را می‌توان انجام داد؟ بازیکن باید از خودش مراقبت کند و مواظب زانوهایش باشد. من فوتبال را با پاهایم بازی می‌کنم و باید مراقب باشم تا اتفاقی رخ ندهد. من همیشه برای تیم ملی جانم را هم می‌دهم اما وقتی دکتر اجازه ندهد بازی کنم، دیگر چاره‌ای جز استراحت باقی نمی‌ماند. اینکه رسانه‌ها چه چیزی می‌نویسند دیگر خودشان باید در مورد آن توضیح دهند.

بعد از اردوی نوروزی اروپایی تیم ملی، انتقادات بی‌سابقه‌ای از شرایط تیم ملی داشتی و گفتی این شرایط در شأن و شخصیت تیم ملی نیست. فکر می‌کنی پس از این مصاحبه اوضاع درست شد؟

ان‌شالله. امیدوارم بهتر هم بشود. من انتقاداتم را مطرح کرده و پشت آنها هم هستم اما امیدوارم در ادامه شرایط بهتر هم بشود. ما نیز هستیم و شرایط را خواهیم دید.

 کی‌روش معتقد است که برخی اجازه نمی‌دهند تا او به درستی برنامه‌هایش را برای تیم ملی عملی کند. انتقادهای کی‌روش را قبول داری.

کی‌روش برای کار کردن در تیم ملی راحت نیست. از روزی که به تیم ملی آمدم، کی‌روش همیشه به دنبال شرایط حرفه‌ای و امکانات مناسب برای تمرینات منظم و حرفه‌ای بازیکنان بوده است و یا پاداش در خور و شأن تیم ملی به بازیکنان داده شود. از روزی که آمده‌ام کی‌روش شرایط خوب را همیشه برای بازیکنان خواسته است و آمده است تا به تیم ملی و بازیکنان و جوانانی که در این تیم هستند کمک کند.

 یعنی به او حق می‌دهی؟

3-4 سال است با کی‌روش کار می‌کنم و همین طور است.

هنوز هم شرایط گذشته بر تیم ملی حاکم است؟

در اردوی قبلی نبودم و پس از چند ماه به اردوی تیم ملی بازگشته‌ام و به همین دلیل می‌گویم ان‌شالله شرایط بهتر شود تا این جوانانی که برای اولین بار به تیم ملی آمده‌اند حداقل در شرایط حرفه‌ای تمرین کنند.

 در مورد جوانگرایی در تیم ملی صحبت می‌کنی؟

اقدام خوبی صورت گرفته و معتقدم که برای تیم ملی هم خیلی خوب است اگر به بازیکنان جوان بهتر رسیدگی شود.

 در چند جلسه تمرینی اخیر تیم ملی به خوبی مشخص و مشهود است که آمادگی بالایی داری و به دوران اوج خود بازگشته‌ای.

در جام ملت‌های آسیا هم دوران خوبی را سپری کردم. الان هم از اردوی العربی می‌آیم و با این تیم قطری اردوی خوبی را در ایتالیا و آلمان سپری کردم و با زولا که به تازگی سرمربی العربی شده است تمرینات دشواری را پشت سر گذاشتیم. امیدوارم شرایطم را حفظ کنم و بتوانم با شرایطی که به آن اشاره کردید به تیم ملی کمک کنم.

 فکر می‌کنی این بار هم به جام جهانی صعود کنیم. چقدر به رسیدن به روسیه امیدوار هستی؟

همیشه امیدوار هستم اما نباید تیم‌های مقابل را هم دست کم گرفت. به طور مثال خود من تا به حال اسم گوام را نشنیده بودم.

 رکورد پرگل‌ترین برد تیم ملی مقابل همین گوام است.

شنیده‌ام اما کی‌روش هم گفته که این موضوع برای خیلی وقت پیش است. شرایط فوتبال متفاوت شده است و به آن صورت تیم کوچک و ضعیف وجود ندارد. همه می‌توانند بدوند و همه می‌توانند بجنگند. فکر می‌کنم گوام هم حریف دست و پا بسته‌ای برای ما نباشد و ما اگر بتوانیم همین طور که الان تمرین می‌کنیم در زمین نیز همین شرایط را پیاده کنیم، ان‌شالله با کمک هواداران با دست پر از زمین خارج شویم.

به فوتبال قطر برسیم. با وجود افرادی مانند ژاوی در تیم ملی السد یا مربی مثل زولا روز به روز به جذابیت‌های فوتبال قطر افزوده می‌شود.

درست است. فکر می‌کنم با آمدن ژاوی به قطر سطح لیگ این کشور افزایش پیدا کرده و به نسبت سال قبل نیز بالاتر خواهد رفت. چندین بازیکن حرفه‌ای و جدید نیز به لیگ قطر آمده‌اند و شرایط لیگ این کشور سال به سال بهتر هم خواهد شد. قطری‌ها برای جام جهانی 2022 سرمایه‌گذاری را آغاز کرده و سعی می‌کنند با آوردن بازیکنانی مانند ژاوی، شرایط فوتبال حرفه‌ای را در کشور خود فراهم کنند.

