معاون دانشکده دین و سلامت با بیان این‌که «نظام جامع سلامت از منظر قرآن و حدیث در کشور شکل نگرفته است» گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به ساختار غیردولتی آن، ظرفیت بالایی برای ورود به مطالعات میان رشته‎ای قرآن و علم دارد.

تمامی آیات قرآن به‌صورت غیرمستقیم به سلامت انسان مربوط است

به گزارش ایسنا، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، در جلسه مشترک همفکری و هم‌اندیشی با معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در قم، گفت: نگاه جهاد دانشگاهی از ابتدای فعالیت‎های خود، علمی و دینی بوده و مباحث علمی را با زاویه دینی پیگیری کرده است و حتی برخی جلسات قرآنی خود را هم با نگاه میان رشته‌ای قرآن و علم تشکیل داده است.

 

واشیان با اشاره به ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی برای ورود به عرصه میان رشته‌ای تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به علت رویکرد مستقل مدیریتی و عدم وابستگی به بدنه دولت می‌تواند ظرفیت بالایی را در مباحث میان رشته‎ای قرآن و علم ایجاد کند.

 

مدیر گروه فقه و حقوق پزشکی مجتمع آموزش عالی فقه با ابراز خرسندی از ایجاد پژوهشکده دین و سلامت در جهاد دانشگاهی بیان کرد: شناسایی ظرفیت‌های موجود در زمینه سلامت و دین یکی از کارهای مهمی است که شما شروع کرده‌اید.

 

وی با بیان اینکه اگر به قرآن نگاه «تبیان لکل شیء» داشته باشیم بر مبنای اینکه خداوند خالق انسان است و یقیناً دنبال تامین سلامتی اوست، تمامی آیات قرآن کریم که بر محور انسان بحث می‌کند به صورت غیرمستقیم در مبحث سلامت دخیل است، گفت: اگر به صورت مستقیم هم ورود کنیم همان طور که تعدادی از محققان این کار را کرده‌اند خواهیم دید تعداد زیادی از آیات و بیش از هزار و 300 آیه در این زمینه مطلب دارد.

 

واشیان عنوان کرد: رابطه انسان با خدا یکی از مباحث محوری در سلامت و وجه اختلاف ما با تفکر اومانیستی است و امروز اگر می‎بینیم که وضعیت موجودمان اشکال دارد به علت این است که نیازهایمان را از منابع وحیانی استخراج نکرده و آن را در جامعه نهادینه نساخته‎ایم.

 

وی در تبیین آسیب‎های فراروی مطالعات میان رشته‌ای به خصوص در زمینه قرآن و علم، تصریح کرد: کمبود و نبود نیروی انسانی متخصص در میان رشته‎ای، وجود نگاه صد درصد بومی و یا صددرصد پوزیتیویستی به این مقوله و نبود نگاه نظام‎واره‌ای از جمله موانع بوده و هست و حتی وحدت حوزه و دانشگاه نیز نتوانسته است این خلأ را پر کند.

 

مدیر گروه پزشکی دانشگاه بین‎المللی ‏المصطفی اظهار کرد: از سوی دیگر محتوا و متون که مصالح این بنا هستند چه در تالیف و چه در بازبینی چندان تولید نشده و در مجموع می‌توان گفت نظام جامع سلامت از نگاه قرآن در کشور شکل نگرفته است.

 

واشیان تصریح کرد: متون تحصیلی دانشگاه‎های ما در زمینه سلامت کاملاً مادی صرف است. بنابراین در چنین فضایی حتی افراد دغدغه‌مند و دارای دغدغه دینی نیز دست‌شان خالی است و این مشکلی است که نظام سلامت با آن روبروست.

 

وی ادامه داد: نخست باید جریان‌سازی برای اصلاح وضعیت سلامت در کشور شکل گیرد که نهادهای متعددی در آن نقش‌آفرین هستند و باید این مسئله را نهادینه‌سازی کنیم که علاوه بر نگاه غربی در بحث سلامت خداوند در کتابی که برای هدایت بشر تا قیامت فرستاده است مباحث تکمیلی‎تری نیز دارد.

