قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: وهابیت که مدعی اسلام ناب است! به فیلم «محمد رسول الله (ص)» غرض ورزانه می نگرد نه به دیده کار مشترکی که توسط یک مسلمان ساخته شده و می تواند به نمایندگی از جهان اسلام، جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

چرایی جبهه گیری وهابیت و تکفیری ها در مقابل فیلم "محمد رسول الله (ص)"

به گزارش قدس آنلاین، هنوز یک هفته از آغاز اکران فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» ساخته فاخر مجید مجیدی، کارگردان صاحب نام و صاحب سبک ایرانی نگذشته که وهابیت همچون همیشه مقابل حق گویی و زبان اثرگذار شیعه در تبیین واقعیات دین صف آرایی کرده است. البته کارشکنی و بهانه تراشی آنها تاثیری نداشته و در کنار فروش چندصد میلیونی این اثر، رایزنی ها برای اکران جهانی آن نیز ادامه دارد. از این رو و به منظور بررسی چرایی مخالفت وهابیت و تکفیری ها با این اثر وحدت بخش با حجت الاسلام والمسلمین حبیب عباسی، کارشناس و مدیر بخش پاسخ به شبهات شبکه جهانی ولایت و مدیر بخش علمی موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 

چه مبانی فکری ای پشت پرده تحریم فیلم محمد رسول الله (ص) از سوی وهابیت و گروه های تکفیری وجود دارد که تماشای این اثر فاخر را حرام اعلام کرده اند؟

وهابیت در شبکه های خود و نیز فضایی که کار می کنند همواره ایران و شیعیان را مخالف و خارج از اسلام و مقابل پیامبر اکرم (ص) معرفی کرده اند و معتقدند شیعه ارزش و احترامی برای رسول خدا (ص) قائل نیستند بلکه برای آنها امیرمومنان علی (ع) شخص نخست اسلام است و این دیدگاه را میان عوام خود جا انداخته اند.

اما این فیلم با زبان هنر دیدگاهی زیبا را به مردم دنیا عرضه می کند و مردم اعم از مسلمانان اهل سنت و غیرمسلمانان از زاویه دید یک شیعه ایرانی، پیامبر (ص) را می بینند و این برای وهابیت بشدت خطرناک است چون هم از طرفی این مطلب را ثابت می کند که عشق به پیامبر (ص) در شیعه تبلور دارد و به آن حضرت (ص) ارادت دارند و اینچنین به شبهات وهابیت پاسخ می دهد و هم پیامبر (ص) را از زاویه نگاه یک شیعه، معرفی می کند.

به عنوان مثال در این فیلم حضرت ابوطالب مسلمان معرفی شده اند در حالی که وهابیون کوشیده اند ایشان به عنوان پدر امیرمومنان علی (ع) را  غیرمسلمان معرفی کنند تا جایی که حتی ادعا می کنند که ایشان کافر از دنیا رفته اند!

یا در پایان فیلم، بدون کلام و با کنایه ای غیرمستقیم به ماجرای غدیر اشاره می شود که همه اینها آنها را نسبت به اثرگذاری این فیلم نگران می کند.

 

نگرانی اصلی آنها چیست و از چه باب چنین نگران هستند؟

باید توجه داشت که وهابیت خود را داعیه دار دفاع از پیامبر (ص) و محبت ایشان می داند اما در مقابل اهانت هایی که در قالب کاریکاتور و ... به ساحت مقدس نبوی شد هیچ کار جدی ای انجام ندادند و برای ساخت آثار دیگری هزینه کردند!

اما در فیلم محمد رسول الله (ص) هزینه سنگینی شده تا پیامبر اکرم (ص) به عنوان شخصیت نخست جهان اسلام و نیز رافت و مکارم اخلاق ایشان به جهانیان نمایش داده شود و این برای آنها مشکل ساز است.