 گویا چند برزیلی نیز به تابعیت قطر در آمده‌اند.

بازیکنانی مانند تاباتا الان برای قطر بازی می‌کنند. برای قطری‌ها خیلی مهم است که بتوانند به جام جهانی 2018 روسیه صعود کنند تا با تجربه حضور در یک جام جهانی، بتوانند یک جام جهانی دیگر را میزبانی کنند. با این شرایط که در قطر حاکم است، تیم ملی این کشور نیز هر روز قوی‌تر خواهد شد.البته اگر تا آن روز جام جهانی را از این کشور نگیرند.

در این مورد فیفا باید تصمیم‌گیری کند.

 در قطر به این شایعات توجهی می‌‌کنند؟

اصلا به این صحبت‌ها فکر نمی‌کنند و قطری‌ها همچنان شرایط را برای برگزاری جام جهانی 2022 از هر لحاظ مثل آماده‌سازی زیرساخت‌ها و احداث ورزشگاه‌های جدید، آماده می‌کنند. آنها همچنان در حال ساخت و ساز هستند و برای برگزاری جام جهانی آماده هستند.

 فکر کنم از حالا برای تقابل با ژاوی در دیدار العربی - السد لحظه‌شماری می‌کنی؟

معلوم است که آدم لذت می‌برد از اینکه در مقابل بازیکنی مثل ژاوی باز کند. اگر این موضوع را منکر شوم، حقیقت را نگفته‌ام. من هم خوشحال می‌شوم از اینکه روبروی بازیکنی مانند ژاوی بازی کنم.

 

در مورد کار جیان فرانکو زولا، سرمربی جدید العربی صحبت می‌کنی؟

زمانی که شنیدم زولا سرمربی العربی شده است، خیلی خوشحال شدم.

نظر زولا در خصوص تو چیست؟

صحبت‌های زیادی را با هم کرده‌ایم. او انتظار زیادی از من دارد و به من بارها گفته است که از من و 3 بازیکن حرفه‌ای دیگر العربی روی موفقیت‌های این تیم حساب ویژه‌ای باز کرده است. زولا در انگلیس کار کرده و بازی من را در انگلیس دیده است و بارها توقعات و انتظاراتش از من را به واسطه مشاهداتی که داشته، اعلام کرده است و حتی گفته که به قطر برای مقام هفتمی یا هشتمی نیامده است.

کار با این مربی ایتالیایی چطور است؟

کار با زولا اصلا آسان نیست و اتفاقا بسیار هم دشوار است. در اردویی که برگزار شد، این مربی فشار زیادی را در تمرینات به بازیکنان آورد. امیدوارم امسال بتوانیم رتبه بهتری را در لیگ ستارگان قطر به دست بیاوریم.

 گفته بودی به قطر نیامده‌ام تا هفتم یا هشتم شوم. برای امسال چه رتبه‌ای را برای العربی پیش بینی می‌کنی؟

سعی ‌می‌کنیم که رتبه بهتری را به دست بیاوریم. هرچند که السد، لخویا و الجیش از تیم‌های قدرتمند قطر هستند اما سال گذشته هم تیم‌های بسیار کوچک توانستند این تیم را شکست دهند. اگر در فوتبال قطر، تیم‌ها بتوانند در فاز دفاعی خوب کار کند، بسیار اهمیت خواهد داشت.

 رابطه‌ات با بازیکنان ایرانی در قطر چطور است؟

رابطه خوبی با هم داریم و همیشه از دیدن همدیگر خوشحال می‌شویم.

بر‌نامه‌ای برای بازگشت به اروپا داری؟

هنوز با العربی قرارداد دارم و امسال هم برای سال دوم با این تیم به کارم ادامه می‌دهم. در حال حاضر عضو این تیم قطری هستم و امیدوارم بهتر از سال گذشته کار کنم و بتوانیم یک موفقیت خوب را با این تیم به دست بیاوریم.

 

اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید؟

امیدوارم حمایت‌ها از تیم ملی ادامه داشته باشد. از تیم ملی ایران بزرگ‌تر و مهم‌تر چه چیزی هست. باید از این تیم حمایت کرد تا پیشرفت کرده و شرایطمان بهتر شود. باید شرایط طوری باشد که با امید به کارمان ادامه دهیم. در راه صعود به جام جهانی قرار داریم و همیشه تنهایی همه کارها سخت است و باید دست به دست هم دهیم و باید سعی کنیم تا با همدیگر به یک هدف بزرگ برسیم. فکر می‌کنم اگر این اتفاق نیافتد کار سخت خواهد شد و در آینده برای‌مان حسرت به دنبال خواهد داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.