قدس آنلاین-معاون وزیر تعاون در مراسم تقدیر از تعاون گران برتر خراسان رضوی در مجموعه کارگران مشهد گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تعاون گران انقلابی کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی ساخته اند.

۲ میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی از طریق تعاونی های سطح کشور ساخته شده است

به گزارش قدس آنلاین، سید حمید کلانتری انقلاب را دارای اهدافی دانست که عمده آنها در حوزه تعاون تعریف شده است و افزود: از مهمترین این اهداف، ایجاد عدالت اجتماعی است که اتفاقا تعاون نیز در این راستا نگاه انسانی به اصالت وجودی بشر از ابتدا تاکنون داشته است.

به گفته او نه تنها تعاونی ها عامل از بین بردن فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده هستند بلکه رفع فقر و محرومیت زدایی آن از طریق توسعه و پیشرفت تعاونی ها در جامعه  میسر می شود و این موضوع را می توان به عنوان یکی از تجربه های جهان نام برد.

معاون امور تعاون وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی رشد تعاون در جامعه را سرمایه اجتماعی دانست و تصریح کرد: تعاون می تواند میزان بهره وری را ارتقا بخشد و به یکی از مهمترین نیازهای هر منطقه پاسخ مناسب دهد.

کلانتری از سرمایه اجتماعی به عنوان بزرگترین سرمایه در اداره و هدایت کشور یاد و بیان کرد: در حقیقت این موضوع به عنوان یک دارایی برای هر کشور محسوب می شود بنابراین حتی می تواند باعث تسهیل در مدیریت سیاسی کشور شود.

به گفته این مقام مسوول ترویج فرهنگ تعاون، توانمندسازی و توسعه مدیریت در تعاونی ها، توسعه تعاملات شبکه ای میان حوزه ای در آن و گسترش تعاملات میان دستگاهی از جمله راهبردهایی محسوب می شود که در وزارت تعاون به آن پرداخته شده است.

معاون امور تعاون وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی با ابراز تاسف از نبود روح کار جمعی در کشور تاکید کرد: در حال حاضر در کشور 17 هزار تعاونی صنعتی،  بیش از  2 هزار تعاونی معدنی و مسکن نیز وجود دارد.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت  یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر توسط تعاونی های مذکور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ساخت 950 هزار واحد از مسکن مهر تکمیل شده و 450 هزار واحد دیگر در حال احداث است.

او البته به مزیت های اختصاصی تعاون نیز اشاره و بیان کرد:  25  و 20 درصد به ترتیب معافیت مالیاتی و بیمه ‌ای در تعاون وجود دارد که البته هنوز معافیت بیمه ‌ای آن عملی نشده است.

ثبت نام بیش از 500 تعاونی در دهمین جشنواره تعاونی های برتر خراسان رضوی

در همین زمینه، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرفیت های موجود در حوزه تعاون این استان را بستری مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای رفاه عمومی دانست و افزود: در ۵ ماهه نخست سال جاری تعاونی های سطح خراسان رضوی موفق شدند میزان صادرات خود را نسبت به سال گذشته ارتقا بخشند و نزدیک به ۹۰ میلیون دلار صادرات انجام دهند.

محمود احمدی با اشاره به اینکه ستاد دهمین جشنواره تعاونی‌ های برتر استان فعالیت خود را از 16 فروردین سال جاری در خراسان رضوی شروع کرد بیان داشت:  نکته جالب توجه آن ثبت نام بیش از 500 تعاونی از خراسان رضوی است و در این مراسم از 12 تعاونی و یک اتحادیه به عنوان برترین های هفته تعاون تقدیر شد.

او از سه برند ملی که از سوی خراسان رضوی فعالیت می کنند یاد کرد و گفت: استان ما دارای تعاونی های مرزنشینی است که رتبه خوبی را کسب کردند و علاوه بر این، یک اتحادیه نیز به عنوان اتحادیه برتر در سطح ملی شناخته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  از فعالیت 7 هزار و 762  تعاونی  در سطح خراسان رضوی خبر داد و اضافه کرد: این موضوع باعث شده تا در حال حاضر حدود 7 درصد تعداد تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص دهیم.

احمدی با ابراز خرسندی از ایجاد اشتغال 120 هزار نفر در تعاونی های خراسان رضوی اظهار کرد: این آمار معادل  7.5 درصد اشتغال کل کشور در تعاونی ها را نشان می دهد و جای بسی خوشحالی است که 8 درصد اعضای کل تعاونی‌ های کشور مربوط به خراسان رضوی است.

شایان ذکر است؛ در پایان این مراسم از 12 تعاونی و یک اتحادیه برتر تقدیر بعمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.