حضرت آیت‌الله‌ العظمی نوری همدانی در نخستین روز حضور خود در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با حضور در بارگاه حکیمه خاتون(س) دخت گرامی حضرت موسی کاظم (ع) را زیارت کرد و با نثار فاتحه به روح مطهر آن بانوی بزرگوار ادای احترام کردند.

حضور آیت‌‌الله نوری‌همدانی در بارگاه حکیمه خاتون (س) دخت گرامی حضرت موسی کاظم (ع) / دعا برای عزت مسلمین و رفع گرفتاری‌های جهان اسلام
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار فارس، طبق اعلام سفیر ایران در جمهوری آذربایجان حضرت آیت‌الله‌ العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در نخستین روز حضور خود در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با حضور در بارگاه حکیمه خاتون(س) دخت گرامی حضرت موسی کاظم (ع) را زیارت کرد و با نثار فاتحه به روح مطهر آن بانوی بزرگوار ادای احترام کردند.

وی با اقامه نماز تحیت در این بارگاه نورانی برای عزت اسلام و مسلمین دعا کرده و رفع گرفتاری‌های جهان اسلام را خواستار شد.

حضرت آیت‌الله‌ العظمی نوری همدانی در این زیارت یک جلد کلام‌الله مجید نفیس، به تولیت این امامزاده (س) اهدا کرد.

شیخ‌الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت احداث بنای جدید زیارتگاه حکیمه خاتون ارائه کرد و گفت: کمونیست‌ها در زمان استیلای خود تمامی مساجد و زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان از جمله این مرقد مطهر را با خاک یکسان کرده بودند که بعد از استقلال آذربایجان از شوروی این بنای جدید توسط مرحوم حیدر علی‌اف رئیس جمهور وقت آذربایجان احداث و در اختیار عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گرفت.

 حضرت حکیمه خاتون خواهر گرامی امام رضا(ع) هنگامی که حکومت ستمگر عباسی عرصه را برای امامزادگان(ع) و منسوبین بر آنها تنگ کرده بود تصمیم به هجرت گرفت و از طریق بندر انزلی و با کشتی به باکو هجرت کرد. پس از رحلت ایشان، شاهان صفوی متولیانی برای حرم منصوب و احکامی برای آنها صادر کردند. در 9 سپتامبر 1934 به دستور استالین، حرم با دینامیت منفجر شد.

حکومت کمونیسم برای اینکه اثری از حرم مطهر باقی نماند جاده‌ای  اسفالته را بر روی حرم ساخت و در جلوی ستون وسط طاق، مجسمه استالین نصب شد. پس از فروپاشی کمونیسم، مجسمه استالین پایین کشیده شد و در سال 1994، رئیس جمهور وقت آذربایجان حیدر علی‌اف دستور بازسازی حرم بی‌بی حکیمه یا همان بی‌بی هیبت را صادر کرد.

آیت‌الله نوری همدانی همچنین با حضور در مرقد شهدای باکو به مقام شهیدان این کشور مسلمان ادای احترام کرد و با نثار فاتحه‌ای یاد و خاطره شهدای این کشور اسلامی را گرامی داشت.

حضرت آیت‌الله‌ العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی و هیئت همراه همچنین از مسجد جدیدالتاسیس حیدر نیز در باکو دیدن کردند.

وی پس از اقامه نماز تحیت در باب اهمیت ساخت مسجد در اسلام مباحثی ایراد کرد و از بانیان احداث این مسجد با شکوه تشکر کرد.

حاج صابر حسنلی متولی مسجد حیدر در این بازدید گزارشی از ویژگی‌های این مسجد بزرگ و مراحل ساخت آن ارائه کرد.

مسجد حیدر بزرگترین مسجد منطقه قفقاز بوده که با معماری اسلامی و در فضای به وسعت 20 هکتار و در مدت دو سال احداث شده که ظرفیت پذیرش بیش از پنج هزار نمازگزار را دارد.

آیت‌الله نوری همدانی به عنوان اولین مرجع تقلید جهان تشیع است که از جمهوری آذربایجان دیدن کرده است.

وی همچنین با علما و روحانیون این کشور در مسجد تازه پیر باکو نیز دیدار کرد.

حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید در جریان سفر خود به جمهوری آذربایجان همچنین با علما و روحانیون این کشور در مسجد تازه پیر باکو دیدار و از کتابخانه نسخ خطی و کتب قدیمی این مسجد بازدید کرد و در پایان بازدید متن زیر را در دفتر یادمان آن کتابخانه مرقوم نمود:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

الحمدلله برای اینجانب توفیق مسافرت به آذربایجان و دیدار با اهالی محترم این منطقه حاصل گردید و ضمنا ازاین کتابخانه هم دیدن کردم.اللهم عجل لولیک الفرج.

حسین نوری همدانی

بازدید از شهرهای تاریخی شاماخی و گنجه از برنامه‌های دیگر وی در این سفر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.