 

واشیان با بیان این‌که «ما در چهار عرصه مبانی، روش‌ها، محتوا و غایت مطالعات میان رشته‎ای دچار آسیب هستیم» بیان کرد: مجموعه این نقایص سبب شده است تا خروجی دانشگاهی ما منجر به تربیت انسان‌های سالم مورد نظرمان نباشد.

 

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در هر چهار عرصه ورود پیدا کند و لازم است از ظرفیت فضای مجازی به خصوص دانشگاه مجازی المصطفی(ص) با توجه به بعد بین‌المللی آن بهره ببرد.

 

مدیر گروه فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به سفارش به یکی از دانشگاه‌های آمریکا گفت: در این دانشگاه نسخ خطی وجود داشت که ده‌ها هزار روایت از ائمه(ع) جمع‌آوری شده بود و آنها را به عنوان یک منبع و مأخذ برای نظریه‌پردازی مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حاج رحیمیان، مدرس دانشکده دین و سلامت در سخنانی گفت: سلامت و طب از موضوعاتی است که از مرحله قبل از تولد تا مرگ برای انسان مطرح است و قرآن نیز برای این مقوله بحث‌های مهمی را بیان کرده است.

 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه برای قرآنی‌سازی علوم اظهار کرد: برای این نوع مطالعات باید سه گروه حوزوی، دانشگاهی و میان رشته‌ای داشته باشیم که میان رشته‌ای مثمرثمرتر است.

 

وی ترسیم حیات طیبه قرآنی را برای دانشجویان جزء اولویت‌ها برشمرد و بیان کرد: کمک گرفتن از نهج‌البلاغه به عنوان بهترین مفسر قرآن بسیار مهم است، زیرا براساس تحقیقی که انجام داده‌ایم 45 علم از علوم انسانی در نهج‌البلاغه مطرح شده است.

 

این مدرس دانشکده دین و سلامت عنوان کرد: امر به معروف در بهداشت، میانه‌روی، پایین بودن بهداشت به عنوان مرگ تدریجی، تلاش برای رشد علوم پزشکی، لزوم اهتمام به نفس و بدن و توجه به تغذیه، اخلاق جنسی و رابطه گناه با سلامت از مواردی مبنایی سلامت است که در قرآن به آن توجه شده است.

 

حاج رحیمیان با اشاره به یک تحقیق میدانی صورت گرفته گفت: من در یک تحقیقی بر روی 313 انیمیشن تولیدی کشور به این نتیجه رسیدم که اختصاص اندک طرح مباحث اخلاقی، اعتقادی و احکام در این انیمیشن‌ها نگران کننده است.

 

همچنین زهرا نقی‌زاده، معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در سخنانی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر انجام کارهای نو از سوی جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف از جمله قرآنی تاکید داشته و دارند.

 

وی افزود: در این راستا نیز جهاد کارهای جدیدی مانند راه‌اندازی خبرگزاری بین‌المللی قرآن به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی در دنیا و برگزاری چندین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان را داشته که امری بدیع است.

 

نقی‌زاده با اشاره به احساس نیاز ورود به مقوله مطالعات میان رشته‌ای بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی در کنار مولفه‌های سلامت که تعریف کرده از سال 2008 مولفه سلامت معنوی را نیز در کنار این مقولات لحاظ کرده است که البته با مقوله معنویت مورد نظر اسلام تفاوت دارد و همین بحث ضرورت ورود به این مباحث را دو چندان کرده است.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش قرآن و سلامت از برگزاری دومین دوره این همایش و تاسیس بانک اطلاعاتی قرآن و سلامت خبر داد و افزود: جهاد دانشگاهی به دنبال ورود به عرصه‌های بر زمین مانده در مباحث قرآن و سلامت و انجام کارهایی است که مغفول مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.