قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: من با عبارت «آنتن فروشی» موافق نیستم، بهتر است بگوییم برنامه‌های مشارکتی، البته ما با حجم بالای این برنامه‌ها موافق نیستیم.

با عبارت «آنتن فروشی» موافق نیستم/ فقر متن مناسب و فاخر، مشکل اصلی در تولید برنامه‌های طنز
به گزارش قدس آنلاین از تبریز، سیدمحسن لطیفی  در رابطه با سطح کیفی اخبار و استفاده از شیوه سنتی خبررسانی در شبکه استانی سهند، اظهار داشت: شبکه سهند، نسبت به شبکه‌های استانی دیگر، از رتبه بالایی در بخش خبر برخوردار بوده و در مقایسه با شبکه‌های سراسری، از جهت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هزینه هنگفتی باید صرف شود تا به وضعیت مطلوب برسیم و در تلاش هستیم خبر را از حالت سنتی خارج سازیم که ان‌شاءالله در آینده، شاهد تغییرات محسوس در این زمینه خواهیم بود.

تحول‌ در بخش‌های خبری زمان‌بر است

لطیفی در خصوص بحث تعامل رسانه ملی با رسانه‌های محلی گفت: در حال حاضر تعامل با رسانه‌های محلی مطلوب است، اما بنا داریم در ادامه دیدار از مطبوعات و خبرگزاری‌ها، جلسه‌ای با حضور دوستان یاد شده، برای افزایش تعامل و استفاده از ظرفیت آنان و بررسی راهکارهای عملی این موضوع داشته باشیم، در خصوص تحول در بخش‌های خبری مرکز نیز، کارهایی آغاز شده ولی مشاهده نتایج آن زمان‌بر خواهد بود.

شبکه استانی متعلق به همه مردم استان با همه گویش‌ها و لهجه‌هاست

وی در ادامه، در رابطه با انتقادات صورت گرفته از لهجه‌های متفاوت مجریان شبکه سهند و نبود یک زبان معیار مشخص، بیان کرد: شبکه استانی متعلق به همه مردم شریف و عزیز استان با همه گویش‌ها و لهجه‌هاست و همه انتظار دارند که چهره و صدای خودشان را از صدا و سیمای استان ببینند و بشنوند، اما سعی بر این است تا زبان معیاری بر برنامه‌ها حاکم بوده و از تشتت در این زمینه خودداری شود. بر همین اساس، در زمینه انتخاب مجری به چهره، صدا، سواد رسانه‌ای، اطلاعات عمومی و علاقمندی توجه می‌شود که البته تاکنون به موفقیت خاصی در این زمینه دست نیافته‌ایم.

تولید برنامه باید بر اساس نیازهای مخاطبان تولید شود

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی، در مورد راهکارهای صدا و سیمای استان، برای جذب مخاطبان نیز افزود: برای جذب بیشتر مخاطبان، باید نیازهای آنان را احصا و بر اساس آن، برنامه تولید کرد. در این زمینه تلاش بسیاری شده و در بعضی حوزه‌ها نیز به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم، اما باید اذعان کرد که راه بسیاری در پیش داریم و تلاش بیشتری لازم است، چرا که مخاطبان ما در استان دارای سلایق خاص و دقت نظر بوده و به این مقدار راضی نیستند و قطعا افزایش بینندگان شبکه برای ما مهم و اساسی بوده و تمام تلاش‌های ما برای افزایش رضایت‌مندی مخاطب بوده اگر این مسئله حاصل نشود همانند آب در هاون کوبیدن است.

فقر متن مناسب و فاخر، مشکل اصلی در تولید برنامه‌های طنز

وی در رابطه با مسئله کمبود برنامه‌های طنز و موسیقی محلی در شبکه استانی، مشکل اصلی در تولید برنامه‌های طنز، با توجه به عدم اقناع مخاطب به دلیل افزایش سواد رسانه‌ای را فقر متن مناسب و فاخر دانست و ادامه داد: باید اذعان کنم که در حوزه موسیقی نیز تعداد خواننده‌های فاخر در استان، محدود است و تعدد دفعات حضور آنها در برنامه‌ها موجب تکرار می‌شود، دعوت از خوانندگان خارج از استان نیز مستلزم هزینه بالایی بوده و در حال حاضر امکان آن وجود ندارد، به جز مواردی مثل چند شب گذشته که آقای چنگیز حبیبیان به شکل دوستانه و افتخاری در برنامه حضور یافتند.

لطیفی در ادامه در خصوص بحث کیفی اخبار و استفاده از شیوه سنتی خبررسانی در شبکه استانی سهند، با بیان اینکه به نسبت شبکه‌های استانی دیگر، شبکه سهند از رتبه بالایی در بخش خبر برخوردار است، تصریح کرد: در مقایسه با شبکه‌های سراسری از جهت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید هزینه هنگفتی صرف شود تا به وضعیت مطلوب برسیم، در تلاش هستیم بخش خبر را از حالت سنتی خارج سازیم که ان‌شاءالله در آینده شاهد تغییرات محسوس در این زمینه خواهیم بود، البته باید یادآوری کرد که رسیدن به این مسئله، قطعا زمان‌بر خواهد بود.

