پروین محمدی:: قدس ویژه خراسان - در هفته دولت چند طرح عمرانی، بهداشتی، درمانی و خدماتی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بهره‌برداری رسید.

 ساخت ۳ بیمارستان جدید در شرق، غرب و جنوب مشهد

با بهره‌برداری از این پروژه‌ها جمعیت زیادی را زیر پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار خواهند گرفت.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا در یک گفت و گوی اختصاصی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره جابه جایی بیمارسان قائم(عج)، ساماندهی وضعیت اورژانس مغز و اعصاب این بیمارستان، بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا(ع) و رفع مشکلات بیمارستان هاشمی نژاد پرسشهایی را مطرح کنیم و در جریان آخرین اقدامهای دانشگاه در این خصوص قرار گیریم.

*جابه‌جایی بیمارستان قائم(عج) بسادگی امکان پذیر نیست

دکتر مصطفی مهرابی بهار در پاسخ به این پرسش که سرانجام بر سر بیمارستان قائم(عج) چه خواهد آمد؟ و آیا تجاری شدن بخشی از این بیمارستان و تغییر کاربری می‌تواند مشکل این بیمارستان را حل کند؟ گفت: بحث جایگزینی بیمارستان قائم(عج) نه با تجاری شدن و نه منافع اقتصادی امکان پذیر نیست، زیرا نیاز به کار کارشناسی دارد و ما نمی‌توانیم بدون کارشناسی و سلیقه‌ای اقدام به جابه جایی این بیمارستان کنیم.

وی افزود: بیمارستانی با این تعداد بیمار بستری، چند هزار پرسنل، چند صد نفر هیأت علمی و مراجعه روزانه هزاران بیمار سرپایی و اورژانس را به این سادگی نه می‌توان جابه جا کرد و نه می‌شود تعطیل کرد. مگر اینکه جایگزین بهتری برای آن باشد و امکانات از قبل فراهم گردد.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: ما در مقابل بیماران مسؤولیت داریم و نمی‌توانیم یکباره آنها را به جای دیگری منتقل کنیم. تازه الان که جایی هم برای آنها نداریم. ما می‌توانیم تا آماده شدن یک بیمارستان مجهز دیگر با نوسازی و بهسازی بخش‌ها و ارتقای کیفیت هتلینگ می‌کنیم امکانات بهتری در این بیمارستان برای بیماران فراهم شود.

دکتر مهرابی احداث چند بیمارستان در مناطق مختلف مشهد را برای این شهر زیارتی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در نقشه آینده بهداشتی درمانی شهر یک بیمارستان در غرب، یکی در شرق، یکی جنوب و یکی در شمال شهر ایجاد خواهد شد، البته اگر زمین مناسبی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 30 هکتار زمین در منطقه شرق مشهد (بولوار طبرسی سوم) داریم و در جنوب هم شهرک دانش و سلامت در اختیار ماست که اگر بتوانیم یک بیمارستان هزار تختخوابی بسازیم بسیاری از مشکلات مشهد حل خواهد شد، زیرا بیمارستانها را باید در سطح شهر توزیع کنیم تا بیمار مجبور نباشد 10 تا 15 کیلومتر راه را طی کند تا خود را به بیمارستان قائم(عج) و... برساند. اما برای جابه جایی بیمارستان قائم(عج) نیاز به نظر کارشناسی داریم و نمی‌توانیم به نظر یک فرد به عنوان مسؤول حوزه سلامت در این موضوع مهم که برای بیماران حیاتی است، بسنده کنیم.

*سرنوشت مبهم بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا(ع)

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره زمان اتمام بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا(ع) و اینکه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: پروژه ساختمان نیمه کاره بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا(ع) برخلاف ظاهر آماده آن کمتر از 60 درصد پیشرفت داشته و برای اتمام و بهره‌برداری آن نیازمند 85 میلیارد تومان اعتبار هستیم که در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز تکمیل این پروژه در زمانی کمتر از یک سال اتفاق خواهد افتاد که در این رابطه دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پاسخ به درخواست معاون توسعه مدیریت برنامه ریزی این دانشگاه قول مساعد داده و مقرر گردیده تخصیص اعتبار مذکور به دانشگاه شتاب بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد با تأمین اعتبار لازم فرایند ساخت این پروژه با شتاب بیشتری پیگیری شود و خدمت رسانی به زائراین امام رضا(ع) ارتقا یابد، زیرا هم اکنون بیمارستان امام رضا(ع) هزار تختخوابی بوده و مسأله فرسودگی آن جدی و نیازمند توسعه است و چنانچه تأمین اعتبار در بودجه 94 صورت پذیرد تکمیل آن پیش از سال 95 محقق خواهد شد.

