وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارتقاء شغلی بهورزان متناسب با سابقه کاری آنان اقدامی مناسب است.

وزیر بهداشت: بازنشستگی پیش از موعد بهورزان نیازی به مصوبه مجلس ندارد

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش روز ملی بهورز که در مجتمع رفاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص رده‌بندی بهورزان، تصریح کرد: ارتقاء شغلی بهورزان متناسب با سابقه کاری آنان اقدامی مناسب بوده به‌ ویژه اگر این ارتقا در راستای دانش رشته‌ این افراد باشد.

 

وی با اعلام اینکه 30 هزار بهورز در روستاهای کشور فعالیت دارند، افزود: با توجه به اینکه وظیفه اصلی بهورزان در روستا مراقبت از سلامت مردم است، ایمن‌سازی تازه متولدین و بهداشت محیط را نیز انجام می‌دهند؛ حاصل خدمات آنان طی 40 سال گذشته موجب کاهش مرگ و میر تازه متولدین شد، مرگ‌ و میر کودکان که در گذشته بسیار زیاد بود به حداقل رسید. همچنین بهورزان موجب افزایش طول عمر ایرانیان نیز شده‌اند.

 

هاشمی با تاکید براینکه اولین خط خدمت وزارت بهداشت، بهورز و خانه بهداشت بوده است، عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید 3000 خانه بهداشت نوسازی و برای ارائه خدمات با کیفیت‌تر تجهیز شده‌ است.

 

بیش از 8 میلیون نفر در شهرها تحت پوشش خانه‌ بهداشت هستند

 

 

وزیر بهداشت در خصوص انتقال بهورزها و خانه بهداشت به شهرها، اضافه کرد: در حاشیه شهر مشهد که یک میلیون و 200 هزار نفر از خدمات بهداشت محروم بوده‌اند، تحت پوشش مراکز بهداشتی قرار گرفته‌اند.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: تحمیل سرانه سلامت در مشهد، شیراز، اصفهان و شهرهای استان‌های شمالی به‌ دلیل حضور زائران و مسافران عادلانه صورت نگرفته و نیازمند بازنگری است.

 

وی خاطرنشان کرد: سرانه تحمیل داده شده به دستگاه‌های متولی خدمات از جمله سلامت، کاملا متفاوت با بودجه پیش‌بینی شده است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره در این زمینه بدهکار است.

 

وزیر بهداشت گفت: طی دو سال گذشته در بخش خدمات بهداشتی و درمانی روستاها، داروها به تعداد اقلام دو برابر شده و مکمل‌های غذایی برای مادران، کودکان و دانش‌آموزان توزیع شده است.

 

عدم نیاز بازنشستگی پیش از موعد بهورزان به مصوبه مجلس

 

 

هاشمی اظهار کرد: بازنشستگی پیش از موعد بهورزان نیازی به مصوبه مجلس ندارد و باید پیشنهاد آن به سازمان مدیریت داده شود.

 

وی با اشاره به اینکه امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و شبکه‌های مجازی تهدیدهای زیادی در بخش بهداشت روان وجود دارد، ادامه داد: در بخش بهداشت جسمی به‌ دلیل تغییر در رفتار، خوراک، معاشرت، ورزش‌ و تغییرات ژنتیکی که به‌ دلیل برخی سودجویی‌ها ایجاد شده نیازمند تغییر رفتار تمام مردم ایران هستیم که اقدامی بسیار سخت است.

هاشمی یادآور شد: کار بهورزان فرهنگسازی، رفتارسازی و به ‌نوعی پیامبرگونه است و شاید بازنگری در نوع ارائه خدمت در بخش بهورزی خالی از لطف نباشد.

