سرور هادیان: «یک ساعت آرامش»، نمایشی است که برای جغرافیایی خاص تعریف نشده است.

 شرایط برای کار تئاتر مهیاتر است

حامد امان پور قرایی متولد 1360 در مشهد و دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است.

این روزها نمایش «یک ساعت آرامش» نوشته فلوریان ولز و کارگردانی او و همسرش، سحر رضوانی، روی صحنه تئاتر سالن اصلی شهرمان است.

حامد امان پور قرایی درخصوص علت به صحنه بردن یک نمایش خارجی در گفت و گو با کافه هنر گفت: از طریق برادرم که در پاریس زندگی می‌کند، با فلوریان ولز که جوان 38 ساله‌ای است و یکی از استادان دانشگاه پاریس است، آشنا شدم. در حال حاضر او به عنوان یکی از درام نویسان جوان آینده فرانسوی مطرح است.

وی افزود: پس از اجرای این نمایش در فرانسه من و برادرم حمید آن را ترجمه کردیم و سپس خودم آن را بازنویسی کردم تا شرایط آن برای اجرا در ایران هماهنگ باشد، اگرچه به اعتقاد من، این نمایش دارای جغرافیا نیست.

این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: «یک ساعت آرامش» در گروه نیمکت توسط بازیگران تهرانی تمرین و در جشنواره تئاتر فجر سال پیش اجرا شد که با استقبال خوبی هم مواجه گردید، اما وقتی قرار شد که این نمایش در مشهد اجرا شود، بازیگرها در کارهای دیگری قرارداد داشتند و ما برای اجراهای مشهد از حضور هنرمندان خوب شهرمان استفاده کردیم.

وی درباره حضور هنرمندان شهرمان بعد از ادامه تحصیل در پایتخت یا مهاجرت آنها نیز گفت: من نیاز به یک تغییر در فضای کارم را داشتم و ادامه تحصیل هم فرصت خوبی را برایم فراهم کرد، اما به هر حال هیچ جا شهر خود فرد نمی‌شود. اگر شرایط کار در مشهد مهیا شود، ترجیح می‌دهم در مشهد کار کنم. اگر چه در حال حاضر در مشهد نسبت به گذشته شرایط برای کار تئاتر مهیاتر شده است، اما هنوز هم ناهماهنگی وجود دارد، اشتیاق به تولید تئاتر کم است، در واقع هنوز نظم برای تولید و اجرا در مشهد وجود ندارد، اما من دلم می‌خواهد رویاپردازی کنم که بزودی دغدغه همه این سالها برای اهالی هنر رفع خواهد شد و با حضور خود اهالی تئاتر در سمت مسؤولان تئاتر این شهر، باید این رویا به واقعیت تبدیل شود.

وی درباره موضوع نوع اجرای این نمایش نیز گفت: «میشل»، مرد میانسال 60 ساله‌ای است که در 30 سالگی از آهنگهای یک صفحه گرامافون خاطره دارد سالهاست و به دنبال آن صفحه گرامافون می‌گردد، حالا پس از گذشت 30 سال از آن دوران، آن صفحه را پیدا می‌کند، اما اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که نمی‌توان آن موسیقی را گوش کند!

وی افزود: در واقع روایت انسانهای قرن حاضر است که ما آدمهای امروز برای خودمان خلوتی نداریم و حتی پیدا کردن یک ساعت برای آرامش سخت شده است.

وی گفت: نمایش کمدی است و با استقبال خوب مخاطب قرار گرفته است، از موسیقی به صورت یک گروه زنده در نمایش بهره می‌بریم که جذابیت موسیقی با فضاسازی سبب شده است که مخاطب از این نمایش لذت ببرد.

نمایش «یک ساعت آرامش» از چهار تا 20 شهریور همه روز به جز شنبه‌ها ساعت 20 در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه است که در آن سروش طاهری، مانلی حسین پور، مرتضی ملتجی، امیرحسین امیرپور، محمد اسلامی و سحر رضوانی به ایفای نقش می‌پردازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.