۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
کد خبر: 307262

بعضی‌ها می‌گویند این کار خیانت به تولید ملی است، بعضی‌ها هم می‌گویند کمک به ارتقای آن است.

خیانت به کدام تولید ملی؟

 هر چه هست این روزها قصه تحریم و نخریدن محصولات صفر ایران خودرو و سایپا بحث داغ مردم و حتی مسؤولان است. حدود نیم قرن است دولت در ایران دارد از صنعت خودروسازی حمایت تمام عیار می‌کند. اما با تأسف ما در خانه اول هستیم. چرا؟ چگونه است کشورهایی که با ما و حتی پس از ما وارد این صنعت شده‌اند، امروز به غولهای خودروسازی دنیا تبدیل شده‌اند و ما هنوز در ابتدای راهیم؟ حرف مخالفان این است که از کدام تولید ملی حرف می‌زنیم؟ چطور به یک خودرو می‌گویید خودرو ملی که بیش از 60 درصد آن از خارج کشور می‌آید و با گران شدن دلار قیمتش دو برابر می‌شود؟ اگر بناست این خودرو نماد تولید ملی باشد، این همه قطعه چینی در آن چه می‌کند؟ چرا به خاطر کمی ارزانتر بودن، قطعه ساز ایرانی تحریم و کارش تعطیل می‌شود و قطعه از چین می‌خریم و در خودرو به کار می‌بریم و به نام خودرو ملی به دست مردم می‌دهیم و اگر نخرند آنها را خائن به تولید ملی می‌نامیم؟

مخالفان تحریم می‌گویند؛ چطور شد صدای این کمپین پس از آمد و رفت خودروسازهای فرانسوی و چینی و اروپایی و... بلند شد؟ آنها معتقدند این تحریم فقط به سود مافیای واردات و تولیدکنندگان خودروهای بی‌کیفیت چینی است. همچنین تأکید دارند رسانه‌ها در هدایت صنایع خودروسازی کم کاری کرده‌اند و اگر بهنگام جلوی آنها را می‌گرفتند کیفیت این خودروها و رویه مدیریتی این صنایع به اینجا ختم نمی‌شد. آنها رسانه‌ها را نیز در این مقوله شریک جرم می‌دانند. می‌گویند رسانه‌ها بیشتر از اینکه به امور اجتماعی و واقعی جامعه بپردازند، سیاسی‌اند، بنابراین امروز که برخی از آنها مدعی حمایت از مردم در تحریم خرید خودرو صفر ایرانی شده‌اند باید متوجه باشند که یکی از دلایل وضعیت کنونی خود آنها هستند.

موافقان تحریم اما معتقدند مردم نباید تاوان ناتوانی مدیریتی در صنایع خودروسازی و بده بستانهای پشت پرده آن را بدهند. آنها می‌گویند چندین دهه پیکان تولید شد و کوچکترین تلاشی برای بومی سازی آن نشد به طوری که بعد از این مدت حتی سوراخ آنتن که به سبب سمت راست بودن فرمان در انگلستان آن طرف بود، همان طرف ماند. آنها می‌گویند وقتی بعد از این همه سال تاوان دادن توسط مردم، هنوز مدیریت درست در صنعت خودرو نیست، چه اصراری است تا این وضعیت حفظ شود؟ مردم پول بیشتر بدهند، در عوض بیشتر عذاب بکشند، بیشتر در جاده‌ها کشته و زخمی شوند تا این صنایع که به دلار و چین وابسته‌اند و به دروغ آنها را ملی می‌گویند سرپا باشند؟

مخالفان اما می‌گویند این اسب ترو است. با تحریم خودرو شروع می‌شود و فردا بقیه محصولات ایرانی را تحریم می‌کنند. می‌گویند این دسیسه است. موافقان معتقدند حرکت مردم را باید قدر دانست و سعی در هدایت آن داشت نه سرکوبش. زمان اصلاحات در صنایع خودروسازی فرا رسیده ... باری بنده قصد قضاوت ندارم، اما گمان می‌کنم مردم باید خیلی آزار دیده باشند که خود به خود به چنین حرکتی رو آورده‌اند. به گمانم به جای تردید و توهین باید به فکر اصلاح بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.