 

وی با بیان اینکه پیوست سلامت فقط شعار بوده و در عمل خبری از آن نیست، ادامه داد: کمک به وزارت بهداشت و درمان به‌ منظور ساخت یک بیمارستان به جایی رسیده که می‌توان گفت یک تابع از متغیر اصلی سودجویی بوده و بسیاری از افراد در هنگام کمک به احداث بیمارستان منت می‌گذارند غافل از اینکه خود عامل تولید بیماری هستند.

 

تغییر نگاه در مسوولان سخت است

 

 

وی با اشاره به اینکه تغییر نگاه در مسوولان سخت است، ادامه داد: متاسفانه بسیاری مسوولان در اقدامات خود نظیر تولید نوشابه‎های گازدار، تنها به‌ دنبال افزایش تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال بوده و سلامت مردم را در نظر نمی‌گیرند.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای ساخت مسکن مهر 120 میلیارد تومان هزینه شده اما متاسفانه حتی یک هزارم از این بودجه هزینه احداث بیمارستان برای مردم نمی‌شود.

 

هاشمی با بیان اینکه چندین سال بوده که برخی مسوولان با عوارض بستن به سیگار به علت افزایش قاچاق مخالفت می‌کنند، عنوان کرد: بهتر است به‌ جای جلوگیری از عوارض بستن بر سیگار، مانع از قاچاق آن شد.

 

وی افزود: نمی‌توان مواد شیرین‌کننده، شورکننده و روغن‌‎های مختلف را وارد بازار کرد و عوارض سلامت آن را برای مردم در نظر نگرفت و اگر سرمایه‌داران می‌خواهند جاده، کارخانه و هر نوع فعالیتی را در رسانه‌ها تبلیغ کنند، باید سلامت مردم را مورد توجه قرار دهند.

 

 

وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه یکی از عمده‌ترین مشکلات در موضوع پیشگیری، متقاعد کردن مسوولان است، اضافه کرد: در خصوص پیشگیری همراهی قابل قبولی نیست و فقط به ‌صورت ظاهری همراهی وجود دارد.

 

توجه به درمان نوعی پیشگیری است

 

 

هاشمی با اشاره به اینکه به ما گفته می‌شود که چرا به پیشگیری اهمیت نمی‌دهید، اضافه کرد: اگر به درمان یک بیمار دیابتی اهمیت داده نشود، در مرحله بعد دچار نابینایی و عوارض بدتری خواهد شد بنابراین نمی‌توان درمان را در حوزه پیشگیری نادیده گرفت و در واقع می‌توان گفت توجه به درمان نوعی پیشگیری است.

 

وی خاطرنشان کرد: اولین بار در 12 شهریورسال 53 روستای «حیدرلو» در ارومیه دارای بهورز شد که به همین مناسبت روز بهورز نیز نامگذاری شد.

 

پزشکان عمومی در امر پیشگیری کمتر فعال هستند

 

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه کار اصلی بهورزان مراقبت از سلامت بوده و نسبت به پزشکان عمومی در دسترس‌تر، ارزان‌تر و تنیده در فرهنگ مردم هستند اما پزشکان عمومی در امر پیشگیری کمتر فعال بوده هرچند که در نهایت به ‌عنوان پزشک خانواده به ‌کار گرفته می‌شوند.

 

قاضی‌زاده هاشمی با اعلام اینکه مهم‌ترین عامل مرگ ایرانیان بیماری‌های غیرواگیر است، اظهار کرد: بهورزان نقش زیادی در کاهش این بیماری‌ها داشته‌اند و امیدواریم بتوان با آموزش بهورزان و توزیع بسته‌هایی در این زمینه، اقدامات موثری انجام داد.

 

وی با بیان اینکه طراحی سیستم بهورزی از قبل انقلاب تغییری نداشته است، ادامه داد: امروزه شاهد پیشرفت جاده‌ها، شهرها و روستاها هستیم بنابراین نباید طراحی بهورزی به همان شکل باشد، این مساله جزو مهم‌ترین دستورکارها بوده که باید با نظرخواهی بهورزان صورت گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.