قدس آنلاین: نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم فرهنگ رضوی را در جامعه تعمیق بخشیم باید در بودجه‌های ملی این موضوع را لحاظ کنیم.

تعمیق فرهنگ رضوی در جامعه نیازمند تخصیص بودجه‌ ملی است

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا اسداللهی  در نشستی خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: سهم بودجه استان باید حدود 8 درصد بودجه کشور باشد در سنوات گذشته بودجه استان پایه درستی نداشته و حدود 6 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: اگر شاخص‌هایی مثل جمعیت، محرومیت و وسعت برای اختصاص بودجه در نظر گرفته شوند درصد بودجه خراسان حدود 7.5 درصد بودجه کل کشور می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین هر ساله تعداد زیادی جمعیت وارد این استان می‌شوند که برای هزینه‌های آنها سرانه‌ای لحاظ نشده و از سهم بودجه مردم استان استفاده می‌کنند.

اسداللهی بیان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ رضوی را در جامعه تعمیق بخشیم باید در بودجه‌های ملی این موضوع را لحاظ کنیم در همین مبنا در برنامه پنجم نیز بودجه‌ای برای آن مصوب شود.

وی با اشاره به موضوع پدیده و میزان خاطرنشان کرد: اصل قانونی این است که موسسات مالی و اعتباری که مثل قارچ روییده‌اند هیچ تاثیری در اقتصاد نداشته‌اند و به ویژه در مناطق محروم پول مردم را جمع کرده‌اند، به مراکز استان‌ها برده‌اند و گردش پول را از این مناطق دور کرده‌اند که این موضوع برعکس اهداف کلان کشور در موضوع اقتصاد است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی بیان کرد: موسسه میزان 12 سال در حال فعالیت بوده بانک مرکزی باید جلوی این موضوع را می‌گرفت مضافا به اینکه سال‌های سال موسسه میزان از ترازوی قوه قضاییه استفاده کرده و برخی از حساب‌های واحدهای دادگستری در این موسسه بوده است و حالا در شرایط موجود دادگستری هم قبول مسئولیت نمی‌کند.

اسداللهی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی، قوه قضاییه و وزارت اقتصاد و دارایی باید تکلیف پدیده و میزان را روشن کنند تصریح کرد: باید اراده حل این مشکل را داشته باشند زیرا این وضعیت مردم را سردرگم کرده و بر فضای سرمایه گذاری استان اثر منفی گذاشته و این تعطیلی و رکود جز اینکه در فضای اشتغال و جو روانی، تأثیر داشته باشد ارمغان دیگری به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی همیشه چند درصد بیشتر از میانگین کشور  اشتغال داشته است، خاطرنشان کرد: اما هم اکنون میزان اشتغال در این استان 2 درصد از میانگین کشوری کمتر است و یکی از دلایل آن نیز فضای حاکم بر اقتصاد و سرمایه گذاری استان است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی اقتصاد تربت جام را کاملا کشاورزی دانست و بیان کرد: سهم این شهرستان و توابع آن از اشتغال صنعتی استان 1.5 درصد است و با توجه به خشکسالی‌های به وجود آمده، کاهش نزولات آسمانی و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی هم اکنون مشکلات زیادی در این حوزه به وجود آمده است.

اسداللهی اظهار داشت: زمینه کار خدماتی در تایباد و تربت جام وجود ندارد اما این موضوع در زمینه صنعت و معدن صادق نیست، 22 نوع ماده معدنی در این مناطق یافت می‌شوند، بهترین نوع سیلیس در این مناطق یافت می‌شوند همچنین در منطقه تربت جام و باخزر 12 هزار کیلومتر اکتتشاف در دست انجام است و با همین نگاه  تغییر رویکرد پروژه‌های صنعتی شروع شده است.

وی با اشاره به بحران آب در منطقه تربت جام و تایباد بیان کرد: با توجه به این موضوع هم اکنون به جد به دنبال این هستیم که الگوی کشت را تغییر دهیم و به سمت کشت‌های کم آب بر رفته و کشت‌هایی مانند پسته و زعفران در دستور کار قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با زیرساخت‌های در حال انجام برای پیشرفت بیشتر صنعت بیان کرد: پروژه راه آهن دوغارون که هم اکنون در دست ساخت قرار گرفته جزو ملزومات و زیرساخت‌های اصلی صنعت است همچنین دوبانده کردن جاده دوغارون به مشهد نیز در حال انجام است و این اقدامات در واقع برای این اساس که الگوی ارتزاق مردم از کشاورزی به سمت صنعت سوق پیدا کند.

اسداللهی  با بیان اینکه هیچ وقت در اصناف مختلف اشتغال نداشته‌ام اظهار داشت: در مورد شرکت در انتخابات باید گفت با توجه به طرح‌هایی که در منطقه دنبال کرده‌ام و اینکه به دنبال به نتیجه رسیدن کارهای در دست اقدام بوده‌ام حداقل یک بار دیگر در انتخابات شرکت می‌کنم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.