در حالی که وهابیت و تکفیری ها در پی آن هستند پیامبری را ترسیم کنند که در اوج خشونت است و با کشت و کشتارها و بی رحمی های داعش جور در می آید و هماهنگ است اما ساخته مجید مجیدی یعنی «محمد رسول الله (ص)» دست آنها را رو کرده و خلاف سیاه نمایی های آنها را اثبات می کند.

پس طبیعی است که وهابیت و جریان های تکفیری نگران و عصبانی شوند و به مخالفت و مقابله برخیزند؛ متاسفانه در این میان عده ای هم ندانسته در بازی رسانه آنها وارد شده اند.

 

دست آویز و بهانه آنها برای مبارزه با اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» چیست؟

از فضاسازی های آنها این است که در این فیلم چهره پیامبر (ص) نشان داده شده است، در حالی که اصلا چنین اتفاقی در این فیلم نیفتاده و زاویه دوربین به هیچ وجه چهره نبی مکرم اسلام (ص) را نمایش نمی دهد.

ضمن اینکه چهره پیامبر (ص) در هنگام نوزادی و کودکی که هنوز به رسالت مبعوث نشده بودند، نشان داده می شود.

باید توجه داشت اینها همه بهانه تراشی است چراکه نگران اند با استفاده از زبان هنر، اسلام با روایت شیعی تبلیغ شود و اذهان جهان را به خود جلب و جذب کند.

آنها سالانه میلیون ها دلار هزینه می کنند برای اینکه مردم را جذب خود کنند حال ممکن است با این ساخته شیعی مردم با تفکر شیعه و هنر سینمای ایران همراه شوند.

وهابیت که مدعی اسلام ناب است به فیلم «محمد رسول الله (ص)» به دیده کار مشترکی که توسط یک مسلمان ساخته شده و می تواند به نمایندگی از جهان اسلام، جهان را تحت تاثیر قرار دهد، نمی نگرند بلکه با نگاهی غرض ورزانه و متعصب می گویند چرا چنین کاری توسط شیعه انجام شده و توانسته استقبال جهان را در پی داشته باشد؟!، لذا با آن مقابله و مبارزه می کنند.

 

آیا فیلم «محمد رسول الله (ص)» از قابلیت مبارزه با جریان اسلام هراسی و اسلام ستیزی که می کوشد چهره رافت اسلام را زیر سوال ببرد، برخوردار است؟

قطعا اینطور است وقتی که آنها تلاش می کنند که نشان دهند داعش نماینده اسلام است و نه تنها بزرگسالانشان بلکه حتی کودکان داعش نیز مروج خشونت هستند در حالی که در این فیلم که کودکی و نوجوانی حضرت رسول (ص) نمایش داده شده می بینیم ایشان حتی در سنین پایین نیز برخوردار از مکارم اخلاقی بوده اند؛ پس تصویری که داعش و دیگر گروه های تکفیری می کوشند از اسلام نمایش دهند کاملا معارض است با آنچه که اسلام حقیقی و پیامبر (ص) معرفی کرده اند.

باید پرسید چرا شما مدعیان اسلام ناب، مانند پیامبر (ص) با این سطح از رافت و عطوفت حتی در سنین کودکی نیستید و کودکانتان را به قتل و کشتار و جنایت تشویق و تحریک می کنید؟!!

و اینها همه نیست مگر به دلیل قرائت جعلی وهابیت و تکفیری ها از اسلام و سیره نبوی که فیلم «محمد رسول الله (ص)» این جعلی بودن را نشان داده و ثابت می کند.

 

اکران جهانی «محمد رسول الله (ص)» در جذب و همراهی مردم دنیا با اسلام ناب و سیره حقیقی پیامبر اکرم (ص) چه تاثیری دارد؟

اسلام هراسی دو بال دارد یکی جریان های تکفیری همچون داعش که به عنوان خط مقدم و زمینه ساز و فضاساز جریان اسلام ستیزی و اسلام هراسی بوده اند و دشمنان هر گاه خواسته اند شاهدی برای ادعاهای خود بیاورند به آنها استناد کرده و می گویند اسلام این است و چنین می کند!

