اگر امروز در حوزه درمان، ۷۰۰ هزار نفر زیر خط فقر داریم، علتش وظیفه نشناسی برخی مسؤولان است

 برخی سرمایه‌داران، سلامت مردم را زیر پا می‌گذارند

گروه جامعه  / محمد رضایی - وزیر بهداشت در همایش روز ملی بهورز با اشاره به اینکه بهورزان در افزایش طول عمر ایرانیان نقش مؤثری داشته‌اند، گفت: 30 هزار بهورز در روستاهای کشور فعالیت دارند و در دولت تدبیر و امید سه هزار خانه بهداشت نوسازی و تجهیز شده‌ است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه بازنشستگی پیش از موعد بهورزان به مصوبه مجلس نیاز ندارد، گفت: باید پیشنهاد این موضوع به سازمان مدیریت داده شود و دولت درباره آن تصمیم بگیرد.

 وی با اشاره به اینکه مجلس با اضافه شدن دوره دو ساله آموزشی بهورزان به‌عنوان سابقه کاری موافقت نکرد، گفت: اما ارتقای شغلی بهورزان متناسب با سابقه کاری آنان اقدامی مناسب بوده بویژه اگر این ارتقا در راستای دانش رشته‌ این افراد باشد.

 

  توجه به درمان نوعی پیشگیری است

وزیر بهداشت همچنین گفت: بهداشت حوزه سختی است و مانند حوزه فرهنگ، در حوزه بهداشت نیز تهدیدهای زیادی داریم. ما در بهداشت جسم دچار تغییر رفتار شده‌ایم. در تغذیه، معاشرت، ورزش و فعالیتهای اجتماعی شاهد تغییراتی هستیم که سبب به‌خطر افتادن سلامت و بهداشت مردم می‌شود.

 

  مدل بهورزان برای حاشیه شهرها

هاشمی با اشاره به اینکه به ما گفته می‌شود چرا به پیشگیری اهمیت نمی‌دهید، اضافه کرد: اگر به درمان یک بیمار دیابتی اهمیت داده نشود، در مرحله بعد دچار نابینایی و عوارض بدتری خواهد شد، بنابراین نمی‌توان درمان را در حوزه پیشگیری نادیده گرفت و می‌توان گفت توجه به درمان، نوعی پیشگیری است. بنابراین با مدل بهورزی طرح مراقبت سلامت را طراحی کردیم که اگر بهورزان در شهر‌ها مشابه بهورز روستا، تربیت شوند و در حاشیه شهر خدمت کنند، بزرگترین کار و به نوعی الگوسازی را انجام داده‌ایم.

وزیر بهداشت افزود: حاصل خدمات بهورزان در 40 سال گذشته موجب کاهش مرگ و میر تازه متولدین شد و مرگ‌ و میر کودکان که در گذشته بسیار زیاد بود به حداقل رسید.

 

  ادامه تحصیل بهورزها در هفت دانشگاه

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای روزآمدسازی دانش این عزیزان زمینه ادامه تحصیل تا مقطع کار‌شناسی در هفت دانشگاه کشور فراهم شده است.

 

  هزینه مسؤولیت ناپذیری در حوزه درمان

 وزیر بهداشت، همچنین به مسؤولیت گریزی برخی افراد اشاره کرد و گفت: آنها که می‌گویند حوزه درمان حوزه‌ای پرهزینه است از اهمیت نظام سلامت در نشاط بخشی به جامعه غافلند و البته مسؤولیت‌ناپذیری همین افراد این بخش را پرهزینه کرده است.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی افزود: اگر امروز ۷۰۰ هزار نفر در حوزه درمان زیر خط فقر هستند به این دلیل است که مسؤولان به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

 

  اختصاص نیافتن درآمد مالیاتی به نظام سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به سهم مالی تحقق نیافته بخش سلامت در کشور گفت: دو درصد از مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰ درصد از درآمد قانون هدفمندی یارانه‌ها سهم بخش سلامت است که هنوز تحقق نیافته است.

هاشمی با بیان اینکه چندین سال بوده برخی مسوولان با عوارض بستن به سیگار به علت افزایش قاچاق مخالفت می‌کنند، گفت: بهتر است به‌ جای جلوگیری از عوارض بستن بر سیگار، مانع از قاچاق آن شد.

وی افزود: اگر سرمایه‌داران می‌خواهند جاده، کارخانه و هر نوع فعالیتی را در رسانه‌ها تبلیغ کنند، باید سلامت مردم را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه پیوست سلامت فقط شعار است و در عمل خبری از آن نیست، ادامه داد: کمک به وزارت بهداشت و درمان به‌ منظور ساخت یک بیمارستان به جایی رسیده که می‌توان گفت یک تابع از متغیر اصلی سودجویی بوده و بسیاری از افراد در هنگام کمک به احداث بیمارستان منت می‌گذارند، غافل از اینکه خود عامل تولید بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه تغییر نگاه در مسؤولان سخت است، ادامه داد: متأسفانه بسیاری مسؤولان در اقدامهای خود مانند تولید نوشابههای گازدار، تنها به‌ دنبال افزایش تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال بوده و سلامت مردم را در نظر نمی‌گیرند. 

 

  افزایش ۵ برابری سرانه سلامت روستاییان

قائم ‌مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز در این مراسم با بیان اینکه ۲۰۰ مرکز بهداشت روستایی تعمیر و تجهیز اساسی و دو هزار و ۲۰۰ مرکز بهداشت بازسازی اساسی شده، گفت: سرانه سلامت روستاییان در دولت یازدهم از ۲۱ هزار تومان به ۹۶ هزار تومان افزایش یافته است.

دکتر ناصر کلانتری در حاشیه همایش بهورزان و مربیان نمونه، افزود: در این مدت دو هزار و ۲۰۰ پزشک نیز به جمعیت پزشکان روستایی کشور افزوده شده و هم اکنون ۶ هزار و ۴۰۰ پزشک در روستا‌ها خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۹۵ درصد روستاییان کشور از خدمات بهداشتی برخوردارند که مهمترین رکن این خدمات وجود بهورزان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.