تولید و پخش برنامه‌های مختلف در خصوص دریاچه ارومیه

وی با اشاره به بحث بحران آب و احیای دریاچه ارومیه در رابطه با تولیدات و برنامه‌های آتی سازمان در خصوص دریاچه ارومیه و محیط زیست، بیان کرد: تا به امروز چندین قسمت میزگرد تلویزیونی و رادیویی و چند قسمت مستند تلویزیونی فاخر و ده‌ها برنامه سیمای بامدادی و شبانه با موضوع دریاچه ارومیه تولید و پخش شده است و در حال حاضر 100 برنامه 20 دقیقه‌ای به صورت گزارشی و ترکیبی و 13 برنامه 40 دقیقه‌ای میزگرد در حال تولید است که از مهر ماه پخش آنها آغاز خواهد شد و همچنین اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل محیط زیست استان به امضا رسید و در رابطه با سمن‌ها نیز برای منافع عمومی و ملی آماده همکاری هستیم.

50 درصد بودجه صدا و سیما از محل برنامه‌های مشارکتی تامین می‌شود

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در خصوص وجود بحث آنتن فروشی مرکز برای جذب بودجه اضافه کرد: من با عبارت «آنتن فروشی» موافق نیستم، بهتر است بگوییم برنامه‌های مشارکتی، البته ما با حجم بالای این برنامه‌ها موافق نیستیم ولی در شرایطی که بیش از 50 درصد از بودجه برنامه‌سازی سازمان باید از محل جذب مشارکت تامین شود مگر چاره‌ای باقی می‌ماند؟

وی در ادامه، درباره ساخت برنامه‌هایی برای مطرح کردن مشکلات مردم و پخش مستقیم جلسات شورای شهر با بیان اینکه پخش زنده برنامه‌ها تابع ضوابط و سیاست‌های خاصی بوده و پخش زنده جلسات شورای شهر را شامل نمی‌شود، ادامه داد: در هیچ جای کشور، چنین امری اتفاق نمی‌افتد و برای مطرح کردن مشکلات مردم نیز در حال حاضر برنامه حرکت، تولید و پخش می‌شود، اما بنا داریم برنامه دیگری با محوریت به تصویر کشیدن اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد تولید و به مرحله پخش برسانیم.

در مورد حوادث تراکتور هر آنچه را که می‌دانستیم گفتیم

لطیفی در ادامه در رابطه با حوادث بازی تراکتورسازی مقابل نفت تهران، در فصل قبل لیگ برتر و مسئله اطلاع‌رسانی مناسب این حوادث، گفت: تا جایی که بنده و همکارانم واقعیت‌ها را می‌دانستیم بیان کردیم. اگر هم چیزی بیان نشده، قطعا بی‌اطلاع بوده‌ایم.

وی در رابطه با پخش زنده لیگ دسته یک، اظهار داشت: در حال حاضر، برنامه‌ریزی برای پخش زنده فوتبال لیگ برتر صورت گرفته، ولی امکانات، اجازه پخش لیگ دسته یک را به ما نمی‌دهد، اما در صورت تحقق این امر به درخواست طرفداران تیم‌های لیگ دسته یک نیز عمل خواهیم کرد.

حذف گزارشگرانی که چندین سال زحمت کشیده‌اند دور از انصاف است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی، در خصوص درخواست‌های مکرر هواداران، در خصوص غیبت هادی ساعی از گزارشگری بازی‌های تراکتورسازی خاطرنشان کرد: شکی نیست که آقای ساعی از گزارشگران توانمند شبکه سهند بوده، اما دور از انصاف است گزارشگرانی که قبل از آقای ساعی، چندین سال زحمت شبکه استانی را کشیده‌اند، حذف شوند و قطعا هیچ کسی هم این را نمی‌پسندد، اما سعی می‌کنیم از آقای ساعی با توجه به توانشان، بیشتر از دیگر عزیزان بهره‌مند شویم.

لطیفی در رابطه با مسئله انتقادپذیری خودش در مقابل انتقادها، گفت: متاسفانه زودرنج و از کوره در رو هستم و همیشه دعا می‌کنم این عادت بد را ترک کنم، شما هم دعایم کنید.

براساس گزارش فارس، استان آذربایجان‌شرقی در محدوده‌ای به وسعت 45650 کیلومتر مربع در شمال غرب کشور پهناورمان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. تبریز، مرکز استان آذربایجان‌شرقی با جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر یکی از کانون‌های جمعیتی و قطب‌های بزرگ علمی، دانشگاهی، صنعتی و تجاری کشور است.

رادیو تبریز از سال 1325 به عنوان دومین رادیو در کشور، پخش برنامه‌های خود را آغاز کرده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول شگرفی در قالب و محتوای برنامه‌ها اتفاق افتاد و این رسانه با رویکردی کاملا جدید به تبیین دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره)، آموزش، تنویر افکار عمومی و ... پرداخت. در سال 1376 شبکه استانی صدای مرکز آذربایجان شرقی افتتاح و راه‌اندازی گردید که مجموع تعهدات این رادیو به 4180 ساعت در سال 1386 رسیده است.

تلویزیون از سال 1350، با فرستنده‌ای به قدرت اولیه 100 وات که بعدها به میزان 2 کیلووات افزایش یافت، راه‌اندازی شد.

شبکه استانی سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در آبان ماه 1379 به عنوان نهمین شبکه استانی سیما افتتاح شد که در بدو تاسیس، با 4 عنوان برنامه تولیدی (کودک و نوجوان، خانواده، ورزش و جوان) شروع به فعالیت نمود که هم اکنون این تعداد به بیش از 70 عنوان برنامه و ویژه‌برنامه افزایش یافته است.

 

گفت‌وگو از پویا خوش پیمان و علی سلیمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.