اما بازوی دیگر اسلام هراسی، جریان های اسلام ستیزِ غربی و غیرمسلمان اند که با همراهی تکفیری ها پازل اسلام هراسی را تکمیل می کنند.

اما این فیلم قرائت دیگری را بیان کرده و با زبان هنر با اسلام ستیزی مبارزه کرده و می کوشد تصاویر ذهنی مردم را تغییر دهد به طوری که بینندگان آن به ویژه غیرمسلمان ها با شخصیت واقعی پیامبر (ص) به ویژه قبل از بعثت (تا موضع گیری نشود)، انس یافته و حس رافت نبوی به آنها منتقل می شود و این بهترین و بزرگترین مبارزه است.

باید توجه داشت بیشترین بُعد اسلام هراسی و اسلام ستیزی به ویژه در مقابله با شخص پیامبر (ص) از طریق رسانه ها رخ داده همچون چاپ و نشر کاریکاتور یا ساخت فیلم و ... پس ما برای مقابله باید از همین روش استفاده کنیم و این تاکید ائمه (ع) نیز است که در جنگ از روش دشمن برای شکست او استفاده شود.

از این رو، این اثر فاخر و ارزشمند به تناسب شیوه دشمن ساخته شده و با زبان هنر به جنگ اسلام ستیزها رفته و یک جبهه فرهنگی تشکیل داده که باید با دیدن حمایت شود و از دیگر هنرمندان نیز برای ساخت چنین آثاری حمایت شود.

شاید بتوان با هزینه و زمانی که صرف چنین اثری شد ده ها فیلم ساخت اما نمی تواند چنین بُرد و اثری داشته باشد یا شاید در یک بحث و مناظره علمی تنها تعداد معدودی را بتوان جمع کرد و رویشان اثر گذاشت اما همه برای دیدن این فیلم مشتاق هستند.

 

با توجه به توهین هایی که به ویژه در سال های اخیر به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) شده است آیا می توان با این اثر و آثار مشابه، اذهان جهان را تنویر و روشن کرد؟

این اثر مستقیما به تخریب های غرب اشاره ندارد و افراد با این ذهنیت که به تماشای اثری می نشینند که در مقام دفاع و پاسخگویی است، به سالن سینما وارد نمی شوند بلکه از روش غیرمستقیم برای بیان مسئله استفاده شده که این اثرگذاری را افزایش می دهد.

با توجه به دامنه جهانی اکران این فیلم و مذاکراتی که برای پخش آن با کمپانی های جهانی شده است می توان امید داشت با اثرگذاری بر ذهنیت ها و ورود غیرمستقیم به ضمیر افراد، اصلاح کننده باشد چراکه باطن انسان ها روشن و حق پذیر است.

البته ما به کارهای بیشتری نیاز داریم و در ابتدای راه هستیم و باید کارهای مختلف ساخته شود تا بتوان به موج اسلام ستیزی پاسخ داد.

 

موضع گیری شبکه های تلویزیونی وهابیت و گروه های تکفیری نسبت به اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» چیست؟

شبکه های عربی این کار را انجام داده اند البته نمی گویند چون قرائت شیعی است بلکه بهانه می آوردند که چهره پیامبر اکرم (ص) نمایش داده شده و اینچنین نگرانیشان را نشان می دهند، و احتمالا با شدت استقبال و ادامه پخش در روزهای آتی شاهد درگیری و ورود بیشتر آنها خواهیم بود.

رسانه های فارسی زبان آنها به دلیل ترس از تبلیغ این فیلم، فعلا سیاست سکوت را در پیش گرفته اند که مبادا عکس هدفشان رخ دهد و مردم برای تماشای این فیلم ترغیب شوند ولی قطعا در آینده نزدیک و نیمه های اکران که کار از کار بگذرد، قطعا ورود کرده و بهانه هایی همچون تحریف تاریخ و نمایش چهره پیامبر اکرم (ص) و ... را بیان می کنند.  

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.