گروه اقتصادي- مهدی توحیدی - معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی‌ها در حال حاضر سهم ۵ تا ۶ درصدی در توسعه اقتصاد ملی کشور دارند ...

واگذاری‌های «اصل ۴۴»  به بخش تعاون نرسید

 که این سطح مطلوب ما نیست و باید تلاش کنیم تا به چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای بخش تعاون دست یابیم.

مهندس سیدحمید کلانتری در حاشیه مراسم انتخاب و معرفی تعاونگران برتر در مشهد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه قانون اصل 44 هدفگذاری تعاونی‌ها را رسیدن به رشد توسعه‌ای 25 درصد پیش‌بینی کرده است،افزود: متأسفانه هنوز زیرساختهای رسیدن به این رشد و توسعه تأمین نشده است. وی با اشاره به اینکه برخی مسایل فرهنگی و مهمتر از آن تحریمها، سبب شده سیاستهای اصل 44 در بخش تعاون عملیاتی نشود، اظهار داشت: در قانون اصل 44 پیش‌بینی شده بود که 30 درصد واگذاری‌ها در اختیار بخش تعاون قرار بگیرد که هیچ کدام تاکنون انجام نشده است.

کلانتری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درخصوص سهم بخش تعاون از گردش مالی 50  میلیارد دلاری در دنیا، با اشاره به اینکه حجم «GDP» «تولید ناخالص داخلی» کشور در بخش تعاون حدود پنج درصد؛ یعنی چیزی در حدود 40 هزار میلیارد تومان است افزود: افزایش گردش مالی در بخش تعاون یک کار جمعی است که باید تعاونی‌ها در تمام بخشها با هم تعامل داشته باشند.

وی به یک میلیون و 600 هزار شغلی که در بخش تعاون ایجاد شده است، اشاره کرد و ادامه داد: ارزش تعاونی‌های امروز در کشور از نظر اقتصادی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است.

 کلانتری همچنین در این مراسم بهره‌وری را یکی دیگر از مزایای بخش تعاون عنوان کرد و افزود: برای بهبود شرایط تعاونی‌ها 7 راهبرد در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است.

کلانتری با اشاره به  اینکه نخستین راهبرد در این موضوع ترویج فرهنگ تعاون است، تصریح کرد: در کشور ما روح کار جمعی ضعیف است و یکی از عواملی که از رشد تعاون در کشور ما جلوگیری می‌کند، همین مسأله است.

وی افزود: توانمندسازی و توسعه مدیریت در تعاونی‌ها و مدیریت تولید، توزیع و کیفیت می تواند به توسعه تعامل‌های  شبکه‌ای میان حوزه‌های مختلف این بخش کمک کند.

وی توسعه تعامل‌های میان دستگاهی را یکی دیگر از راهبردهای بخش تعاون عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون 17 هزار تعاونی صنعتی و بیش از دو هزار تعاونی معدنی در کشور وجود دارد.

وی افزود: در حوزه مسکن نیز تاکنون تعاونی‌ها یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر را ایجاد کرده‌اند .

وی با تأکید بر ضرورت حمایت دستگاه‌های مختلف از تعاونی‌های فعال اظهار داشت: تعاونی‌ها در کشور باید به دنبال بازار و برند سازی باشند؛ زیرا از 100 هزار تعاونی فعال کشور تنها 50 تا 60 برند ملی و شناخته شده داریم که این تعداد بسیار کم است.

کلانتری ادامه داد: به دلیل نظارت جمعی حاکم بر فعالیت تعاونی‌ها، تخلفات مالی، سوء استفاده‌ها، فساد، آلودگی و خطا در بخش تعاون کمتر اتفاق افتاده است.

معاون وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها ساخته شده‌اند، خاطرنشان کرد: 950 هزار واحد از مسکن مهر نیز هم اکنون به اتمام رسیده و 450 هزار واحد دیگر نیز توسط تعاونی‌ها در دست اجراست.

کلانتری با اشاره به مزیتهایی که بخش تعاون نسبت به بخشهای دیگر دارد، تصریح کرد: 25  درصد معافیت مالیاتی و 20 درصد معافیت بیمه‌ای برای این بخش وجود دارد که معافیت بیمه‌ای آن هم اکنون اجرایی نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.