* از بیمارستان هاشمی نژاد چه خبر؟

دکتر مهرابی درخصوص بیمارستان هاشمی نژاد گفت: با هزینه‌ای بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون ریال 70 تخت بستری در قالب بازسازی و بهسازی بخشهای بستری جراحی مردان، داخلی و عفونی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و افزون بر آن تاکنون کار بهسازی بخشهای مغز و اعصاب، چشم، زایشگاه و ICU اعصاب این مرکز درمانی نیز به پایان رسیده است که بیش از 130 میلیون تومان از محل درآمدهای بیمارستان هزینه شده است و همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید.

*نیاز فوری هفت میلیارد تومانی برای اورژانس مغز و اعصاب

رئیس دانشگاه درباره شرایط اورژانس مغز و اعصاب بیمارستان قائم(عج) و اینکه برای بهبود وضعیت این بخش چه تدابیری اندیشیده شد، نیز گفت: ما به دنبال بهبود شرایط بخش اورژانس مغز و اعصاب بیمارستان قائم(عج) هستیم، اما هر کاری می‌کنیم به بن‌بست می‌رسد. به عنوان مثال برای جابه جایی این بخش به بیمارستان شریعتی و حتی بیمارستان ارتش برنامه ریزی و گفت و گو کردیم، اما موفق نشدیم. با بیمارستان ارتش گفت و گو و مذاکره کردیم و قرار شد اورژانس مغز و اعصاب قائم(عج) را به این بیمارستان منتقل کنیم که آن هم نشد و حتی برای جابه‌جایی این بخش در خود بیمارستان قائم(عج) و گسترش آن که مجبور نباشیم بیمار را کنار راهرو بخوابانیم حدود 5/6 تا 7 میلیارد تومان نیاز داریم. از این رو با اینکه خدمت به بیماران را وظیفه خود می‌دانیم و علاقه مندیم بهترین خدمات به بیماران ارائه شود، اما با این مشکلات نمی‌توانیم آن طور که باید به وظیفه خود عمل کنیم.

*حضور خیرین در حوزه سلامت

وی با اظهار اینکه فرسودگی بیمارستان، افزایش بیماران و نابرابری عرضه و تقاضا مشکلات متعددی را برای بیماران و حوزه سلامت ایجاد کرده، یادآور شد: چنانچه خیرین آستین‌ها را بالا بزنند و پا به حوزه سلامت بگذارند خدمات بهتری به بیماران شهر و استان و استانهای همجوار ارائه خواهد شد.

دکتر مهرابی گفت: تمام هم و غم ما این است که مشکلات حوزه سلامت را به خیرین معرفی و اعتماد آنها را جلب کنیم تا آنها بدانند کمکهایشان جایی خرج شده بلکه هدفشان بوده و حیف و میل نشده است. وی با بیان اینکه سرمایه‌های سرگردانی هست که جایی که لازم است خرج نمی‌شود، تصریح کرد: حوزه سلامت براستی به کمک خیرین نیاز دارد چون حوزه‌ای است با هزینه‌های سنگین که هر چه خرج کنیم به نفع مردم است و ارتقای سلامت را به دنبال دارد.

اگر ما باور داریم که سلامت یک پایه اساسی برای توسعه است باید در این راه سرمایه‌گذاری کنیم، ولی ما بدون حمایت مردم بخصوص خیرین واقعاً برای رسیدن به این هدف مشکل داریم و خیلی از کارها و برنامه‌های حوزه سلامت را باید با همکاری خیرین و کمک مردم اداره کنیم.

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این گزارش به شماره 300072305 پیامک کنید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.