پژوهشگران کشوردر یک طرح پژوهشی به مطالعه و بررسی تصفیه پساب نفتی پالایشگاه تهران با استفاده از جاذب های نانو ساختار زیست سازگار پرداختند.

تصفیه پساب نفتی پالایشگاه تهران با استفاده از فناوری نانو

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران با پشتیبانی مادی ومعنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مطالعه سنتز نانو جاذب های کربنی و سیلیسی زیست سازگار به منظور تصفیه پساب نفتی پالایشگاه تهران و بهینه سازی فرآیند جذب در رآکتور ناپیوسته را انجام دادند.
دکتر افسانه شهبازی مجری این طرح گفت:در راستای توسعه فناوری های نوین جذبی در تصفیه پساب های سمی و خطرناک مانند ترکیبات آروماتیک چند حلقه ایی (PAH)، هدف اصلی این تحقیق حذف نفتالین، آسنفتالین، فنانترین از پساب پالایشگاه تهران با استفاده از جاذب های نانو ساختار زیست سازگار سیلیسی و کربنی بود.
وی ادامه داد:بیشترین ظرفیت جذب جاذبNH2-SBA-15 معادل 0.81 ، 1.34 و 1.99 میلی گرم برگرم به ترتیب برای نفتالین، آسنفتالین، فنانترین بدست آمد، در حالیکه گرافن به دلیل ساختار شیمیایی و فیزیکی، ظرفیت جذبی بین10 تا 30 برابر بیشتر از ظرفیت جذبی جاذب نانو ساختار سیلیسی نشان داد، بطوریکه بیشترین ظرفیت جذب گرافن برای نفتالین، آسنفتالین، فنانترین به ترتیب 28.1 ،28.4 و 20.9 میلی گرم برگرم بدست آمد.
شهبازی افزود: نانو جاذب های سنتز شده در این تحقیق از ظرفیت جذبی قابل توجهی برای جذب ترکیبات آروماتیک چند حلقه ایی برخوردار بوده و قابلیت بازیابی و استفاده مجدد از آن ها، بکارگیری آن ها را در سیستم تصفیه پساب از نظر اقتصادی توجیه پذیر می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.