فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - سالهای طولانی است فناوری با زندگی بشر عجین شده، به طوری که دامنه آن از پیش از تولد تا آخرین نفسها در دنیا را شامل می‌شود.

مرده شوی مکانیزه  به خبرنگاران  ربطی ندارد !

تنها مراسم بدرقه اموات به دیار باقی بود که از حضور فناوری در آن خبری نبود و مردگان به مدد دستان گرم غسالهای مرد و زن کم کم خود را آماده خروج از دنیای فانی و حضور در دیار ابدی می‌کردند، اما این چرخه نیز  از حضور فناوری در امان نمانده است.

* نخستین خبر

درست دیماه سال 89 بود که خبر شست‌وشوی مکانیزه اموات در مشهد پیچید آن هم برای اولین بار در ایران و البته با این خبر عجیب و غریب ذهن مردم درگیر شد که چگونه قرار است کار تغسیل اموات با ماشین بی روح انجام شود.

در همان زمان  معاون اجرایی وقت سازمان فردوسهای شهرداری مشهد در باره دلیل حضور این میهمان ناخوانده گفت: این شهر پس از تهران از بیشترین آمار مرگ و میر برخوردار است، به همین دلیل ساخت دستگاهی مناسب برای شست‌وشوی اموات از مدتها پیش در دستور کار قرار گرفته بود، بنابراین پس از کسب نظر مراجع، این پروژه در قالب یک طرح پژوهشی در دانشگاه فردوسی مشهد مورد پیگیری قرار گرفت و اکنون دستگاه غسال آماده بهره‌برداری است که  در مرحله اول قرار است روزانه 6 تا 7 میت عادی مذکر در این دستگاه شست‌وشو داده شود.

براساس گفته معاون اجرایی سازمان فردوسهای شهرداری مشهد، اپراتور و دو ناظر شرعی بر عملیات شست‌وشوی هر میت که 20 دقیقه طول خواهد کشید، نظارت دارند و نکته مهمتر اینکه با نظر خواهی از علما، استفاده از این دستگاه مشکل شرعی ندارد بلکه با استفاده از این فناوری، میت ضربه یا تکان نخواهد خورد و دستگاه به صورت گردشی جسد را خواهد شست.

پس از این در 13 فروردین ماه سال 90 نیز مدیرعامل وقت سازمان فردوسهای شهرداری مشهد کار را تمام کرد و گفته بود: از این پس، شست‌وشوی اموات به ‌صورت دستی انجام نمی‌شود و همه اموات مشهدی با دستگاه مکانیزه غسل داده خواهند شد.

شاهچراغی اضافه کرده بود: تمامی مراحل برای آغاز شست‌وشوی مکانیزه اموات طی شده و هم اکنون ساختمان ویژه آن در مجاورت سردخانه بهشت‌رضا آماده بهره برداری است.

* اندر مزایای شست‌وشوی مکانیزه اموات

وی کاهش مخاطرات و آلودگی‌های بهداشتی، حفظ کرامت میت و کاهش قابل توجه مصرف آب را از مزایای دستگاه شست‌وشوی مکانیزه اموات ذکر کرد و اظهار داشته بود: شست‌وشوی مکانیزه اموات در مرحله اول با یک دستگاه شروع و پس از آن، دستگاه دیگری نیز آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرده بود: برای اجرای این پروژه که با همکاری دانشگاه فردوسی آغاز شده، تمامی تمهیدات لازم برای اجرای مناسب اعمال تغسیل و کفن با استفاده از نظر مراجع دیده شده است و اين دستگاه امکان آماده سازي همزمان دو ميت و افزايش شمار شست‌و‌شو در ساعت تا دو برابر را دارا است و در شرايط معمول تا 10 ميت را در ساعت غسل مي‌دهد.

* رونمایی از دستگاه پر هیبت مرده شوی

سرانجام 23 فروردین ماه سال 90 از دستگاه پر هیبت مرده شوی مکانیزه در بهشت رضا(ع) رونمایی شد، دستگاهی که قرار بود برای دقایقی همدم اموات در امر شست‌وشو و تغسیل باشد. چه کسی می‌داند، شاید طی همان مراحل شست‌وشوی مرده  این دستگاه به جای غسالهای قبلی شنونده حرفها و ناله و التماسهای اموات باشد تا کمی دیرتر کار او به پایان برسد.

در حالی که طبق گفته مدیرعامل وقت  سازمان فردوسها قرار بود دیگر از شست‌وشوی دستی اموات خبری نباشد و همه مرده‌ها غیر از موارد خاص از جمله اموات سوخته با دستگاه مکانیزه تغسیل و کفن شوند، اما در عمل چنین وعده‌ای محقق نشد، البته درخصوص دلایل آن حرف و حدیثهایی از جمله داشتن نقص فنی و خراب بودن این ماشین مطرح شد.

به هر حال بر آن شدیم برای آگاهی از آخرین وضعیت خدمات دهی این فناوری روزکه با هدف ارایه خدمت به اموات گرامی ساخته شد گفت‌وگویی با مدیر عامل سازمان فردوسهای مشهد انجام شود.

* دستگاه شست‌وشوی اموات مهمان پارک علم و فناوری!

اما گویا پیگیری و اطلاع رسانی در این حوزه چندان هم به مذاق مدیرعامل سازمان فردوسهای مشهد خوش نیامد.

کریمدادی در خصوص وضعیت سرویس‌دهی این دستگاه به اموات اظهار داشت: هم اکنون از دستگاه مکانیزه شست‌وشوی اموات استفاده نمی‌شود و در پارک علم و فناوری در حال بازسازی قرار دارد.

وی در خصوص اینکه آیا دستگاه مشکلی دارد، گفت: این دستگاه مشکل داشته و قرار است به روز رسانی شود، ضمن اینکه کاربرد آن فقط برای شرایط بحران است.

* عدم کارایی دستگاه

وی در این باره  که اما طبق وعده  مسؤولان، شست‌وشوی همه اموات به دلایلی مانند کاهش مخاطرات و آلودگی‌های بهداشتی به وسیله این دستگاه انجام می‌شود و دیگر از شست‌وشوی دستی خبری نخواهد بود، گفت: این دستگاه فقط برای شرایط بحران ساخته شده است، ضمن اینکه این موضوع چه ربطی به مجموعه خبر و خبرنگاری دارد!

وی دوباره با تأکید بر اینکه این بحث چه ارتباطی با مجموعه خبر دارد، گفت: این دستگاه هیچ کارایی ندارد و در 15 ماه مدت مدیرعاملی من تاکنون حتی یک مرده هم با این دستگاه تغسیل داده نشده است.

وی اضافه کرد:این دستگاه کنار گذاشته شده است تا در شرایط بحران برای تسریع در تغسیل اموات از آن استفاده شود و هیچ موضوعیت دیگری ندارد.

لازم به ذکر است پاسخهای توأم با عصبانیت مدیرعامل بهشت رضا اجازه نداد پرسشهای دیگری از جمله هزینه ساخت و راه‌اندازی این دستگاه، شائبه چینی بودن آن، تاریخ اتمام بازسازی و سرانجام احداث دستگاه دوم شست‌وشوی اموات وعده داده شده قبلی مطرح شود.

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این گزارش به شماره 300072305 پیامک کنید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.