قدس آنلاین : نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: الگوی ارتزاق مردم تربت جام و تایباد باید از کشاورزی به سمت صنعت تغییر کند.

الگوی ارتزاق مردم تربت جام باید تغییر کند

 

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام و تایباد ضمن اظهار مطلب فوق بیان داشت: هم اکنون زیرساخت های لازم برای این موضوع در حال تأمین شدن است زیرا با وجود خشکسالی های پی در پی که این شهرستان ها به وجود آمده نمی توان فعالیت کشاورزی را به خوبی ادامه داد.

وی تصریح کرد: همچنین باید در نظر داشت که الگوی کشت از محصولات کنونی که شامل هندوانه و خربزه که آب زیادی را نیاز دارند باید به سمت محصولاتی مانند زعفران یا پسته که آب کمتری نیاز دارند تغییر کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های ذاتی که در تربت جام و تایباد به لحاظ ذخایر معدنی وجود دارد بیان کرد:  22 نوع ماده معدنی در این مناطق یافت می شوند،  بهترین نوع سیلیس در این مناطق یافت می شوند همچنین در منطقه تربت جام و باخزر 12 هزار کیلومتر اکتتشاف در دست انجام است.

اسداللهی ادامه داد: همچنین برنامه هایی برای استفاده از ظرفیت هایی مانند مرز که در این شهرستان ها وجود دارد و می تواند به کاهش محرومیت در مناطق روستایی از جمله صالح آباد در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در بخش روستایی شهرستان های تربت جام و تایباد وجود دارد، بیان کرد: هم اکنون در حوزه آب روستایی در صالح آباد بیشترین مشکل را داریم و امروز برای 160 روستای تربت جام که به آنها با تانکر آب رسانی می شود برنامه هایی برای آب رسانی لوله کشی در قالب  مجتمع روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در ارتباط با موضوع بودجه زیارت برای مشهد مقدس خاطر نشان کرد: نمایندگان خراسان رضوی تأکید دارند که این بودجه در برنامه ششم نیز مانند برنامه پنجم مصوب شود تا اهرم قانونی برای دولت به وجود بیاید.

اسداللهی خاطر نشان کرد: هر ساله تعداد زیادی جمعیت وارد این استان می شوند که برای هزینه های آنها سرانه ای لحاظ نشده و از سهم بودجه مردم استان استفاده می کنند و با توجه به اینکه سهم بودجه خراسان رضوی از میززانی که باید باشد کمتر است حتما باید این وجه در برای شهر مشهد در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ رضوی را در جامعه تعمیق ببخشیم باید در بودجه های ملی این موضوع را لحاظ کنیم در همین مبنا در برنامه پنجم نیز بودجه ای برای آن مصوب شود.

نماینده مردم تربت جام و تایباد با بیان اینکه موسسات مالی و اعتباری که مثل قارچ روییده اند هیچ تاثیری در اقتصاد نداشته اند، خاطر نشان کرد: به ویژه در مناطق محروم پول های خرد مردم را جمع آوری کرده اند، به مراکز استان ها برده اند و گردش پول را از این مناطق دور کرده اند که این موضوع برعکس اهداف کلان کشور در موضوع اقتصاد است.

اسداللهی با تأکید براینکه  بانک مرکزی باید 12 سال پیش جلوی فعالیت موسسه مالی و اعتباری میزان را می گرفت  بیان کرد:  مضافا به اینکه سال های سال موسسه میزان از ترازوی قوه قضاییه استفاده کرده و برخی از حساب های واحدهای دادگستری در نیز در این موسسه بوده است و حالا در شرایط موجود دادگستری هم قبول مسئولیت نمی کند.

وی اراده قاطع را کلید حل مشکل میزان و پدیده دانست و تصریح کرد:  این وضعیت مردم را سردرگم کرده و برفضای سرمایه گذاری استان اثر منفی گذاشته و این تعطیلی و رکود جز اینکه در فضای اشتغال و جو روانی تأثیر داشته باشد ارمغان دیگری به همراه نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان خراسان رضوی همیشه چند درصد بیشتر از میانگین کشور اشتغال داشته است ، خاطرنشان کرد:  اما هم اکنون میزان اشتغال در این استان 2 درصد  از میانگین کشوری کمتر است و یکی از دلایل آن  نیز فضای حاکم بر اقتصاد و سرمایه گذاری استان است.

اسداللهی  در پی پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر شرکتشان در انتخابات پیش رو اظهار کرد: با توجه به تلاش هایی که برای منطقه کشیده و طرح هایی که دنبال کرده و به دنبال به نتیجه رسیدن کارهای  در دست اقدام بوده ام حداقل یک بار دیگر در انتخابات شرکت می کنم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.