گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند که پس از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، اقتصاد کشور حال و هوای تازه‌ای به خود بگیرد و بازارها از رکود خارج شود، ...

« تحریم» نه!  توقف تولید خودروهای بی کیفیت... آری

 اما به اذعان آنها این انتظار نه تنها برآورده نشد، بلکه میزان رکود بیشتر هم شد. یکی از این بازارها، بازار خودروست که شواهد نشان می‌دهد، در حال حاضر کسادی در این بازار بیش از گذشته است و بازار همچنان مشتری ندارد. اما در این بازار بی‌رونق، چند هفته‌ای است که در فضاهای مجازی مردم به نخریدن خودرو دعوت می‌شوند.  کمپینی با عنوان «خریدن خودرو صفر ممنوع» با هدف کاهش قیمت خودروهای داخلی و افزایش کیفیت آنها که گفته می‌شود، این موضوع این روزها بر بازار تأثیر زیادی گذاشته و بازار خودرو نسبت به گذشته کسادتر شده است. در همین حال بسیاری از مسؤولان از وزیر گرفته تا خودروسازان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و افرادی را که با این کمپین همراه شده‌اند، حتی خاین معرفی کردند و خواستار متوقف شدن این کمپین شدند.

ازسوی دیگر منتقدان به صنعت خودرو نیز اظهار می‌دارند که این کمپین طولانی مدت شده و از این موقعیت عده‌ای سودجو منافعی را کسب می کنند.

 

 مافیا وارد عمل شده است

رئیس هیأت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی در تحلیل خود از کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» به تسنیم می‌گوید: این کمپین در ابتدای امر از جانب مردم و برای پیام رسانی به مسؤولان بود، ولی طولانی شدن آن سبب ورود مافیای واردات خودروهای چینی شده که به‌ضرر کشور و مردم است.

وی می‌افزاید: به‌اعتقاد بنده این اعتراض مردم فقط در حد تذکر خوب است، نه آسیب به تولید ملی کشور. اما از آن طرف مافیای واردات خودرو از تشنج بازار و اعتراض مردم به کیفیت خودروها سوء استفاده کرده و به‌دنبال منافع شخصی خود هستند.

 

 واردات خودرو توسط برخی بانکها

در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می‌کند: برخی بانکها با رانت انحصاری، خودروی چینی وارد می‌کنند.

عبدالکریم رجبی از واردات خودروهای چینی بی‌کیفیت توسط برخی بانکها و شرکتهای خصوصی با استفاده از رانتهای خاص انتقاد می‌کند و به ایلنا می‌گوید: یک سری از بانک‌ها به همراه برخی شرکتهای خصوصی با استفاده از رانت به صورت انحصاری مشغول وارد کردن خودروهای بی‌کیفیت چینی هستند و با این‌کار بازار تولید داخلی را خراب کرده‌اند، این درحالی‌است که اگر وارداتی صورت می‌گیرد، باید کالایی با کیفیت باشد.

 

 بازی خطرناک

وی در خصوص کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی می‌گوید: کمپین نخریدن خودرو صفر بازی خطرناکی است که در شبکه‌های اجتماعی ما اتفاق افتاده، این به نوعی حمایت نکردن از تولید داخلی است، در واقع این یک نوع اخلال در تولید ملی است.

وی می‌افزاید: افراد زیادی در صنعت خودروی ما مشغول به کار هستند و اگر این صنعت ضعیف شود، ممکن است ما در حوزه اشتغال دچار بحران شویم.

 

 راه چاره «توقف تولید» است

در همین حال رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز بهبود وضعیت خودروی کشور و مقابله با خودروهای بی‌کیفیت را  روش دیگری عنوان می‌کند و عقیده دارد که «توقف تولید» راه چاره است، نه «کمپین تحریم».

حمیدرضا فولادگر تصریح می‌کند: نمی‌توان تولید داخل را تحریم کرد، بلکه باید با حمایت از تولید ملی، از تولید محصولات بدون کیفیت و فروش آن در بازار جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه البته نباید هرچه خودروسازان تولید کردند، مردم بخرند و آنها تدبیری برای ارتقای تولیدات خود نداشته باشند، خاطرنشان می‌کند: این روزها بازار خودروسازی کشور در شرایط رقابتی قرار ندارد، به همین دلیل تولیدکننده تمرکز چندانی بر تولید محصولات با کیفیت ندارد. به همین منظور باید زمینه رقابت را در کشور به وجود آوریم.

 

 لزوم اصلاح ساختارها

وی  با اعلام اینکه باید سه رکن کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش در اولویت کاری شرکتهای خودروساز قرار گیرد، می‌گوید: مردم امروز از کیفیت و خدمات نامناسب شرکتهای خودروسازی گله‌مند هستند، اما نباید برای اعلام این اعتراض فقط به تحریم تولید داخل بپردازیم، بلکه باید مسؤولان با خصوصی‌سازی صنعت خودرو و اصلاح ساختارهای مالی، اداری و اقتصادی، اقدامهای لازم را برای توسعه این صنعت انجام دهند.

