۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
کد خبر: 306903

«آنتونی ایرن» وزیر خارجه معزول انگلستان در سال ۱۳۳۶ هـ.ش وقتی پس از سقوط کابینه چرچیل (۱۹۴۵- ۱۹۴۰) به ایران سفر کرد، ...

ایران امروز، ایران قاجار نیست

 از مردم ایران به خاطر گذشته‌ها عذرها خواست و گفت؛ اقدامهای قرن نوزدهم ما را فراموش کنید. اما همین جناب وزیر در سال 1330/ 1951/ که دوباره در کابینه چرچیل وزیر خارجه انگلیس شد، سخت‌ترین طرحها را علیه جنبش ملی کردن نفت ایران به کار بست و کودتا- غائله 28 مرداد 1332 در زمان تصدی ایشان انجام شد و در کتاب خاطرات خود نوشته: آن شب پس از سقوط دولت دکتر مصدق خواب راحتی کردم. انگلستان در طول قرن 19 و 20 مقدمات انتزاع (جدایی) ایالات شرق خراسان یعنی قندهار و هرات را از خاک ایران فراهم آورد و افغانستان مستقل را ساخت تا سدی در برابر پیشروی روسیه تزاری باشد (افغانها یک سپاه 16 هزار نفری انگلیسی و مستعمراتی را در جنگ معروف جلال‌آباد نابود کردند و به انگلیسی‌ها فهماندند آنان از ایران جدا نشده‌اند که مستعمره انگلیس باشند. آنان به ایران عشق می‌ورزیدند و عشق می‌ورزند). انگیس بحرین را از ایران جدا کرده انگلیس دو سوم بلوچستان را از ایران منتزع کرد و نام بلوچستان انگلیس بر آن نهاد انگلیس حدود صد امتیاز اقتصادی از ایران عصر قاجار دریافت کرد؛ مانند رویتر، کمپانی نفت دارسی، احداث سیم تلگراف، احداث جاده از خوزستان به شمال کشور. انگلیس حدود هفتاد سال جلوی احداث راه آهن ایران را گرفت، آثار زیر خاکی بسیار گرانبها و حتی فرش بافته شده به دست شاه طهماسب در مزار شیخ صفی الدین اردبیلی را از ایران خارج کرد و به موزه‌های خود انتقال داد.

انگلستان سیل واردات خود را به ایران سرازیر کرده و تولیدات کشور را نابود کرد. در سه قرارداد 1907 و 1915 و 1919 استقلال ایران را نادیده گرفت. در جنگهای اول و سوم جهانی با روسیه تزاری و سپس اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی هماهنگی کرد و کشور ما را اشغال کردند. انگلیس بدون اجازه دولت ما سی هزار سرباز آمریکایی را در بندر شاهپور (بندر امام) پیاده کرد تا سلاحها و تانکها و هواپیماهای آمریکایی را که باید به روسیه ارسال شود مونتاژ کنند. انگلیس، رجال قاجار و پهلوی را با رشوه دادن فاسد کرد. یک هیأت حاکمه دست نشانده در ایران ایجاد کرد. انگلستان مدت پنجاه سال نفت ایران را به غارت برد و در ازای سالی 84 میلیون لیره منافع و مالیات که به خزانه انگلیس پرداخت می‌شد، سالی 16 درصد از منافع خالص را به صندوق دولت می‌ریخت که در زمان سلطنت رضاشاه آن پول یا ناپدید یا صرف خرید اسلحه شد. شرکت سهامی نفت انگلیس و ایران 48 شرکت فرعی تشکیل داد که دیناری از عواید آنها که همه از درآمدهای نفت ایران تأسیس شده بودند از جمله (بریتیش تنکرز) نصیب ایران نمی‌شد. دولت انگلیس پس از تأسیس «بی.بی.سی» و شعبه آن در دهلی نو، چه در جنگ جهانی دوم و چه در جریان ملی شدن نفت از آن که از دستورهای دولت و وزارت خارجه انگلیس پیروی می‌کند برای ترساندن و تشویق مردم ایران و تهدید آنان به اینکه ایران اشغال و سرکوب خواهد شد، استفاده کرد. انگلیس پس از کودتا - غائله 28 مرداد- سیلی از شرکتهای قلابی و کلاهبردار خود مانند جان مویم را به ایران ریخت. در قرارداد کنسرسیوم از ایران 400 میلیون دلار غرامت و 600 میلیون دلار سرقفلی واگذاری حقوق صد درصد خود به سایر رقیبان آمریکایی‌ها، هلندی‌ها، فرانسوی‌ها به صورت نفت گرفت. ایران را وارد پیمان نظامی بی‌فایده بغداد کرد که پس از کودتای عراق تبدیل به سنتو شد و دشمن شوروی و بلوک شرق را متوجه ایران کرد. میلیاردها دلار اسلحه به رژیم شاه فروخت که یکی از ژنرالهای عراقی که اکنون در آمریکاست به استادان دانشکده دفاع ملی واشنگتن گفت تانکهای چیفتین بدنه ضعیفی داشت و گلوله‌های چند تانک عراقی‌ها به محض اصابت به جلوی تانک که سپر ضعیفی داشت تانک با اتاقک و راننده و توپچی آن را از قسمت عقب تانک آتش زده به بیرون پرتاب می‌کرد.

این شمه‌ای از پیشینه روابط ایران و انگلستان بود اما امروز امیدواریم این خاطرات تلخ و تأسیس مکتبهای فاسد فراماسونری و گسترش رشوه و دو دوزه بازی به تاریخ سپرده شود. انگلیسی‌ها باید بدانند ایران عصر قاجار و ایران عصر پهلوی به تاریخ سپرده شده است. مردم ایران امروز شباهتی به مردم ادوار گذشته ندارند و بسیار هوشمند و بیدار و محتاط هستند مثلاً در کشوری که 98 درصد مردم آن مسلمانند چه نیازی است که هفته گذشته چند زن بی‌سواد جلف سبکسر نمایشنامه قره العین را که زن دیوانه‌ای بوده که شوهر و پدرشوهر و عمه شوهر خود را به دستور او کشته و وی به یک جماعت پریشان روحی سبکسر ملحق شده و حجاب از سر برداشته و در روز روشن اعلام رسیدن قیامت کرده لغو مراسم ازدواج را اعلام داشته و به لهو و لعب پرداخته و با وجود حمایت میرزا آقاخان صدراعظم نوری دولت به ناچار او را مجازات کرده است، بر صحنه بیاورند و با ادا و اطوارهای جلف، مردم مسلمان را به باد تمسخر و تحقیر بگیرند؟ اگر کشتن یک زن خطاکار بد است پس شما انگلیسی‌های متمدن چرا فقط به صرف سوءظن و حسادت ملکه الیزابت اوله ملکه ماری استوارت را به سیاستگاه برده گردن زدید؟  اگر مجازات اعدام بد است چرا شما ملت بسیار متمدن، تا سالهای حدود 1960 هر سال عده‌ای از جمله چند زن را به دار می‌آویختند راستی از جان ما چه می‌خواهید؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.