استفان دی میستورا، نماینده و فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه اخیرا طرحی سه ماده‌ای را برای پایان دادن به بحران پنج ساله سوریه ارایه كرده است.

صداقت؛ گمشده  طرح  «دی میستورا» برای سوریه

این طرح، سومین طرح پیشنهادی وی است كه در این زمینه ارایه می‌شود.پیشتر نیز دو طرح دیگر را مطرح ساخته بود كه البته نتیجه‌ای در بر نداشت. در طرح قبلی قرار بود چهار كمیته امنیت، مبارزه با تروریسم، انتقالی و مؤسسه‌های دولتی  به موازات هم تشكیل شوند. در این طرح كه موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد را نیز كسب كرده است، سه مرحله دیده شده است:

1- مرحله اول، مذاكره میان دولت و معارضان است تا درباره دوره انتقالی به توافق برسند. البته اینكه این گفت‌وگوها در چه بازه زمانی انجام گیرد، در آن اشاره‌ای دیده نمی‌شود، اما در این مرحله یك دولت انتقالی تشكیل می‌شود كه همه اختیارهای اجرایی را عهده‌داراست، به استثنای امور تشریفاتی كه همچون سابق در اختیار مسؤولان فعلی خواهد بود.

این سند همچنین اشاره دارد كه دولت انتقالی از زمان تشكیل از اختیارهای كامل در امور نظامی و امنیتی برخوردار خواهد بود و بر عملكرد شوراهای نظامی مشتركی كه تشكیل می‌شود( ارتش و معارضان) و مدیریت جنگ با تروریستها تا بازگرداندن كشور به قبل از بحران، یعنی باز پس‌گیری مناطق اشغال شده از سوی تروریستها نظارت كامل خواهد داشت.

2- تشكیل مجلس ملی سوری با مشاركت دولت، معارضان و سازمان‌های غیردولتی. این مجلس، كار قانونگذاری را بر عهده داشته و با حفظ ارتش، بخشهای امنیتی و قضایی به اصلاحات در آن می‌پردازد. در این مرحله دو طرف هر یك 120 نفر را معرفی می‌كنند كه این افراد در هیچ منصبی در دولت انتقالی مشاركت نخواهند داشت. البته برخی از دستگاه‌های امنیتی نیز منحل خواهند شد.

3- در مرحله سوم می‌باید نتایج گفت‌وگوهای ملی اجرایی شود و برای بازنگری قانون اساسی سوریه تصمیم گرفته شود و در پایان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با نظارت سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

در مورد پیشنهاد آقای دی میستورا، ملاحظاتی چند است  كه نشان می‌دهد وی فردی صادق نیست:

- در این پیشنهاد به آقای بشار اسد، رئیس جمهور فعلی سوریه اشاره‌ای نشده است. حال آنكه بشار اسد در یك انتخابات قانونی به وسیله مردم سوریه به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده و تا پایان دوره قانونی خود، رئیس جمهور سوریه محسوب می‌شود. ذكر نكردن نام اسد و نقش و جایگاه وی، با توجه به اینكه این دولت آقای اسد است كه باید با این پیشنهاد موافقت كند، دور از آداب دیپلماتیك است.

- این پیشنهاد پیش از آنكه خواستار توقف حملات تروریستی وتوقف حمایتهای كشورهای عربی و تركیه و غرب از تروریستها باشد، خواستار مذاكره دولت و معارضان و تشكیل هیأت حاكمه انتقالی و غیره شده است. هرچند گفت‌وگوی دولت با معارضان سوری، امری پسندیده است و این گفت‌وگو در واقع گفت‌وگوی سوری – سوری است، اما این در حالی است كه تروریستها با تمام شدت مردم سوریه را كشتار می‌كنند.

- طرح این پیشنهاد در زمانی است كه ارتش سوریه با كمك ارتش دفاع وطنی و نیروهای مقاومت اسلامی در عرصه میدانی، تحولات جدی ایجاد كرده‌اند كه آزاد سازی شهر زبدانی پس از دو ماه جنگ، سخت نتیجه آن است. این پیشنهاد در واقع به نوعی جبران شكست دولتهای غربی و عربی و تركیه در عرصه میدانی است.

- دولت سوریه همواره اعلام كرده است كه از راهكارهای سیاسی برای حل بحران این كشور استقبال می‌كند، اما به نظر می‌رسد كه آقای دی میستورا این موضوع را نشانه ضعف دولت دانسته، بدون توجه به مسؤولیتی كه دولت و ارتش در تأمین امنیت شهروندانش دارد. حال آنكه دولت سوریه با پذیرش این پیشنهاد، در واقع مردم سوریه را در برابر وحشیگری‌های تروریستها  تنها خواهد گذاشت و این موضوع هرگز از سوی دولت و ارتش سوریه پذیرفتنی نیست.

تردیدی نیست كه ارایه چنین پیشنهاد هایی كه یكسویه بوده ومنافع مردم ستمدیده سوریه را نادیده می‌گیرد، در همان مراحل آغازین شكست خواهد خورد، زیرا همان‌گونه كه بشار اسد نیز اشاره داشته است، غرب و فرستاده‌اش نشان داده‌اند كه صادق نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهلا IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    آفرین بر تحلیل گر سیاسی..صادق مهدی شکیبایی