 

 تناسبی در بازار نیست

از سوی دیگر، حسین گروسی، نماینده مجلس اظهار می‌دارد: پایین آمدن میزان تولید خودروهای داخلی، به بالا نبودن
 بهره وری و بالا بودن قیمت تمام شده این خودروها مربوط است و این دو عامل سبب شده است که تناسب مناسبی در بازار خودرو وجود نداشته
 باشد.

وی تصریح می‌کند: خودروسازان داخلی می‌توانند با افزایش کیفیت  خودروهای داخلی و ارایه  خدمات مناسب پس از فروش، در مسیر افزایش تولید گام بردارند.

وی با اشاره به شیوه فروش خودرو با اعطای وامهای بلندمدت و ویژه به مشتریان که در دنیا مرسوم است، می‌گوید: با پیگیری این شیوه در کشور، می‌توانیم  برای افزایش میزان تولید خودروسازان داخلی، گامی مثبت برداریم و با مدیریت صحیح می‌توانیم نقدینگی موجود را در جامعه جمع‌آوری کنیم و در اختیار خودروسازان بگذاریم.

 

 با مردم راه بیاییم

وی با بیان اینکه مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی‌اند، اما به ورشکستگی کارخانه‌ها هم رضایت ندارند و بدون مدیریت، خودروسازان ما ورشکست خواهند شد، می‌افزاید: اگر با مردم راه بیاییم، بی‌تردید مردم به خرید خودروهای داخلی رو می‌آورند که البته این مهم نیازمند همکاری بانکها و دولت نیز هست .

وی اظهار می‌دارد: اگر بانکها دست از بنگاه‌داری بردارند و بهره‌های بانکی را پایین بیاورند و دولت هم کارخانجات دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند، می‌توان امیدوار بود که  صنعت خودروسازی کشور هم‌اندکی پیشرفت کند.

وی با تأکید بر اینکه خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شود، می‌گوید: هر جا کار دست دولت سپرده شود، از میزان مطلوب بودنش کاسته می‌شود .

 

 نمی‌گذاریم صنعت خودرو زمین بخورد

در همین حال قائم مقام وزیر صنعت با اعلام اینکه سیاست ما در درجه اول افزایش کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده خودروست، می‌گوید: ما هرگز درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نخواهیم کرد؛ زیرا می‌خواهیم از خودروسازان داخلی حمایت کنیم، نه آنکه آنها را زمین بزنیم. مجتبی خسروتاج به تسنیم می‌گوید: با یک برنامه‌ریزی صحیح، می‌توانیم قیمت تمام شده خودروهای داخلی را کاهش دهیم . وی با اشاره به کیفیت خودروهای تولید شده در داخل می‌افزاید: باید این موضوع به نحوی سیاستگذاری و پیگیری شود که خودروسازان در یک  فضای رقابتی به کاهش قیمتها بپردازند.

 

 تکاپو برای ماندن

وی تولید 2/1 میلیونی خودرو را رقمی قابل توجه دانست و با این حال به ضرورت تقویت فرهنگ مشتری مداری درمیان خودروسازان داخلی هم تأکید می‌کند و می‌گوید: با تقویت فرهنگ مشتری مداری در میان خودروسازان، خواهیم توانست جایگاه اصلی خودروسازان را در کشور احیا کنیم. وی با تأکید بر اینکه دولت باید به فعال شدن تقاضا در بخش خودرو کمک کند، تصریح می‌کند: به این منظور دولت اقدام به تخصیص وامهای 15 میلیونی خودرو کرده است.

 

