مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد احتمال سرماخوردگی در افرادی که خواب کافی ندارند، چهار برابر بیشتر است.

کم خوابی احتمال سرماخوردگی را چهار برابر می کند

 به گزارش  ایرنا از رویترز، این مطالعه که با بررسی الگوی خواب و سلامت 164 داوطلب صورت گرفته، نشان می دهد خواب نامنظم و ناکافی با افزایش احتمال سرماخوردگی مرتبط است.

داوطلبان در ابتدا پرسشنامه ای مربوط به عواملی مانند مصرف دخانیات، سطح استرس و خلق و خو تکمیل کردند، سپس از آنان خواسته شد به مدت یک هفته در هتلی اقامت داشته باشند تا الگوی خواب آنان به طور منظم بررسی شود. سپس مخاط بینی این داوطلبان در تمام دوران آزمایش جمع آوری و آزمایش می شد.
نتایج نشان داد احتمال سرماخوردگی در افرادی که کمتر از شش ساعت خوابیدند، نسبت به داوطلبانی که بیش از هفت ساعت خوابیدند، چهار برابر بیشتر است.
در ادامه آمده است احتمال سرماخوردگی در افرادی که کمتر از پنج ساعت می خوابند، 4.5 برابر است. این آمار کاملا مستقل از نژاد، سن، سطح ایمنی بدن، میزان استرس و مصرف دخانیات است.
بر اساس یک نظر سنجی در سال 2013 میلادی توسط بنیاد ملی خواب، از هر پنج آمریکایی، یک نفر کمتر از 6 ساعات در شبانه روز می خوابد.
مطالعات محققان در نووسیبیرسک روسیه در سال 2013 نشان می دهد که کم خوابی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر و سکته مغزی را چهار برابر افزایش می دهد؛ در عوض خواب کافی سیستم پاک سازی مغز را تقویت می کند و تعداد سلول های مغز را افزایش می دهد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Sleep منتشر شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.