یک مقام آگاه از پی‌گیری بی‌سر و صدای جداسازی بخش‌های صنعت و بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط اعضای دولت خبر داد.

پی‌گیری بی‌سر و صدای جداسازی وزارت صنعت از بازرگانی در دولت/ احتمال جداسازی در نیمه دوم سال
به گزارش قدس آنلاین، یک مقام آگاه در گفت‌ و گو با خبرنگار صنعت خبرگزاری فارس، اظهار داشت: موضوع جدا شدن وزارت صنعت و بازرگانی توسط اعضای دولت در حال پیگیری است و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز موافق و پیگیر این مسئله هستند.

وی با بیان اینکه حدود 70 درصد اعضای کمیسیون صنایع مجلس موافق جداسازی وزارت صنعت و بازرگانی هستند، تصریح کرد: ممکن است جداسازی بخش‌های صنعت و بازرگانی در نیمه دوم امسال عملیاتی شود و دو وزیر برای سکانداری بخش‌های صنعت و بازرگانی انتخاب شوند.

به گفته این مقام آگاه، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی‌گری وزارت بازرگانی مطرح است.

مقام معظم رهبری اخیراً در جلسه‌ای با اعضای هیأت دولت در بخش‌هایی از سخنانشان فرمودند: چهار وزارتخانه را دادند دست آقای نعمت‌زاده. واقعاً چهار وزارتخانه بود اینجا؛ صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی.

ایشان افزودند: یکی از کارهای عجیب و غریبی که برای بنده هم تا آخر معلوم نشد که چرا این کار انجام گرفت، همراه کردن وزرات بازرگانی با وزرات صنایع و معادن بود، یعنی واقعاً هنوز هم برای من حل‌ نشده است.

مقام معظم رهبری فرمودند: آن روز هم که این کار را انجام می‌دادند برای من روشن نبود که چرا دارند این کار را انجام می‌دهند، خب، مسئولین مجلس و دولت تشخیص داده بودند و انجام دادند. واقعاً کار سختی است، ما حق می‌دهیم که ایشان (وزیر صنعت) سختش باشد. لکن بالاخره باید این کار را انجام بدهد، یعنی یکی از کارهای بسیار مهم مسئله‌ مدیریت تجارت خارجی است. از این جهت که اینجا صرفاً بازار مصنوعات خارجی نباشد که بازار خودرو، بازار فلان و غیره یکسره به آنها داده شود.

در چنین شرایطی اخیراً محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت خبرگزاری فارس در مورد مباحث مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری نسبت به ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی، گفت: انتقادی از سوی رهبری در مورد ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع سابق مطرح نشد، بلکه به دلیل اینکه من گزارشی در مورد اقدامات وزارت صنعت ارایه کردم و موارد زیادی را شامل می شد، رهبری فرمودند که کار زیادی به وزارت صنعت محول شده، ما نفهمیدیم چرا این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند.‎

وی ادامه داد: در دیدار با مقام معظم رهبری وقت ما کم بود، ولی اگر وقتی باشد حتماً توضیح خواهیم داد.

وی تأکید کرد: کوچک سازی دولت و ادغام وزارتخانه ها کار درستی است و تکلیف برنامه پنجم بوده است.

وزیر صنعت با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای جداسازی وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی ندارد، افزود:ادغام وزارتخانه‌ها یک الگوی جهانی است به طوری که در سابق اتحادیه جماهیر شوروی دارای 30 وزارتخانه صنعتی مانند وزارت نساجی، وزارت اتومبیل، وزارت ماشین سازی و وزارت پتروشیمی بود ولی بعدا با یکدیگر ادغام شدند.

وی تأکید کرد: صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا نیستند و بحثی در مورد جداسازی این دو بخش مطرح نیست.

وی افزود:نمی‌توانیم چیزی در زندگی پیدا کنیم که با آن در ارتباط هستیم ولی به وزارت صنعت ارتباطی نداشته باشد، همه چیز از سیمان و پوشاک گرفته تا میکروفن با وزارت صنعت مرتبط است.

 

 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.