 انتظاری برای جلب رضایت مردم

حال با به وجود آمدن چنین پیامدهایی پس از بروز کمپین نخریدن خودرو و ایجاد هراس در دل خودروسازان داخلی باید منتظر ماند و دید که آیا آنها می‌توانند رضایت مردم را جلب کنند و با این تلنگر آیا قیمت و کیفیت محصولاتشان بهبود خواهد یافت یا خیر؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    6 0
    سلام خوابید یا بیدار؟کمپین نخریدن خودرو عموما توسط افرادی شکل گرفته که تاثیری بر تقاضای خودرو ندارند مانند دانشجویان وجوانان ....در شرایط تورمی انتظارات از رشد قیمتها در آینده باعث افزایش تقاضای خودرو شد که همزمان با کاهش عرضه قیمتها افزایش شدیدی یافت.اما اکنون انتظارات کاهش قیمت برجو بازار حاکم شده که باعث کاهش تقاضا شده و در صورت عدم کاهش قیمت تقاضا افزایش نخواهد یافت.
  • احمد IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    12 0
    ما که نمیخریم. مگه نگفتید ضد انقلاب هستیم.برید به برادران انقلابی تو کشور دیگه بندازین ببینید باهاتون چکار میکنن.
  • محسن IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    11 0
    مروم تا کی باید با مسولین کنار بیان؟ چرا با رانت مبارزه نمیشه؟ اگه قرار بود کیفیت محصولات داخلی بالا بره تا حالا میرفت؟ مشکل اینکه سیستم مدیریتی حاکم بر اقتصاد کشور مبتنی بر اصول علمی نیست بلکه مبتنی بر اصول دلالیه.
  • حسن IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    11 0
    یکی از آشنایان پژوی 405 نو تحویل گرفت در چند ماه اول و کمتر 2000 کیلومتر کار آنهم با هزار منت و مشکلات فراوان و چند بار مراحعه به نمایندگی گیربکسش را عوض کردند. شاید هیچ کمپانی بی کیفیتی در دنیا نباشد که گیربکس آن 2000 کیلومتر کار نکند
  • متین IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    12 0
    تحریم خودروی صفر همچنان ادامه دارد .تا وقتی که خودروسازان دست از لجبازی بردارند و قیمتها شکسته شود.بسیار گستاخانه بجای انکه کیفیت را بالا ببرند مردم را ضد انقلاب خطاب میکنن.
  • arash IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    8 0
    ببخشیدااا ، از وقتی که ماشینم رو فروختم راضیم تا آخر عمرم بدون ماشین بمونم ولی خودروهایی که حتی افغانستان و عراق مشتری نداره سوار نشم
  • بنده خدا IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    14 0
    نامسلمونا کجای دنیا اینطور با مردم برخورد میکنن چرا اجازه رقابت نمیدین تا کی این ظلم باید بمونه تا کی مردم کشته شن تاکی سوخت بیشتر مصرف شه تاکی بایدپس رفت کنیم تاکی باید از امکانات رفاهی دور باشی چقد حمایت چقد دزدی چقد کشتار چقد اجحاف بسه نامسلمونا شما روی داعشو کم کردین خدا لعنتتون کنه
  • رضافیروزی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    11 0
    باسلام تاوقتی دولت ازخودروسازان حمایت میکنداین شرکتهانه به کیفیت فکرمیکنندونه به تعدیل قیمت واین مشکل بایدسالهاپیش حل میشد
  • مجید IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    14 0
    بالا برین پایین برید فایده نداره . ارابه های مرگ شما که به اسم خودرو و انهم در بازاری کاملاانحصاری و به اسم حمایت از تولید داخل اما به قصد چپاول ملت و تهیه پول عیش و نوش مدیران چند میلیاردی انهم به قیمت چند برابری به هیچ عنوان خریدار ندارد . اگه مرد هستین ارابه هاتون رو در بازار عادلانه عرضه کنید .ان وقت اگه تونستید خریدار پیدا کنید اونوقت منم منم کنید
  • جوادي IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    1 0
    چه قدرتي و يا چه سياستي و يا چه اراده اي وجود دارد تا توليد كنندگان خودروي وطني را وادار به ارتقاء كيفيت توليد كند ؟ اگر وجود دارد تا حالا كجا بودند . براي متنبه كردن اين فرهنگ غلط ،فقط راه حل نخريدن است .
  • محمد نوری IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    سلام ضمن عرض خسته نباشید خدمت شما عزیزان دوتا سوال برای من پیش اومده در باره نوع نوشتاری شما عزیزان اول : چرا شما هیچ گاه بصورت واقعی مطالب و اتفاقات افتاده در جامعه را بصورت واضح و صریح نمینویسید و همیشه به صورت جزی از آن نوشته و رد میشوید و هرگز باعث ایجاد رقابت در جامعه نیستید. دوم : شما همیشه صدای ملت هستید شما از جنس ملت هستید و باید صدای مردم را به گوش همه برسانید و از مردم حمایت کنید و واقعیت بنویسید ولی به شدت و به نظر جمع زیادی از خوانندگان شما شما همیشه سعی در سطحی نگاری به خواسته های ملت یا کرده یا بیشتر از دولت و کور کورانه حمایت کرده اید. پس اگر شما که وظیفه شغلیتان ایجاب میکند که از واقعیت های جامعه حمایت کنید و حرف ملت را باز گو کنید سر باز میزنید چه پیشرفتی انتظار دارید در جامعه به وجود بیایید
  • مسعود IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    با سلام چرا خودروسازان حاضر نیستند حتی برای چند دقیقه خود را بجای شهروندان قرار دهند آیا حاضر هستند نه از نظر مالی بلکه از نظر روانی و اخلاقی مثالاً مبلغ بیست و دو میلیون تومان برای یک خودرو کوچک و بی کیفیت و غیر ایمنی پرداخت کنند .لطفا فقط چند دقیقه خودتان را بجای ما قرار دهید و فکر کنید.درضمن موضوع ایمنی ،کیفیت و قدرت خرید یک موضوع سیاسی نیست که به انقلابی یا ضدانقلابی بودن مربوط باشد.