مدیرکل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: پرونده مادران باردار در مطب متخصص زنان و ماما به صورت الکترونیکی به بخش‌های دولتی وصل می‌شود.

مراقبت مادران ایرانی تا ۴۲ روز بعد از تولد فرزند

به گزارش قدس آنلاین، محمداسماعیل مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره جدیدترین برنامه‌های دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برای زنان باردار در راستای سیاست‌های جمعیتی، اظهار داشت: وزارت بهداشت درمان از زمان سیاست‌های ابلاغی، کمیته‌های مختلفی را تشکیل داد و مراکز متعددی نیز در حال جلسه و برنامه هستند مانند جهاد، مرکز آمار، سازمان امور زنان، دانشگاه‌ها، متخصصان بورد زنان، انجمن متخصصان زنان و انجمن‌های علمی؛ تا میزان باروری را طبق بند اول سیاست‌ها به بالای 2.1 در سطح جانشین‌ها برسانیم، یعنی همه شروع کردند که این کار را انجام دهند.

مطلق ادامه داد: حال اینکه قبلاً وزارت بهداشت چه می‌کرد، حرف دیگری هست ولی هم‌اکنون نگاه‌مان براساس سیاست‌های ابلاغی است و اگر کسانی که منتقد هستند و در راستای رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کنند و سیاست‌های ابلاغی را قبول دارند، ما در خدمت همه آنها هستیم؛ برای اینکه اولاً میزان باروری را به بالای 2.1 ببریم و مرگ کودکان و نوزادان و مادران باردار را کم کنیم، براین اساس رضایت‌مندی در زوجینی که باردار شدند را باید ایجاد کنیم تا مشتاق شوند و برای زایمان و بارداری بعدی اقدام کنند.

مراقبت زنان ایرانی تا 42 روز بعد از تولد فرزند

وی به برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش سزارین که از سال گذشته و به دستور وزیر بهداشت در طرح تحول سلامت انجام شده، اشاره کرد و گفت: سطح‌بندی خدمات مادر و نوزاد را شروع کردیم، یعنی خانمی که باردار می‌شود تا زمانی که فرزندش به دنیا بیاید و حتی تا 42 روز بعد از زایمان تحت کنترل و مراقبت خواهد بود، بنابراین این برنامه‌ها را در مراکز بهداشتی درمانی شروع کردیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، تصریح کرد: خواهش‌مان هم این است که همه خانم‌های باردار و زوجینی که تمایل به بارداری دارند به مراکز درمانی ما مراجعه و پرونده‌ای تشکیل دهند، زیرا به‌ زودی پرونده‌ها الکترونیک می‌شود، بنابراین برنامه این است تا خدمات تمام خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری و پایگاه‌های بهداشتی و در سال 94 تمام حاشیه شهرها، به صورت اکتیو و فعال شوند.

مطلق عنوان کرد: حتی بنا این است که ارائه خدمات مراقبت‌ها برای زنان حاشیه شهرنشین طبق برنامه تحول سلامت و براساس سیاست‌های ابلاغی صورت پذیرد تا به مادر کمتر آسیب برسد، بنابراین خدمات را خدمات اکتیو قرار دادیم، یعنی می‌رویم سراغ مادری که یک بار به مراکز ما آمده و دیگر نیامده است. همچنین مادران؛ سه ماه قبل از بارداری نیز تحت مراقبت قرار می‌گیرند، اگر بیماری خاصی داشته باشند کنترل می‌شود تا روی بارداری اثر نادرستی ایجاد نکند.

وی افزود: همه مراقبت‌ها نیز فعلاً در مراکز بهداشتی به صورت رایگان انجام می‌دهیم. بالتبع اگر این کار امسال انجام شود مراکز خصوصی هم اگر کلینیک داشته باشند باید این کار را انجام دهند. در برخی استان‌ها مثلاً در البرز، هم یک برنامه داریم که تعامل با بخش خصوصی است تا بخش خصوصی لینک شود به بخش دولتی؛ یعنی اگر در مطب مامایی یا متخصص زنانی پرونده ای برای زنان باردار تشکیل شد این لینک شود به بخش دولتی.

مطلق در ادامه عنوان کرد: ولی خواهشی که از همه زوجین داریم حتماً برای مراقبت مراجعه کنند زیرا معاینه آنان نیز رایگان انجام می‌شود. بنابراین تمام خانم‌هایی که باردار هستند قبل از بارداریشان هم در بیمارستان‌های دولتی و هم در مراکز بهداشتی درمانی مشخص کردیم که در هر شهری یک مرکزی ایجاد شود تا آموزش‌های قبل و زمان بارداری داده شود که آن ترس و نگرانی که دارند مشخص و از بین رود.

وی بیان داشت: این موارد را شروع کردیم و از حدود اسفند سال گذشته این کارها را آغاز کردیم و هم‌اکنون نیز تداوم دارد. هر کسی هم که می‌تواند در این راستا به ما کمک کند بیاید کمک کند. اینکه فقط بیایند ایراد بگیرند و منشا علمی هم نداشته باشد صحیح نیست. بیایند همراه کارشناسان ما به مراکز بهداشتی درمانی بروند تا اگر ایرادی هست برطرف شود چون همه ما از وزیر بهداشت تا معاونان و همه تابع امر ولایت هستیم، بنده هم مقلد آقا هستم و این موارد و سیاست‌های جمعیتی را مو به مو اجرا می‌کنیم. پس دیگران و نهادها بیایند کمک کنند.

مطلق تصریح کرد: شرایط کشور ما یک شرایط خاصی است، هم اکنون در جاهایی میزان باروری کلی ما به بالای 2.1 رسیده است، یعنی بند اول سیاست‌ها حل شده است، مثلاً سیستان بلوچستان و بندرعباس باروری بالایی دارند. 12 استان هم داریم که در برخی شهرهایشان میزان باروری کلی به بالای 2.1 رسیده است ولی در برخی از این مناطق مرگ مادر و کودک بیشتر است و امید به زندگی در آن شهر یا استان کمتر است، بنابراین سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مدنظرمان است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: براین اساس میزان مناطقی که باروریشان زیر 2.1 است را تلاش می‌کنیم که به بالای 2.1 برسانیم. در نتیجه یک نسخه را ممکن است در عملیات در هر استان یا حتی در شهرها و روستاهای استان متفاوت اجرا شود ولی هدف این است که اولاً امید به زندگی افزایش پیدا کند و دوم مرگ مادر کاهش پیدا کند و در نهایت مرگ نوزادان و کودکمان کاهش پیدا کند تا سالمندی جمعیت کم شود تا نیروی جوان و بالنده و شاداب را تقویت کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب الله رحیمی IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 0
    باسلام لطف کنید برنامه ریزی طوری باشد که متخصص زنان در بیمارستان شهرهای کوچک هم باشد نه این که برای یک بار مراجعه به متخصص زنان باید مسیر رفت و برگشت 185 کیلومتر را طی کنیم و مبلغ 150000تومان برای هزینه کرایه ماشین پرداخت نمائیم وخطرات جاده ها از طرف دیگر